Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Осъдиха YouTube за нарушени авторски права

Google вече няма да могат да си измиват ръцете, че "потребителите" са отговорни Снимка: Getty Images
Google вече няма да могат да си измиват ръцете, че "потребителите" са отговорни

Немската агенция за събиране на отчисления за авторски права GEMA спечели съдебно дело срещу YouTube, принуждавайки Google да поеме отговорността за всички файлове, качени в Интернет от потребителите. Съдиите в Хамбургския окръжен съд излязоха с решение, което постановява, че редица качени музикални клипове, за които не е платен лиценз, не би трябвало да бъдат допускани до публикуване в YouTube.

Google възразиха, че не носят отговорност за съдържанието, публикувано от потребителите и полагат значителни усилия да проверяват и блокират видеоклипове, когато заинтересованите страни ги информират за съществуващи нарушения, но не могат да носят правна отговорност за всеки клип. "Днешното решение потвърждава, че в качеството си на хостинг платформа YouTube не може да бъде задължаван да контролира съдържанието на всички материали, качвани в сайта," коментира официалният представител на YouTube.

Спорът чия е отговорността за пресяване на потребителското съдържание

В своето решение, което може да се окаже с ключово значение в сферата на авторските права, съдът обявява Google за виновни и присъжда на собствениците на YouTube да заплатят глоба от 250 000 евро на песен (делото обхваща общо 7 песни), или да излежат 6 месеца в затвора. Разбира се, никой не очаква от Лари Пейдж да отиде до Германия, за да излежи присъдата си, а Google лесно могат в този случай да си позволят да изплатят присъдената глоба. Въпреки това, съдебното решение отива много по-далеч, тъй като то вменява на Google отговорност за всички нарушения на авторски права в YouTube.

Съдебното производство е стартирало през 2010 г. след неуспешни преговори между YouTube и Gema за отчисления за авторски права. През 2009 г. се стига до там, че видеоклиповете от немските звукозаписни компании на уебсайта биват временно блокирани.

Извиване на ръце, с цел отчисления за всяко гледане и дял от рекламните доходи

В интервю за списание Spiegel, директорът на GEMA Харалд Хекер изрично заявява, че "процесът беше целенасочена проверка дали такъв иск би имал успех в съда" и че от агенцията се надяват, "че в такъв случай YouTube ще имат готовност да водят сериозни преговори" за условията на лицензиране. До този момент, Google вече са предлагали на GEMA фиксирана сума за закупуване на авторски права, но компанията настоява за комисионни за всяко гледане на даден видеоклип и част от приходите от реклама.

В момента на Google е разпоредено да инсталират допълнителни филтри, които да предотвратят качването на заглавия, чийто авторски права се представляват от Gema.

YouTube вече разполага със система, наречена Content ID, която идентифицира защитени от авторски права песни - и тя се е доказала като високоефективна. Повечето YouTube клипове с музикално съдържание вече са блокирани в Германия. Ала според GEMA това не е достатъчно, тъй като някои разновидности на тези клипове не се разпознават от филтъра. Пример за това са караоке версиите с лошо качество, които успяват да се "промъкнат" през системата за идентифициране на съдържанието.

Ако решението влезе в сила, Google занапред ще филтрират клипове по заглавия

Защо им е на GEMA да се противопоставят на домашна версия на "Rivers of Babylon", изпълнена от нечий пиян чичо на рожденния му ден? Целта тук е не да бъде защитен бедният чичо от позора на следващия ден, а да се спечелят пари от правата върху песните. Макар че точно текстът на това парче е заимстван директно от Библията, на първоначалните автори на песента все пак се полага такса за авторски права всеки път, когато някой я изпълнява.

Не, това не е шега - "Rivers of Babylon" наистина е една от песните, заради които YouTube бяха осъдени - и като част от присъдата трябва да инсталират специален филтър, който засича нейното име и имената на останалите песни от делото. Google се опитаха да оспорят в съда, че подобни действия няма да се окажат ефективни, тъй като идентификацията по име води до голям брой погрешни идентификации на музика като защитена с копирайт, но компанията не успя да убеди съдебния състав в правотата си. На теория, YouTube биха могли да бъдат принудени например да филтрират всяко клипче, наречено "You and I", само защото Lady Gaga е създала песен с подобно заглавие.

Google вече няма да могат да си измиват ръцете, че "потребителите" са отговорни

Самите песни обаче не са истинският проблем. Големият залог тук е отговорността за каченото съдържание на сайта. Ако Google поемат отговорността за цялото съдържание, публикувано от потребителите, G+ може също да затвори врати. Един бърз поглед към социалната мрежа на Google доказва, че там свободно са разпространяват текстове, изображения и видеоклипове, защитени с авторско право.

Новите единни условия за употреба на Google гласят: "Нашите услуги показват и съдържание, което не принадлежи на Google. Отговорността за това съдържание принадлежи единствено на източника, който го прави достъпно. Ние сме оправомощени да преглеждаме това съдържание, за да определим дали то е незаконно и нарушава правилата ни и имаме право да отстраним или да откажем да публикуваме съдържание, за което с основание считаме, че нарушава нашите политики или законите. Това не ознавача, че задължително преглеждаме цялото съдържание, затова да не се предполага по подразбиране, че го правим".

Google се отнася към потребителите си като към "източници". Следователно, отговорността за евентуално нарушение на авторското право се прехвърля на самия публикуващ. Добър ход от страна на Google, макар и след съдебното решение той вече да не важи в Германия.

Дали това е краят на цяла ера или просто недоразумение от страна на немския съд?

Понастоящем съдебното решение е ограничено само до няколко песни, но няма съмнение, че следващата стъпка ще бъде прехвърлянето на отговорността за всяко нарушение на авторски права към Google. Това може да бъде краят на услуги като YouTube и G+ в Германия, или дори в цяла Европа, ако останалите държави и копирайт агенции решат да последват примера на GEMA. Германия разполага с пазар от 80 милиона потребители, който е твърде голям, за да могат Google да си позволят да го загубят напълно, така че се очаква компанията да обжалва.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените