Странната война на Илон Мъск с медиите

Тирадата на Илон Мъск срещу медиите започна заради публикация на тема Tesla.

"Двуличието в стил "Аз съм по-голям светец от теб" на големите медийни компании, които претендират да казват истината, но публикуват само толкова, колкото да захаросат лъжите, е причината обществеността вече да не ги уважава", написа Мъск в Twitter, с линк към публикация на уебсайта Electrek.

Авторът на статията критикуваше новинарското отразяване на последните катастрофи с автомобили на Tesla и забавянето на производството на Model 3, като го наричаше "маниакално" и твърдеше, че се наблюдава "ръст на подвеждащите новини с кликбейт-заглавия".

Мъск продължи с многочасова тирада, в която твърдеше, че журналистите пишат негативни статии за Tesla, за да постигнат "максимум кликове" и да "спечелят долари за реклама, за да не бъдат уволнени. Обвини пресата за избирането на Доналд Тръмп за президент, и пусна анкета сред последователите си с въпроса дали да създаде уебсайт, който да оценява "истинността" на статиите и да проследява "рейтинга на надеждност" на журналистите.

Идеята му за заглавие на новия сайт беше Pravda - подобно на съветската новинарска агенция за държавна пропаганда.

Реакцията на Мъск провокира доста коментари от журналисти, но не само. Включи се и бившият директор по комуникациите на Мъск - човек, чийто предходен пост вероятно щеше да изисква от него да предупреди шефа си, че не бива да прави подобни неща.

"Докато западните демократични норми и институции се рушат, а журналистите по цял свят са изправени пред нарастващи заплахи и преследване само защото си вършат работата, за мен е чест, че познавам толкова много страхотни репортери. Благодаря ви, че се борите за истината", написа Декс Торик-Бартън, работил в аерокосмическата компания на Мъск - SpaceX.

Директорът по комуникациите в Boeing - конкуренти на SpaceX в програмата на NASA - се изказа в сходен дух.

"В момента има много критики в Twitter към журналистите. Моето мнение? Виждам много отдадени репортери с опит и проницателност, които играят решаваща роля за аерокосмическата индустрия. Оценяваме сериозните усилия, които те полагат, за да отразяват добросъвестно темите, дори и не винаги да сме на едно мнение. Комуникацията е двустранна и екипът ни винаги е готов да се ангажира и да помогне, така че - обадете ни се", писа Фил Мъсър.

Този туит звучи като потенциален укор към „тръмписткото" отхвърляне от Мъск на традиционното медийно отразяване. Предприемачът се включи в групата от хора, които наричат критичните статии "фалшиви новини". И поне един от членовете на тази група сякаш го приветства.

„Всеки път, когато някой критикува медиите, медиите кряскат: „И ти си като Тръмп!". А защо според вас го избраха за президент? Защото никой вече не ви вярва. Изгубихте доверието на хората много отдавна" - този туит на Мъск беше цитиран от Доналд Тръмп-младши с коментар:

„Това е.... толкова вярно!!!"

Обществените личности, които остават недоволни от критичните медии, наричат журналистите „лъжци", откакто съществува тази индустрия. Твърдението на Мъск за злонамерената мотивация на медиите спрямо Tesla, не е особено оригинален аргумент.

Той обаче е и погрешен. Мнозинството от журналистите, които отразяват Tesla и другите компании на Мъск, пишат за компанията, защото тя представлява интерес от медийна и новинарска гледна точка.

Забавянето в производството заслужава медийно отразяване. Съкращаването на 700 служители заслужава медийно отразяване. Смъртоносните катастрофи на автомобили със система за самоуправление заслужават медийно отразяване.

Конфликтните отношения на Мъск с пресата трупат напрежение с всеки изминал месец. През октомври 2016 г. той едва ли не обвини репортерите за потенциалните смъртни случаи на пътя.

"За мен е доста притеснителен мащабът на медийно отразяване на катастрофите на Tesla с автопилот, които практически имат нулев дял в статистиката, на фона на оскъдното медийно внимание към факта, че 1.2 млн. души загиват всяка година в катастрофи при ръчно шофиране. Това е нещо, което според мен не се отразява добре на медиите. Би трябвало сериозно да се замислите за това - защото когато напишете някой негативен материал, вие на практика разубеждавате хората да използват самоуправляващи се автомобили. Вие убивате хора", каза Мъск пред журналисти.

През октомври 2017 г. Wall Street Journal съобщи за проблем с конвейерната линия за сглобяване на Tesla, по-конкретно, че тя все още не работи, а голяма част от Model 3 все още се прави ръчно.

От Tesla отговориха с контраатака срещу медията: "В продължение на десетилетие WSJ непрестанно атакуват компанията с подвеждащи материали, които - с малко изключения -стигат или преминават границите на журналистическата почтеност. Въпреки че е възможно този материал да е изключение, това е изключително слабо вероятно."

По същото време Guardian съобщи, че служител на Tesla съди компанията заради тормоз заради сексуалната му ориентация от страна на мениджър, довел до уволнение на подалия сигнал с оплакване. Tesla отново разкритикуваха изданието: "Разочаровани сме, че Guardian, който има собствена история на дискриминация, демонстрира пълна липса на журналистическа обективност, като представя невярно този случай, за да генерира кликове".

През ноември 2017 г. Илон Мъск извика "Срам!" към журналистите, които отразяват съкращенията в Tesla, по време на конферентен разговор с инвеститорите и пресата.

Нито една от тези случки няма да промени възприятията на хората за Мъск. Така е от години, без промяна. Конфликтът му с медиите започна още през 2013, а тогава имаше само 176 000 последователи в Twitter. Сега те са близо 22 млн. души.

Лоялността на почитателите му е непробиваема. Анкетата му за „Pravda" има 88% одобрение срещу 12% подкрепа за тезата „Не, медиите са чудесни", общо гласували са над 681 000 души.

Pravda скоро ще види бял свят, макар и с леко модифицирано име. Мъск ще е поредният технологичен милиардер, който скоро ще нагази в сложното блато на съвременното създаване на новини. И това едва ли би трябвало да изненадва някого.

"Проблемът е решен, успях да купя Pravduh.com! Играта започва"

Той е изградил кариерата си чрез създаване на компании, които запълват съществуващи празнини в различни браншове, а сега вижда ниша и в новинарския бизнес. Само ако знаеше нещо за журналистиката...

Новините

Най-четените