"Я дайте акъл, как да обясня, че бягането към улицата е сериозно и много забранено нещо. Не ми идва наум как да стане ясно, че не го гоня на игра (кикотът ясно подсказва, че като такава се приема), младежът е на 18 м, а на мен тази хватка не ми е ясна."
Такъв въпрос задава в една от групите за родители в социалните мрежи млада майка. И повярвайте ми, тя съвсем не е сама в питането си. Темата за пътната безопасност се появява като червена лампичка в ума на родителите още с прохождането на детето и провокира страхове и въпроси всеки ден.
И тревогите съвсем не идват без основание. Само от началото на годината до края на август в тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 25 деца, а 649 са били ранени по данни на МВР.
Най-често децата се оказват в ролята на пострадали като пътници или пешеходци. Затова и е важно по какъв начин говорим с децата си по темата, както и как реагираме като общество.
При майката с дете на година и половина вероятно уроците ще преминават през викане на "СТОП" и "ЧАКАЙ!" до прегракване, примесено с игри и песнички, които обясняват значението на зелената и червената светлина и зебрата на пешеходната пътека. При по-големите деца обясненията могат да включат много повече компоненти - защо внимаваме, когато пресичаме и какво трябва да правим всеки път, когато сме на улицата.
Всъщност как да пресичат децата не е въпрос, на който отговор търсят само родителите. Това е тема, която се обсъжда и в училище, както и такава, която трябва да има наум всеки един шофьор.
По данни на МВР най-често жертви на произшествия са децата до 14-годишна възраст, а те са най-застрашени и когато се движат пеша навън. Най-опасни места се оказват отсечките между кръстовищата и спирките на обществения транспорт, защото децата много често се шмугват между паркирали автомобили и изскачат тичешком на платното. Погълнато от игра, детето често не обръща внимание на пътя и оставя инстинкта си за самосъхранение някъде назад.
Затова е добре и в главите на шофьорите винаги да светва червена лампичка, когато видят дете на пътя и дори да е далеч, да намалят скоростта или дори да спрат. Рискови са и децата на велосипеди и тротинетки, защото за разлика от другите водачи, те са много по-склонни да кривнат встрани неочаквано.
Темата за пътната безопасност е в основата на образователната кампания "Пресичам безопасно с TEDI", която брандът за детски напитки и зърнени закуски на Тимбарк България подхваща за втора година след успеха ѝ през изминалата 2020 г.
Тази година 40 училища от София, Пловдив, Варна, Бургас, Ловеч, Велинград, Русе, Стара Загора, Хасково и Благоевград си партнират с TEDI в обучението на децата по пресичане и внимание на пътя. Чрез кампанията децата от първи, втори и трети клас се срещат по забавен и разбираем начин с правилата за пътна безопасност.
Заедно с МОН и МВР - Пътна полиция компанията е изработила интерактивен урок в три части, в които представя на децата как трябва да се държат на пътя в трите си роли - на пешеходци, пътници (в колата на родителите например) и на водачи (на велосипеди или тротинетки).
Темата е особено актуална сега, когато покрай непрекъснатото преминаване на децата от онлайн форма на обучение в присъствена и обратното съветите на родителите за пресичане на улицата се забравят и направо изчезват. Затова и припомнянето на правилата е необходимо във всеки един момент.
Идеята темата да се представя чрез виртуален урок се заражда през изминалата година именно в периодите на дистанционно обучение, когато движението на децата в динамичната градска среда е ограничено и съответно - правилата за безопасност са останали блед спомен от предишната учебна година. Затова тази година мечето TEDI отново "влиза" в класните стаи виртуално, за да помогне на децата да не забравят правилата.
"Постарали сме се да представим важна и сериозна информация по начин, който е достъпен и интересен за малките деца, което даде много добър резултат в първото издание на кампанията и провокира децата да бъдат активни, да споделят впечатления от урока и да се включат в ролеви игри, с които да затвърдят наученото", казва Савина Паликарева, маркетинг мениджър на Тимбарк България.
Така родителите получават партньор, който да виква заедно с тях "Огледай се!" на пешеходната пътека, а това особено в условията на дистанционно обучение, може да бъде много, много полезно.