Годината на новите мобилни пазари

2013 г. беше преломна в много аспекти. За 12 месеца продажбите на смартфони за пръв път надминаха тези на устройствата без операционна система, общият брой абонати в света стигна почти 7 млрд., а мобилният трафик скочи с 80% с помощта на новите пазари. Какво предстои догодина?

Анализаторите от американската компания Jana имат 10 прогнози за 2014 г. и те определено не са направени с поглед в тавана - Jana предоставя инфраструктура за награждаване с безплатни минути на участници в игри по целия свят. По този начин тя има поглед върху милиарди потребители.

10. Електронната търговия ще процъфтява. Със или без Amazon

Докато Джеф Безос си мечтае за безпилотни устройства, които доставят всичко за половин час в САЩ, продължаващото отсъствие на основания от него Amazon в повечето от по-младите пазари дава шанс на местните алтернативи. Само за 2014 г. те ще си поделят транзакции за около 475 млрд. долара.

В тихоокеанската зона, Индия, Африка и Южна Америка компании като Jumia, Mercado Libre и OLX движат пазара. Това са местни иноватори, които намират практични решения на дългогодишни проблеми с инфраструктурата и сигурността. Освен това, по-лесни контакт с местните производители гарантира интеграция на всички нива и в крайна сметка Amazon може да се окаже в доста трудна ситуация, ако закъснее с дебюта си на възникващите пазари.

9. Xiaomi ще станат световен играч

В хаотичния смартфон пазар на Китай, Xiaomi са един от най-достойните конкуренти на гиганта Samsung. През последните две години находчивият маркетинг и доброто качество позволиха на марката да завоюва 5% пазарен дял - повече от ред други местни компании и даже от Apple. В момента това е достатъчно за шесто място, но преди месец Xiaomi продадоха 150 000 бройки от новия си флагман за по-малко от 10 минути.

Това е само началото. Ръководители в компанията коментираха по-рано през този месец, че през 2014 г. планират да започнат истинската си международна експанзия - първо в Сингапур и Малайлизя, а след това в цяла Югоизточна Азия.

8. Евтин трафик = забавления

През 2014 г. скоростите на мобилния интернет ще се вдигнат средно с 51%, а това ще помогне за достигането на прогнозираното десетократно увеличаване на обема на трафика през 2019 г. Основен фактор за това са развлеченията и най-вече поточното видео, което се очаква да расте със 76% на годишна база през следващите четири години.

7. Чат програмите ще насочат SMS-а към бездната

Стандартните кратки текстови съобщения полетяха надолу още през 2012 г. От 2008 г. до тогава те виждаха годишен ръст от 28%, но с появата на нови чат услуги и достъп до социални мрежи без отчитане на трафик (напр. 0.facebook.com и Мтел у нас - б.р.) растежът се стопи до значително по-скромните 8%.

През следващите 12 месеца SMS-ите ще преживеят първото си свиване на потреблението на световно ниво. Междувременно, най-популярните чат програми даже днес имат стотици милиони потребители.

6. 4G революцията в Индонезия ще отвори един нов голям азиатски пазар

Индонезия стъпи в епохата на мобилните мрежи от четвърто поколение с премиерата на преносимия модем Bolt 4G на доставчика Internux. През 2014 г. комерсиалното навлизане на 4G LTE ще създаде огромни възможности за компаниите. Макар в Индонезия да има много Facebook и Twitter потребители, едва 22% от населението на страната има достъп до Интернет. С идването на бързата мобилна връзка 74 млн. членове на средната класа (през 2020 г. ще са двойно повече) се превръщат в потенциални клиенти.

5. Световното в Бразилия ще е най-социалното спортно събитие на всички времена

С глобалната си аудитория от над 3 млрд. и несравнима популярност във възникващите пазари, световното първенство по футбол няма конкуренция в света на спорта. По време на финалите в Бразилия за пръв път ще видим как технологичното развитие през последните четири години е в състояние да промени начина, по който гледаме надпреварата.

Възможностите са безкрайни: рекордни количества зрители от мобилни устройства, стотици милиони споменавания в социалните мрежи, маркетинг в реална време. За месец Бразилия ще е център на всичко това и огромни рекламни бюджети ще се пренасочват към видео и социални мрежи. Това отново е генерална репетиция - за олимпиадата в Рио през 2016 г.

4. Регулаторите ще определят бъдещето на мобилните разплащания

От 2012 г. насам мобилните парични трансфери в Индия са удвоили обема си до 3.2 млрд. долара годишно. Според някои прогнози само в страната тези числа ще се превърнат в цели 350 млрд. годишно към 2015 г. За да разгърне мобилният портфейл пълния си потенциал обаче, ще трябва банките, регулаторите и технологичните компании да работят заедно за промени в разпоредбите по целия свят. Иначе децентрализираните системи като Bitcoin просто ще имат всички предимства.

3. Facebook ще обърне гръб на запада

Бразилия, Индия, Индонезия, Мексико, Турция - това са държава в топ 10 по потребители във Facebook. През миналата година всяка от тях регистрира 48-процентов скок на регистрираните. Реклманата стратегия е насочена към мобилните устройства и възникващите пазари и даже най-консервативните прогнози показват, че през 2017 г. над половината от приходите ще идват точно от там.

2. Индия ще стане Facebook държава номер 1

Втората по население страна в света ще надмине по Facebook "население" САЩ през следващите 12 месеца. Нейният ръст е впечатляващите 47% на годишна база срещу съвсем скромните 3.7% зад Океана. Традиционните пазари на социалната мрежа наближават своята точка на насищане, докато в Индия това е само началото. Там всяка година Интернет потребителите са с 40% повече от тези година по-рано.

1. Смартфоните ще струват джобни пари

Мобилните телефони с операционна система някога бяха играчка за богати хора, но падането на производствените цени ще направи мобилния Интернет достъпен за практически всички нива на световните пазари. Днес се продават устройства, които струват колкото отделно взетите си микрочип, батерия и екран.

През 2014 г. от Jana очакват няколко китайски производители да пуснат устройства на цена под 20 долара. За милиони потребители това е по-малко от кутия хубави цигари, но и (което е по-важно) горе-долу толкова или по-малко, отколкото доскоро са давали за стандартен телефон без операционна система.

За компаниите 2014 г. ще даде куп възможности за реализация на гладните нови пазари. Икономиката на „телефона-тухла" от миналото десетилетие отстъпва място на нови технологии и мобилна връзка, затова и инвестирането в развиващите се страни ще е от ключово значение за оцеляването на пазара. Не само догодина, а и през следващите десетилетия.

Новините

Най-четените