Последната година се оказа особено тежка за целия свят. Коронавирус пандемията засегна особено тежко различните индустрии, едрия и средния бизнес. В глобален мащаб държавните и местните правителства наложиха карантини и различни ограничителни мерки, които повлияха по катастрофален начин на много икономики.
Най-много пострадаха обаче представителите на дребния бизнес - малките фирми и семейните предприятия, които предоставят услуги и разчитат на личния контакт с клиентите си.
Някои от тях загубиха битката с пандемията, но много други успяха да се адаптират към променените обстоятелства и откриха различни начини как да бъдат ефективни, дори в условията на тежка криза.
По-надолу ще откриете някои вдъхновяващи примери на малки бизнеси, които с желание и креативност оцеляха:
Цял ресторант в хотелската стая
Тази практика тръгна още през пролетта на миналата година от един малък хотел в шведския град Лидкьопинг, а впоследствие започна да се прилага из целия свят. Идеята е съвсем простичка - да се даде възможност на хората да посещават ресторанти и в същото време да спазват социална дистанция с другите клиенти.
Така мениджърите на скромния хотел "Стад" започват да използват стаите като индивидуални мини салони, а посетителите вместо да резервират маса в ресторант, получават цяло помещение. За да не се налага клиентите да излизат от стаята, те правят поръчките по телефона и ако някой прекали с виното на вечеря, винаги има възможността да остане за през нощта.
Гейминг кина
Рестриктивните мерки в цял свят принудиха кината да затворят врати, а дори и след отпускането на режимите, много голяма част от тях работят със значително ограничен капацитет. Като се добави и фактът, че киноиндустрията в момента трудно произвежда нови филми, ситуацията за кината става съвсем неприятна.
В Южна Корея обаче работи алтернативен вариант. В страната електронните спортове и изобщо гейминг културата са изключително развити, което отваря някои нови възможности за съчетанието между огромните киносалони с перфектно озвучаване и картина с желанието на геймърите да излязат от вкъщи.
Така много кина започнаха да отдават под наем своите зали, а новата практика стана популярна като Azit-X - по корейската дума за "скривалище" - azit. Салоните по никакъв начин не се пълнят както преди, но в крайна сметка този начин осигурява един непрекъснат поток от приходи, които позволяват на много кина да оцелеят.
Фитнес и училище
В условията на пандемия много фитнеси и спортни центрове се ориентираха към предлагането на онлайн тренировки и курсове. Един особено интересен пример за това обаче идва от една малка верига фитнеси в Ню Йорк, която предложи виртуални класове за деца.
В рамките на 45 минути малки групи от по 8 деца имат възможност да правят физически упражнения и също така да учат нови неща. Тази практика се оказа особено полезна с оглед затворените училища и нуждата на децата да бъдат активни.
Първите "зелени коридори"
Хранителните магазини се превърнаха в спасителен пояс за много общности, където ресторанти и заведения за хранене бяха затворени. Така малката американска верига магазинчета на DeCicco & Sons стана една от първите започнали да отделят време за своите клиенти над 65 г.
Тази практика при тях се оказа успешна за социалното дистанциране, осигурявайки повече пространство за най-уязвимите клиенти. Веригата също така адаптира работното си време, така че служителите да успяват да дезинфекцират и почистват винаги помещенията.
Безплатна реклама
В разгара на пандемията една малка рекламна агенция от Ричмънд, Вирджиния, реагира бързо на рестриктивните мерки и създаде уебсайт със закачливото име keepcalmandnomnom.com, чиято цел е да рекламира безплатно различни заведения в района. Така сайтът не само че подкрепя местния бизнес, но и служи като реклама за самата агенция, която изгражда връзки с евентуални бъдещи клиенти.
Такоси на промоция
Точно един такъв е ресторантската верига Soul Taco, която както и останалите подобни, се ориентира бързо към онлайн доставките. Но освен това специалистите по такоси решиха да опитат и нещо ново - да превърнат помещенията си в магазини за хранителни стоки. Така на клиентите не се налагаше да се струпват по супермаркети, а Soul Taco имаха възможност да продават продуктите си под различна форма и с по-добри цени.
Онлайн ювелирство
В началото на март миналата година пандемията принуждава собствениците на семейната бижутерия Moriarty's Gem Art да затворят единствения си магазин. Тогава те решават не просто да преминат към продажби през интернет, но и да създадат цяло онлайн шоу.
Така се ражда 2-часовото предаване на живо на Джеф Мориарти, в което той и баща му показват как се обработват различни видове скъпоценни камъни и разказват забавни истории от посещенията си в африкански мини. В крайна сметка стриймингът на живо помага на малката фирма да съхрани контактите си с клиентите и дори да разшири продажбите.