Да загубиш половин милион лири за ден

Въпреки надвисналата сянка на финансовия феърплей, който президентът на европейската футболна федерация (УЕФА) Мишел Платини се кани да въведе, европейските отбори продължават да не пестят средства. Само през последния трансферен прозорец Манчестър Юнайтед плати над 50 милиона лири за нови попълнения, приблизително такава бе сумата дадена от Барселона, малко повече от Реал (Мадрид).

Над всички обаче отново бе Манчестър Сити - клубът, който се превърна във финансов динозавър в последните години. „Гражданите" платиха 77 милиона лири само за двама играчи - Серхио Агуеро и Самир Насри. Опитите на Роберто Манчини и ръководството на клуба да се превърнат в пълноправни господари на Манчестър, Англия и дори на Европа обаче си имат цена. И тя се оказа твърде висока, както показаха отчетите за последната финансова година.

Според данните загубите на Сити са в размер на 194,9 милиона лири. И в тази сума не влизат парите за трансфери от това лято. „Гражданите" губят по 500 000 лири на ден и ако това не се промени в следващите години Сити може и да се размине с участие в Шампионската лига през сезон 2014/15.

Само за един сезон клубът е увеличил загубите си с над 70 милиона лири. През сезон 2009/10 сумата бе 121,3 милиона лири. И още тогава бе отчетена като рекордна. Но все пак бе далеч от резултата на Челси във втората година от ерата Роман Абрамович - сезон 2004/05. Тогава лондончани бяха на загуба с 141 милиона лири. Сега постижението им остана в историята.

В ръководството на Сити обаче са спокойни. Шефовете са категорични, че това е част от големия план на собственика шейх Мансур за превръщането на тима от Манчестър в европейски гигант.

Трудно е да се повярва, че само преди четири години ситуацията в Сити е била различна. Когато Таксин Шинаватра купи „гражданите" през 2007 г. голяма част от феновете върнаха сезонните си карти в знак на отчаяние. За дербито на Манчестър стадиона на Сити остана полупразен. Само година по-късно Шинаватра продаде клуба на консорциум от Абу Даби, начело на който стои именно шейх Мансур.

Първата инвестиция на новия собственик бе бразилецът Робиньо. От тогава клубът не спира да харчи. Само за последната година са платени 174 милиона лири за заплати на играчи, треньори, персонал на клуба. Това е повече от тези на Челси и на Манчестър Юнайтед, които не пестят средства за това.

Сумата е по-голяма и от доходите на клуба, които за същия период са 153,2 милиона лири. Те са се увеличили с 22,5% в сравнение с предишната година. Но тази новина едва ли е успокояваща, особено за УЕФА и плановете им за финансов феърплей.

Парите, които шейх Мансур е похарчил за Сити към този момент приближават границата от 1 милиард лири. Само за периода от юни 2010 до юни 2011 са вложени 291 милиона лири.

Сити, разбира се, има перфектния пример как се управлява голям клуб в лицето на градския съперник Манчестър Юнайтед. „Червените дяволи" са с основен принос за съживяването на града.

Сега своя дял дава и Сити. Затова и от ръководството са спокойни - сумата, похарчена от шейх Мансур е толкова голяма не само заради многото купени футболисти, но и заради проектите, които клуба развива. „Гражданите", например финансират обновлението на територията около стадиона им. Вече бяха осъществени и други инфраструктурни проекти.

Задвижен е и проект за нова тренировъчна база, която ще включва стадион със 7000 места, 16 игрища, център за подготовка на млади таланти и футболна академия. Всичко това трябва да бъде построен в индустриалната част на града върху 80 акра земя, собственост на клуба. Всичко това ще струва на Сити 200 милиона лири. 5.5 акра от площта на комплекса ще бъдат отделени за обществено ползване - ще има колеж и нов публичен плувен басейн.

„Тези загуби са част от дългосрочната ни инвестиционна стратегия. Следваме пътя, начертан още в първия годишен отчет на собственика. Там бе записано, че пикът на загубите ще бъде именно през сезон 2010/11. Тези резултати няма да се повторят", гарантираха от Манчестър Сити.

„Нормално е да има подобни неща преди клубът да е в състояние да се придвижи към по-устойчиви позиции във всички аспекти на своите операции. Това е част от търговската му трансформация. Наясно сме с всички аспекти на правилата за финансов феърплей и поддържаме постоянен диалог с хората, които ще ги въведат, за да можем да сме изрядни", гарантираха от клуба.

Част от това бе и сделката за продажбата на името на стадиона на авиокомпанията „Итихад". Компанията ще плати 400 милиона лири за 10 години, за да може съоръжението да носи нейното име. Логото й ще стои на екипите на тима, както и на всички останали търговски продукти, свързани със Сити и продаващи се в мрежата. Същото важи и за новата сделка със спортния гигант „Умбро". От следващия сезон компанията ще плаща по 26 милиона лири на сезона на клуба, за да бъдат облечени играчите с техните екипи.

На „гражданите" обаче предстои да изминат още дълъг път докато стигнат до другия тим от Манчестър - Юнайтед. Доказателството е присъствието на двата клуба в социалните мрежи. „Червените дяволи" вече имат 19 милиона последователи само във Facebook, докато Сити наскоро приветства милионния си фен. Юнайтед прави 100 милиона лири годишно само от маркетинг, но за Сити това все още си остава сложна задача.

Новините

Най-четените