Кои са най-безопасните автомобили на пазара? Този въпрос си задават много от клиентите на най-популярните марки в Европа и отговорите обикновено идват при краштестовете на Euro NCAP.
Резултатите от изпитанията на организацията, базирана в Брюксел са важни и се смятат за надежден ориентир за това какви усилия полагат автомобилните производители за опазването при катастрофа както на пътуващите в автомобила, така и за пешеходците и другите участници в един евентуален инцидент.
За тази година Euro NCAP оповести, че в оценката на автомобилите се включва и работата на системите за избягване на катастрофа, а вече не се изпитва работата на ESC-системите, съответствието на тези системи със законодателството в ЕС носи допълнителни точки.
В оценката влиза и работата на системите за безопасност, действащи при удар с ниска скорост, опазването на пътниците при камшичен удар, както и защитата при катастрофа с висока скорост и системите, предупреждаващи за напускане на лентата на движение.
За 2014 тестовете включват по-прецизна оценка на защитата на пешеходците - основно на предната броня и предната част на капака на двигателя.
Да видим кой се е справил най-добре в тестовете на Euro NCAP за 2014 година.
В европейския клас Супермини, който в България е известен като клас В най-висока оценка получава новата Skoda Fabia - пет звезди на теста и по 81% защита на възрастните пасажери в автомобила и децата на борда. Това е и единственият модел в този клас, получил пет звезди. Групата на преследвачите обаче, оценени с по 4 звезди е повече от сериозна: Citroen C1, Ford Tourneo Courier, Hyundai i10, Mini Cooper, Opel Corsa, Peugeot 108, Renault Twingo, Smart forfour и Smart fortwo, както и Toyota Aygo. Тук най-ниските оценки са за Suzuki Celerio - три звезди, колкото и има и на практика непознатият в Европа MG3, който обаче се продава във Великобритания.
Защита на борда при най-популярните модели
При компактните модели е още по-интересно - настъплението на премиум марките в този клас сериозно вдигна летвата в областта на безопасността. Лидери тук с по пет звезди са Audi A3 Sportback e-tron, BMW 2 серия Active Tourer, моделът, с който Nissan се завръща при компактните автомобили - Pulsar и другото предложение на японската марка - Qashqai. Новият Citroen C4 Cactus получава 4 звезди, а бюджетния модел на френската марка - C-Elysee е само с три. Толкова има и неговият близнак от страната на Peugeot - 301. Четири звезди получава хечбек версията на Renault Megane.
В клас D или т.нар. среден клас за 2014 в изпитанията са участвали само три модела. Ford Mondeo, Mercedes C-Класа и Volkswagen Passat печелят по пет звезди на тестовете. Отделно от това С-класата постига 92% защита на възрастните пасажери на борда на автомобила.
При компактните многофункционални автомобили (MPV моделите) лидер с пет звезди е VW Golf Sportsvan с пет звезди, а с по четири са двете версии на KIA Soul - тази с ДВГ и електрическата. Популярните Citroen Berlingo, Peugeot Partner и Dacia Logan MCV са оценени с по три звезди.
SUV модели с много високи резултати
2014 е изключително силна година за компактните SUV модели със задвижване 4х4 - тук участват пет модела, като всички те получават по пет звезди: Jeep Renegade, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mercedes GLA, Nissan X-Trail и Porsche Macan. Два модела постигат резултат от над 90% при защитата на възрастните пасажери - GLA е с 96%, а Discovery Sport - с 93%. При големите офроудъри участникът е само един - KIA Sorento - резултатът е 5 звезди и 90% защита на пасажерите в автомобила.
От всички модели, участвали тази година в тестовете на Euro NCAP най-висока оценка за защита на пешеходците при катастрофа получава новият С4 Cactus на Citroen - 80%.