Когато говорим за вдъхновяващи жени, обикновено имаме предвид такива, които са постигнали чудеса в някакви далечни светове и в минали времена. Първата жена, прелетяла над Атлантика със самолет. Първата жена, излетяла в космоса. Първата жена, получила Нобелова награда...
Наистина, историята и географията са пълни с дами, които с действията си вдъхновяват други на хиляди километри от тях и ги карат да повярват в уменията и, защо не, мечтите си.
Но в последно време се заражда едно ново поколение вдъхновяващи жени, които живеят тук и сега, сред нас, и някак успяват да танцуват по тънката паяжина, изплетена от различните роли на съвременната жена: тази на майка, на съпруга, на професионалист, на грижовен стопанин на кучета, на човек с интересни занимания извън семейството и работата.
Дигитални банкери, истински хора
TBI Bank върви със смели крачки към бъдещето на финансите. Прави го чрез креативни хора, които са извън клишето на думата "банкер". Хора с разнообразни интереси и ясното съзнание, че определението "ценен" важи не само за парите, но и за живота с усмивка. С тези хора ви запознаваме в тази поредица.
Срещаме се с една особено ярка представителка на тези жени - Каролина Софрониева, главен директор "Маркетинг" в TBI Bank, майка на две деца и две кучета, стрелец и танцьорка.
И ако вече си мислите, че това е невъзможно, ще добавим, че доскоро е свирила и на барабани. И тази година за първи път се е качила на ски.
Баба ми и дигиталният маркетинг
И все пак, разговорът ни започва с неин провал. Питам я как би обяснила на баба ми какво е "дигитален маркетинг". Оказва се, че не е успяла да го обясни на собствената си.
"Разговорът за работата ми с моята баба обикновено прераства във въпроси като "Ама какво е Интернет?", "Какво е сайт?", "Къде се намира?", казва тя.
Очевидно някои неща просто нямат отговор. Като това каква е рецептата в дом с две кучета да няма никакви косми.
Дигиталният маркетинг и "другият" маркетинг
По други теми обаче Каролина може да предложи много отговори и сякаш всичките са верни. Започваме с ролята на дигиталния маркетинг и изобщо с цялата работа, която върши рекламата за развитието на един бранд.
"Маркетингът е като организъм, не може да имаш само ATL, само BTL... всичко работи с допълване, няма по-важна и по-маловажна реклама", казва Каролина.
"Не можем да отделяме дигиталния маркетинг от цялата визия и стратегия. В днешно време не е възможно да съществува бранд без дигитален маркетинг", допълва.
COVID-19 и онлайн пазара
Пандемията промени всичко - от новогодишния концерт на Виенската филхармония, за който вярвахме, че е непроменим стожер на съвремието, до начина, по който движим парите си, и начина, по който пазаруваме. Каролина разказва, че според проучване, осъществено от партньори на TBI Bank, между 15-20% от потребителите са направили първото си онлайн разплащане именно през 2020 г.
"Когато дойде пандемията, в банката предприехме много бързи действия и пуснахме изцяло онлайн решения за клиентите. Ключовото обаче за нас е, че ние бяхме тръгнали по пътя на дигитализацията отдавна, а COVID просто ускори процеса, който така или иначе щеше да се случи в нашия бранш. Ако човек иска да оцелее в такава ситуация, трябва да бъде гъвкав", разказва Каролина.
И допълва, че колкото и да си повтаряме как вече сме свикнали с "новото нормално", на всеки му липсва живия контакт, движението, срещите.
"Когато сме онлайн, пак работим заедно, но ни е много по-приятно, когато имаме възможността да се събираме на живо и да обменяме идеи, без да чакаме следващата виртуална среща. Затова държа когато се налага да сме от вкъщи, с екипа ми всички да са с включени камери. Това поне донякъде компенсира дефицитите на общуването през екрана", казва тя.
Повече майка или повече директор?
Голямата ѝ дъщеря е трети клас, а малката още няма две години. Тя е на висока позиция в работата си и не спира да върви напред. Кой казваше, че човек не може да има всичко?
И все пак, Каролина Софрониева по никакъв начин не излъчва високомерието, което може да се види при някои успешно работещи майки.
"Аз лично не съм открила баланса между майчинството и кариерата", признава тя, с което веднага ми вдъхва надежда.
За нея търсенето на баланса е процес, а в собствения ѝ случай нещата се редуват - понякога повече майчинство, друг път - повече работа. Когато усети, че залита в едната посока, се старае бързо да промени това.
"Ако се отдам прекалено много на бизнеса и започна да отделям дълги часове за работа, виждам как това се отразява на децата и се коригирам веднага. И обратното, ако съм твърде дълго време със семейството си, проектите се трупат един върху друг и ме чакат, така че неизбежно идва времето да се обърна към тях", посочва Каролина.
