Компактните SUV автомобили са тук за да останат. Ако тази година тези коли заемат 9% от пазара, до 2024-а прогнозите са процентите да са 14 на сто.
Това ни среща и с най-новия и най-големия член в семеството X на Opel - Grandland X.
Какво трябва да знаем за него? Той е SUV в C-сегмента - по-голям и по-висок автомобил, с висока позиция на седалките, но пристига само с предно предаване. Има особено удобни седалки, а по-скъпата окомплектовка си заслужава дори и само заради панорамния таван.
Под капака Grandland X доста прилича на Peugeut 3008, с общите двигатели 1.2 бензин и 1.6-литров дизелов двигател. Но това няма да е всичко - в разробтка е модел със 180 коня дизелов двигател с 8-степенна скоростна кутия.
И Grandland X си е заслужил да бъде първият автомобил на Opel с Plug In Hibryd.
Автомобилът беше представен на международно автомобилно изложение във Франкфурт (IAA), започнало на 19 септември и Webcafe имаше възможност да е една от първите медии, които застават зад волана му.
Успявам да опитам и двата двигателя, но първо е ред на дизела в комплектовката оборудван с доста интериорни екстри. Текстилът на седалките изглежда доста добре, дори доста по-добре от кожения вариант.
Тук са и допълнително предлаганите ергономични седалки с AGR сертификат. Отнема ми време да разбера как работят, особено предвид комбинацията от физически ръчки и електронни бутони за настройване, но веднъж усетил подпората в кръста се чудя защо столът ми в офиса това не го може.
Таблото впечатлява с традиционността си - имаме голям оборотомер и голям километраж, изчистени линии и хромирани елемнти. В централното табло най-горе е разположен екранът на инфотеймънт системата - без изненади, като всеки автомобил излязъл в последните години - поддържат се Apple CarPlay и Android Auto.
Да отворим една вметка - оказа се, че можеш да свържеш един телефон през Bluetooth със стандартната система IntelliLink и от него например да пускаш музика през Spotify, а същевременно с кабел да свържеш друг с Android Auto като той да използва Google Maps за екрана, да показва нотификации, да приема обаждания и т.н.
Добавяме и наличието на Wi-fi в колата както и възможността за комуникация с Opel OnStar.
Няколкоти важни интериорни плюса са двете места за безжично зареждане на телефона и двата USB отвора за свързаност и зареждане, мястото за чаши и води навсякъде, където е необходимо (нещо, което доста автомобилни производители пренебрегват). В този модел има дори и щори на задните стъкла. Един неприятен минус е, че отзад не намерихме място за закачане на сако.
Споменахме вече два двигателя - това са изцяло алуминиеви 3-цилиндров бензинов и 4-цилиндров дизелов двигатели. Бензинът е 1.2 Turbo с директно впръскване на гориво и 130 к.с. със cреден разход 5.4 л/100 км. Дизелът е 1.6 литра и 120 к.с., със cреден разход 4.05 л/100 км. Скоростните кутии са шестстепенна механична и шестстепенна автоматична трансмисия.
Вече е ясно, че това ще е и първият Plug In Hibryd от Opel. За тези, които не знаят, това е хибрид с вътрешен и електрически двигател и батерия, която се зарежда не само от динамото на автомобила, а може и да бъде допълнена през обикновен пункт за зареждане.
Очаква се и 2.0 литра дизел с осемстепенна трансмисия, който ще е най-големият от гамата на Grandland X. Автомобълът беше показан във Франкфурт и можете да го видите на снимката:
Той има LED предни светлини със седем режима на работа, вкл. динамични светлини за завоите, електронно управлявана система за контрол на сцеплението IntelliGrip, която сякаш е правена за бъгларските пътища, предупреждение за напускане на лентата, круз контрол, предупреждение за сблъсък с възможност за аварийно спиране.
Допълнтително за шофирането имаме предупреждение за опасност на страничните мъртви ъгли и възможост за откриване на сънливост във водача.
Един от най-приятните моменти дойде от предната камера, която разпознава знаците за скорост и в един момент ни изписа на таблото, че ограничението за скоростта на аутобана е паднало.
Когато дойде време за паркиране, колата изненада с 360 градусова картина за пълен изглед на заобикалящата среда, а нещото, което ме е яд, че не опитах е автоматичната система за паркиране, при която водачът единствено натиска педалите. Естествено, когато се слезе от колата, багажникъ може да бъде отворен с помахване с крак под задния капак.
Още за функциите и екстрите на Grandland X можете да видите в галерията със снимки, които направих на колата в региона на Франкфурт.