Когато през пролетта на 2009 година ФИА оповести новите промени в техническите правила на Формула 1 за сезон 2010 тези, които им обърнаха внимание не бяха много, а дори и те предположиха, че още е рано да мислим толкова напред.
Естествено, това не се отнася за инженерите и екипите в отборите, които от доста време се трудят по автомобилите за сезон 2010 и добрата новина за нас е, че скоро ще видим плодовете на техните усилия.
Но все пак да продположим какво ни очаква - забраната на спиранията в бокса за дозареждане, забраната на подгряването на гумите и по-малките размери на предните гуми са може би най-важните промени спрямо 2009.
Повишаването на минималното тегло на колите също трябва да се отбележи - от 605 на 620 кг - промяна, подчинена на идеята да бъдат окуражени тимовете да използват системата KERS. Но самите отбори вече решиха да се откажат от тази система за 2010 година, въпреки че тя е разрешена от правилата. Дали тук не се крие още една тема, която може да разцепи ФОТА (Асоциацията на отборите във Формула 1)? Скоро ще разберем.
Първата много важна промяна - по-големи резервоари за гориво. Забраната за дозареждане с гориво в бокса беше приета ентусиазирано едни и скептично от други. С доливането на гориво стратегиите на отборите във Формула 1 и тяхното изпълнение достиганаха нови висоти в последните години, но от това като че ли пострада състезанието на пистата.
Напрежението се прехвърли повече в бокса, отколкото на трасето. А екипът на бившия президент на ФИА Макс Мозли, който подготви промените в правилата беше инструктиран да отстрани тази особеност. А и тимовете се договориха с ФИА, че оборудването за презареждане с гориво в бокса или по-скоро премахването му ще означава икономия на средства и то бързо беше зачеркнато. Но основната промяна е за пилотите - те ще стартират с кола с пълен резевоар с гориво - болидът ще е по-труден за каране, не само при спиране, а гумите наистина ще трябва да се пазят. Изключително труден баланс - да не губиш време спрямо другите, но и да не натоварваш много гумите, защото ще ги унищожиш.
Второ - премахването на подгряването на гумите също е минус за пилотите. През последните сезони, благодарение чохлите с електрическо подгряване пилотите можеха да разчитат на гуми с температура около 80 градуса при излизането от бокса и или малко по-ниска при старта на състезанието. Сега това се променя драстично - температурата на повърхността на гумите ще е много по-ниска, пилотът ще трябва да ги загрее внимателно, но и бързо, без да ги унищожава. Загряването е още един труден елемент, който добавяме към по-тежката кола на старта на надпреварата. Благодарение на тези две промени през 2010 предимство ще получат пилотите, които карат плавно и наистина щадят гумите.
По-тесни преди гуми - това е третата промяна, свързана с 2010 - целта е да се отстранят появилите си през миналия сезон проблеми с баланса на предницата на много болиди. Предполага се, че с по-малките гуми болидите вече няма да са толкова „чувствителни" на промяната на настройките на предната част на колата.
Съвсем скоро - на 1 февруари започват първите тестове преди новия сезон, като със сигурност колите, които ще се появят на пистата „Рикардо Тормо" край Валенсия ще са само „първообраз" на болидите на тимовете за европейските стартове по-късно през годината. Но началото ще бъде поставено и тимовете ще получат първа възможност да сравнят представянето си. Защото, както каза световният шампион Дженсън Бътън - битката за титлата във Формула 1 през 2010 година може да се реши в следващите 10 седмици, доста преди да дойдат най-оспорваните състезания през сезона. Както винаги, подготовката и преднината на фаворитите, може да се окажат решаващи. Но големите едва ли ще допуснат повторение на изненадата, която им поднесе Brawn миналата година. Можем само да предполагаме.