Наскоро си позволих да спекулирам с това какво би станало, ако се появи хибриден модел на Range Rover, създаден от рециклирани кутийки от бира или кока кола. Интересна ще ми е реакцията на активистите, които се борят срещу разпространението на SUV моделите. Но, в интерес на истината, това мое предположение скоро може да се превърне в реалност.
През 2011 правих интервю с Хенрик Фискер за новия модел на компанията му - Surf и той ми каза нещо невероятно: той и компанията му си имат проблеми с определени скандинавски политици, които не са щастливи от идеята, че е възможно един голям, тежък и скъп автомобил, който може цял ден да кръжи из някой голям град и да не отделя вредни емисии, защото се задвижва от електричество.
Явно политиците не са имали предвид автомобил като Surf, когато са градили визиите си за по-зеленото бъдеще, което ни очаква. На пръв поглед звучи невероятно, но е факт. Просто политическата класа е свикнала да ползва за боксова круша бавно реагиращата автомобилна индустрия, която е удобният нарушител и замърсител, но сега това се променя, при това много бързо.
Нали помните бившият кмет на Лондон Кен Ливингстън. Той предложи такса в размер на 25 лири на ден за автомобили, които отделят над 225 грама въглероден двуокис на километър. Таксата трябваше да се плаща за влизането на тези автомобили в централната част на Лондон. И Porsche представи базова версия на своя 911, която отделяше 224 грама въглероден двуокис на километър.
Днес, производителите на луксозни автомобили все по-бързо внедряват различни форми на хибридно задвижване в своите модели (или пък намират начин да увеличат пробега на електрическите си модели - като при Karma и Surf на Fisker). Към настоящия момент, батериите на колите са достатъчни, за да гарантират нормален пробег в рамките на един ден. И това беше потвърдено от изследване на една от авторитетните комисии във Великобритания, която се занимава със стратегиите при използването на новите технологии.
Изследването е продължило три месеца, като е събирана информация за експлоатацията на 340 електромобила, които са се движили по пътната мрежа на Великобритания. Според резултатите от него 40 процента от маршрутите са по-къси от 4 километра, а 60% от пътуванията са по-къси от 8 километра.
Това потвърждава, че електромобилите, оборудвани само с батерии отговарят на изискванията на голямата част от водачите.
Но дали политиците не се опитват да спрат късите пътувания с автомобили? Дали не искат да ни свалят от автомобилите, които се движат в градовете? Как ще реагират те, когато видят, че учебните коли са Volvo V60 Hybrid или някой огромен SUV?
Най-малкото, сместването на батерия в хибрид, която да осигури енергия за целодневното му движение, е по-лесно когато разполагате с по-голям автомобил.
Сега остава да видим как политическата класа ще приеме развитието на автомобилите и бързия прогрес на електромобилите.