"Искаш ли да станеш добър, трябва да посветиш време"
"Маркетингът е много модерна професия, но реално хората, които имат дълбоки познания и опит с дигиталния маркетинг, са много малко. Това е дейност, в която има много предистория, в която всичко е свързано: продуктът, брандът, публиката. Хората виждат кампаниите, но те са само финалният щрих. Преди кампаниите има много подготвителна работа. Трябва да знаеш къде ще заведеш хората, какво ще им дадеш, да им обясниш защо да предпочетат теб пред конкурентите. Много хора свързват дигиталния маркетинг със social media support, но това е само една миниатюрна част от целия комуникационен процес, който провеждаме", обяснява тя.
Посочва, че не е нужно да си завършил дигитален маркетинг, за да работиш това. За сметка на това е нужно да имаш хъс, желание и "готовност да работиш здраво и готовност да посветиш време". "Тогава пред теб няма граници. Можеш да започнеш от А и Б и да стигнеш много, много далеч. Но искаш ли да станеш добър, трябва да посветиш време", категорична е Каролина.
По панички може, но по птички - не
Това, че ако искаш да станеш добър, трябва да посветиш време, е философска сентенция, която не се отнася единствено до маркетинга и до работата, с която човек си изкарва парите. Същото важи и за хобитата, в които изливаме себе си, а в това отношение Каролина има какво да разкаже. Оказва се, че е добър стрелец. Споделя, че стреля от много малка - треньор е открил таланта ѝ в училище, но баща ѝ бил против потенциална спортна кариера.
Допълва, че изключително много харесва дисциплината, която е необходима, за да се научиш да стреляш добре.
"Има ясни правила, които трябва да следваш. Обичам да разбивам правилата в работата си, но не допускам това да се случва, когато съм на стрелбището."
Танцувай с мен
Дисциплината и особено самодисциплината, за които говорим, са градивен елемент и в другото хоби на Каролина - народните танци. Тя е част от аматьорската танцова група "Светлина" , която обаче има редица участия в събития зад граница. Ходили са да танцуват в Индия, Китай, Мексико.
Специално за Мексико Каролина разказва, че за 10 дни е станала част от един съвсем различен живот - живот, в който фразите "не искам" и "не мога" не съществуват; в който дори да се чувстваш уморен или да нямаш желание и мотивация, трябва да сложиш усмивката и да танцуваш.
"Намирам много общи неща между танците и бизнеса: дисциплината, отговорността, постоянството. Да вървиш напред и да се развиваш непрекъснато, и когато дойде моментът да се представиш, да си с най-хубавата си усмивка и в изключително настроение. Защото хората очакват това от теб", казва тя.
Митът за скучните банкери
Подготвила съм си въпрос дали има начин да разбием мита, че банкерите са скучни хора, но преди да го задам, той вече е разбит. Каролина Софрониева работи в банка, но едва ли има някой, който би отказал да бъде в нейната компания за по коктейл, да изкачват заедно някой планински връх или да я гледа как танцува копаница в Мексико.
Тя смята, че освен, че нейните колеги имат изключително интересни занимания извън банката, работата ѝ с тях също е вълнуваща.
"Ежедневно имаме конферентни разговори с хора от четири континента и всеки носи своето собствено знание, опит, интереси и среда. Не, това не са скучни хора. В TBI не следваме стереотипа на тежка институция, която трудно мърда от мястото си", обяснява ми.
Маскот-еднорог
Да, майка на две деца и две кучета, стрелец, директор и танцьор звучи като жена-еднорог. Но заедно с нея по пътя си крачи и още един еднорог - маскотът Tibi. Тъй като не се сещам за друга банка, която има символ, питам Каролина откъде се ражда Tibi. Проектът за него е стартирал преди тя да започне работа в банката, но след постъпването ѝ там с нейния екип поемат развитието на образа.
"Наричат "еднорози" компаниите, които са оценени на 1 млрд. долара и донякъде показва къде искаме да бъдем. Нашият Tibi е свеж характер, който помага на младите хора да разбират банковия свят на по-достъпен за тях език, с много хумор и висока доза самоирония", обяснява Каролина.
И докато Tibi продължава да крачи с бодри крачки из виртуалното пространство (включително и в LinkedIn, където не успяхме да намерим друг маскот със собствен профил освен дръзкия еднорог), Каролина ме оставя малко по-вдъхновена в прозаичния делник. Че може и така. Че има начини, че има път. И че с постоянство и тази заветна самодисциплина, човек може, в крайна сметка, да има всичко.
---
Снимки: Мира Дерменджиева