Съвременните деца и тийнейджъри прекарват сериозна част от времето си в онлайн света. В представата на много родители това може да означава, че седящото на сигурно място в стаята си дете общува с приятели онлайн или научава нещо ново. И то в пълна безопасност.
Знаете, когато децата излизат навън за дълго време, в главата на един родител винаги на заден план стои една тревожна мисъл - къде е детето, с кого е, дали пресича правилно и други притеснения, свързани с реалния живот на хлапетата. Макар в повечето случаи тези тревоги да са неоснователни, един родител винаги "мисли" децата си.
До каква степен обаче родителите си дават сметка, че не по-малки опасности може да се появят и в онлайн живота на децата им?
Скорошно проучване на Yettel сочи, че 52% от родителите на тийнейджърите и 15% от родителите на по-малките деца не осъществяват никакъв контрол върху съдържанието, което децата им потребяват в интернет.
Изследването "Дигиталният живот на децата и техните родители" показва, че от родителите се очаква да са "на първа линия" в случай на проблем или тормоз, като 68% от децата и 42% от тийнейджърите искат да учат за безопасното сърфиране в интернет именно от семейството си.
Колкото повече време прекарват в интернет децата и тийнейджърите, толкова по-голям е рискът да попаднат в неприятни ситуации. Почти 1/3 от участвалите в допитването младежи посочват, че са били жертва на тормоз онлайн. При децата този процент е 10%.
Сред най-често срещаните прояви на тормоз са обидите и подигравките - при тийнейджърите съществуват и рискове от разпространяване на невярна информация по техен адрес, както и отправяне на заплахи. Докато децата е възможно да попаднат в ситуация на злепоставяне или засрамване, а по-слабите им умения да създават силни пароли могат да доведат до кражба на профил.
Сходен е делът на подрастващите, получавали смущаващи съобщения в интернет - 23% от тийнейджърите и 10% от децата. Това се случва както в социалните медии, така и в онлайн игрите. Попитани "Как реагирате, ако получите притеснително съобщение?", и двете групи твърдят, че първо блокират подателя на съобщението. На второ място при децата е споделянето с близък за проблема, докато тийнейджърите действат самостоятелно и изтриват съобщението.
Над 50% от по-малките интернет потребители, склонни да разкажат на някого за проблема, казват на родителите си, а при подрастващите най-висок дял имат приятелите - 55%, към които се обръщат в подобни случаи.
Родителският контрол в интернет
Изграждането на доверие между децата и възрастните е от особено значение за поддържането на открит и честен разговор относно виртуалния живот на подрастващите. Освен за закрила, децата често се обръщат към родителите си и за съвет относно труден момент - също както при проблеми в реалния живот, родителите се възприемат като най-авторитетните примери за децата и младежите, от които те биха научили нови неща за дигиталното пространство.
Това предполага и проактивност от страна на възрастните. Добре е темата за безопасното сърфиране в интернет да получава необходимото внимание у дома, така че малчуганите и тийнейджърите да се чувстват свободни да споделят както приятните преживявания, така и негативните емоции, провокирани от дигиталната среда.
Резултатите от изследването на Yettel показват, че над 80% от анкетираните родители са уверени, че децата им сами биха разказали, ако станат обект на тормоз онлайн. Това обаче не изключва отговорността на възрастните да следят и контролират случващото се в интернет, за да ги предпазят от заплахите онлайн.
Съществуват различни инструменти за родителски контрол, като по-долу разглеждаме някои от най-популярните, спрямо отговорите на родителите в анкетата.
- Проследяване на историята на браузъра
Хронологията на сърфирането в интернет на различните устройства е най-често срещаният подход сред възрастните, участвали в допитването на Yettel - използват го 44% от родителите на деца и 30% от родителите на тийнейджъри. Този метод дава ценна информация за консумираното съдържание - посещавани уебсайтове, търсене по ключови думи, гледани видеа и др.
- Приложение за родителски контрол
Редица приложения (някои от тях безплатни) позволяват задаването на ограничения на използваните устройства относно съдържанието, което децата могат да достъпват в интернет. Те често включват функции като блокиране на определени уебсайтове или категории от съдържание, установяване на времеви ограничения и други. Програмите показват също статистика в кои приложения или сайтове детето е прекарало най-много време. Могат да изпращат нотификация в реално време при инсталирането на ново приложение и при нужда то да бъде забранено.
- Настройване на профилите в социалните мрежи за "под 18 г."
Повечето социални медии предлагат възможност за създаване на профили за деца под определена възраст. По този начин платформите филтрират съдържанието, което им се показва и могат да скрият детските профили, така че да не могат да бъдат открити от непознати.
- Създаване на детски профил на лаптоп или компютър
Чрез създаването на отделен потребителски профил на устройството, което детето използва, може да се ограничи достъпът до определени уебсайтове или приложения.
- Браузър със зададени правила за съдържание
Някои браузъри предлагат вградени функции за родителски контрол, които позволяват на родителите да задават правила за съдържание, блокиране на определени уебсайтове или категории и други подобни ограничения. Тези настройки се прилагат към всички потребители на устройството.
Родителите също имат нужда от подкрепа в дигиталните умения
Качественият контрол изисква родителите да познават платформите, в които децата прекарват значителна част от времето си. Важно е не просто да знаят кой и какво съдържание най-често споделя в тях, но и какви настройки за поверителност имат. Затова "умното" родителство ще бъде важен акцент в програмата на Yettel "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" през 2024 г.
В следващите месеци телекомът ще надгради инициативата с полезно съдържание в помощ на семействата, свързано с интернет потреблението на децата и рисковете, на които са изложени онлайн. Целта е, от една страна, родителите да бъдат по-запознати със спецификите на интернет средата, а от друга - подрастващите да бъдат по-подготвени за рисковете във виртуална среда, придобивайки увереност и нови знания.
Безопасността на децата онлайн и повишаването на дигиталните умения на възрастните са сред приоритетите на Yettel, заложени в стратегията за устойчиво развитие на компанията. В нея телекомът си поставя амбициозната задача всяка година да ангажира с посланията за сигурно сърфиране в интернет 40 000 деца, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения.