"Най-лошо пазената тайна на Холивуд"

С оглед на "разпадащото" се дело срещу него, бившият холивудски продуцент Харви Уайнстийн може и да не се озове в затворническа килия. За сметка на това неговата история ще намери място на екраните на всеки интересуващ се зрител.

Най-близката опция за това е документалният филм "The Reckoning: Hollywood's Worst Kept Secret"(Разплата: Най-лошо пазената тайна на Холивуд). Той се фокусира както върху скандала около Уайнстийн, така и върху други истории за сексуален тормоз, излезли наяве около движението #MeToo.

Документалният филм е дело на канадския режисьор Бари Аврич, който вече има няколко подобни проекта, разказващи за могъщи лица в развлекателния бизнес. През 2010 г. той самият прави друг документален филм за Уайнстийн.

В "The Reckoning" няколко от жените, които обвиняват продуцента в сексуален тормоз, разказват своите истории пред камера. Те говорят не само за преживяното с него, но и за структурата на властта в Холивуд, която позволява на мъже като Уайнстийн да "ловуват" жени във филмовата индустрия.

Сред интервюираните са жени като актрисата Мелиса Сейгмилър, която разказва за сексуалните нападки на Харви спрямо нея по време на снимките на комедията от 2001-а "Get Over It'", както и журналистката Лорън Сайвън, която споделя историята за това как Уайнстийн е мастурбирал пред нея в ресторант. Бивши служители на продуцента също разкриват детайли за работата си с него – като бившата му асистентка Зелда Пъркинс, която обяснява, че при Уайнстийн "не е присъствала думата "не"".

В същото време липсват интервюта с по-популярните актриси, които отправиха обвинения срещу продуцента – като Роуз Макгоуън и Ашли Джъд.

Документалният филм ще дебютира за гледане по заявка в САЩ на 6 ноември (по един или друг начин ще стигне и до нашите "брегове"), но Аврич подгря аудиторията с провокативен трейлър. Той започва с това кадри от наградите "Оскар", на които актьори и актриси като Бен Афлек и Гуинет Полтроу изказват благодарности на Уайнстийн (можете да видите трейлъра горе).

"The Reckoning" oбаче не се фокусира само върху историята на Уайнстийн, а обхваща и сходните обвинения срещу хора като Луи Си Кей, Азиз Ансари, Джеймс Тобак и дори Доналд Тръмп, както и кратка история на "дивана за кастинги" на Холивуд. Според някои от по-ранните ревюта на документалния филм именно това е една от неговите слабости – че минава по повърхността на проблемите, без да навлиза в дълбочина в тях.

Все пак "The Reckoning" може и да се окаже полезен за хората, които не са били повлечени от цялата информационна вълна около #MeToo и обвиненията за сексуален тормоз в Холивуд със своя сбит преразказ на случилото се.

Интересното е, че това е вторият проект на Аврич по темата "Харви Уайнстийн". Още през 2011 г. режисьорът прави друг документален филм за продуцента, но в него не става дума за слуховете относно хищническото му поведение. Както миналата година стана ясно, за тях се се знаело още тогава, но в онзи момент Уайнстийн е на върха и никой не иска да говори открито по темата.

Работата по новия филм "The Reckoning" започва след началото на скандала през октомври 2017 г. В свое изявление Аврич казва, че чул "слухове" за похожденията на Уайнстийн още докато е работил по първия си филм за него, но никой не го е обвинил открито.

Въпреки това режисьорът твърди, че холивудският продуцент се е опитал да го откаже от документалния му проект като дори се е опитал да убеди една компания да закупи филма на Аврич и да го "зарови" някъде из архивите.

Канадският режисьор също така твърди, че в дните след избухването на скандала е получил 178 предложения за интервю заради работата си по темата "Уайнстийн". Пет от тези заявки според него са били от хора, които са работили за Харви.

Аврич твърди, че се опитва да "обезсмърти" движението #MeToo с филма си, но е ясно, че всичко в този живот се прави и за пари. Така че едва ли е учудващо, че се готвят още няколко проекта около скандала "Уайнстийн".

По друг подобен документален проект работи британският продуцент Саймън Чин с финансиране от BBC. По време на филмовия фестивал в Торонто на потенциални купувачи от филмовия бизнес е предлаган и сценарий за филм, който да проследи "един ден от живота на измислен личен асистент" на Уайнстийн. Сценаристът Кити Грийн е базирала сюжета на "стотици документи и интервюта". И макар подходът й да звучи оригинално, големият въпрос е "защо?".

Доста по-смислен изглежда друг филмов проект, правата за който бяха купени от компаниите на Брад Пит (Plan B) и Меган Елисън (Annapurna).

Техният филм има за цел да се фокусира върху репортерите на New York Times Джоди Кантор и Меган Туохи, чието разследване е една от причините за уволнението на Уайнстийн от собствената му компания и изхвърлянето му от Филмовата академия на САЩ.

Т.е. нещо като "Цялото президентско войнство" и "Спотлайт".

Определено ще има какво да се гледа по случая "Уайнстийн" през следващите години. Но въпросът е дали самият продуцент изобщо ще понесе някакви последствия за стореното от него или сценарии ще трябва да бъдат преправяни, за да отразят и неговото оправдаване.

Новините

Най-четените