С оглед на липсата на бляскави представяния на нови болиди за 2010, първите тестове на пистата „Рикардо Тормо" се очакваха с огромен интерес - 16 дни изпитания отпусна ФИА на тимовете преди началото на новия сезон.
Седем отбора въртяха обиколки на тясното и нагънато трасе до Валенсия, като резултатите малко или повече бяха очаквани, но все пак скоростта на Ferrari няма как да бъде подмината с лека ръка.
Постиженията на новия Ferrari F10 дойдоха точно навреме - и в трите дни от първия тест Фелипе Маса и Фернандо Алонсо бяха най-бързи, а малко преди това италианската преса се разтревожи, че новата кола на Скудерията не е достатъчно бърза.
Сега обаче е ясно - F10 за момента е най-бързата от новите коли, а Алонсо завърши тези изпитания с най-доброто време за седмицата.
Испанецът ще става все по-бърз, а количеството гориво в резервоара на болида със сигурност е било по-малко - все пак пилотите на Черните кончета въртяха по-къси серии обиколки в сравнение с колегите си от McLaren.
Фернандо обясни в първата си сутрин от тестовете, че се полага усилия, за да се „почувства по-удобно в кокпита", след което записа впечатляващото 1.11,470 минути за обиколка - в четвъртия от 12 тура в тази серия. Явно и гумите са били в отлична форма и добре натоварени след първите три обиколки, а след това Фернандо гонеше постоянство във времената.
Все пак надеждността на новите коли беше основната задача в първия тест - пилотите на Ferrari записаха най-много обиколки, при това без нито един технически проблем в F10.
Още един пример от карането на Алонсо - в по-дълга серия от 16 обиколки той ставаше все по-бърз и стабилен - първите му турове бяха над 1,13 минути, след това обаче бързо слезе към 1,11 минути.
Най-малкото F10 е добре балансиран, първоначалните настройки са точни, а използването на гумите подсказва, че те се натоварват постоянно (което през сезона ще е много важно). Слуховете за по-високия разход на гориво остават, но засега няма информация, която да даде почва за анализи.
Новият болид на McLaren - МР4-25 се оказа бърз и надежден, което бе прието като отлична новина в Уокинг, все пак по това време миналата година колата на британския тим бе безнадеждно далеч от челото.
Когато Люис Хамилтън и Фелипе Маса караха заедно бразилецът успя да излезе с около половин секунда напред, но пилотът на McLaren със сигурност беше с повече гориво. А серията обиколки на Люис, сходна с тази на Фернандо показа същото - колата става все по-стабилна и бърза.
Далеч не толкова впечатляващ беше дебютът на световния шампион Дженсън Бътън като пилот на McLaren. За разлика от Алонсо, който демонстрира бърза адаптация в бокса на Ferrari, Бътън имаше нужда от почти цял ден, за да си „намести" седалката в колата и занимава механиците почти цял ден с позицията си на седене в кокпита.
Но да не забравяме, че Дженсън е с около 20 сантиметра по-висок от Хамилтън и такива проблеми трябваше да се очакват.
По-важно обаче ще е представянето на Дженсън на следващите тестове - от сряда на „Херес", пак в Испания. Тук ще се види много по-ясно кой от новите болиди е бърз и стабилен и кой ще създава проблеми на инженерите в първите стартове. Миналата година точно на „Херес" се видя, че McLaren имат проблеми с аеродинамиката на новата тогава кола - МР4-24 просто не беше достатъчно стабилен в бързите завои.
Сега предстои да видим как ще се представи МР4-25.
Връщаме се отново на Ferrari - ако се коригират времената на двамата пилоти на тима, то става ясно, че на „Рикардо Тормо" Фернандо Алонсо е бил малко по-бърз от Фелипе Маса. Алонсо кара с количество гориво на борда, близко до това, с което се състезаваха пилотите през 2009 година - между 80 и 100 кг, докато Маса беше с по-тежка кола.
И двамата пилоти обаче похвалиха поведението на шасито при използването на гумите - те се натоварват равномерно и има шанс да осигурят постоянни времена в по-дълги серии от обиколки.
Първите ни впечатления от F10 са повече от положителни - заяви пред „Gazzetta dello Sport" техническият директор на Ferrari Алдо Коста.
- Записахме 1400 км с различно количество гориво на борда, опитахме и новите гуми (основно по-тесните предни гуми за сезон 2010) и се занимавахме с настройките на колата и развитието на потенциала на шасито.
Хубавото е, че на пистата колата показа, че изчисленията ни от аеродинамичния тунел и компютърните симулации са били верни. Новата кола е бърза, въпреки че е рано да се каже колко е бърза спрямо другите нови болиди".
В заключение, сезонът във Формула 1 вече започна, тестовете тази година са малко, но ще се гледат с огромен интерес. Предстои представянето на новата кола на Red Bull и претендентите за титлата ще са в пълен състав.
Пъзелът с разпределението на силите преди началото на сезона вече се нарежда, но още сме в самото му начало.