Когато чуете името на Карл Ринш, първата ви реакция вероятно ще бъде "Кой е този?". Отговаряме:
Ринш е широко неизвестен режисьор, който въпреки слабата си биография зад камера, успява да измъкне 55 милиона долара от Netflix.
Получава ги за сериал, който не е възнамерявал да заснеме до край. Отвъд това успява да похарчи инвестицията за себе си и да замеси актьора Киану Рийвс в скандала.
А сега режисьорът съди стрийминг гиганта за 14 милиона долара обезщетение, въпреки че ги е издоил сериозно за мним проект, който така и не стига до екран.
Сагата започва през 2018 г. - бумът на стриймването, когато платформите се надпреварват да пълнят каталозите си със съдържание. Лакомията за нови продукции е огромна, а насреща не се намират достатъчно артисти, за да я задоволят.
В тази обстановка се появява Карл Ринш. Професионално той има само един заснет филм - 47 Ronins, който е тотален боксофис провал.
Фентъзи екшънът от 2013 г. с Киану Рийвс е струвал близо 225 милиона долара, а е успял да спечели само 151 милиона долара.
След оглушителния си неуспех Ринш се връща към стария си занаят - снимането на реклами, убеден, че киноиндустрията няма да му даде втори шанс.
Паметта на Холивуд обаче е къса, а както вече стана ясно, развлекателният бизнес през 2018 г. се тресе от жажда за продукции без значение какви.
При тази отчаяна нужда Ринш се промъква обратно в шоубизнеса с идея за научнофантастичен сериал.
Работното заглавие на поредицата е White Horses и в нея е трябвало да се разказва за гений, който създава колония от човекоподобни същества, кръстени "Органичен интелект". Задачата им била да се слеят с обикновените хора и да им помагат в криза.
Но впоследствие истината за изобретената колония излиза на светло и човечеството тръгва на война срещу тях.
В портфолиото към идеята си Ринш посочил, че сериалът има потенциал за франчайз, което е достатъчно за стрийминг компаниите да се хвърлят на White Horses като на топъл хляб.
Когато стартира голямото наддаване за сериала, двама от основните играчи в бизнеса излизат начело - Amazon Prime Video и Netflix.
Търгът започва от 8 милиона долара и сумите растат нагоре, докато Синди Холанд - вицепрезидент на Netflix по това време, не кани Ринш на обяд в дома си и не му отправя оферта, който слага край на преговорите с конкуренцията от Amazon.
Холанд предлага на режисьора финансиране от 55 милиона долара и пълен творчески контрол над заснемането на продукцията.
До няколко дни договорът е подписан, като Холанд и екипът ѝ забравят да проверят за един страшно важен елемент, преди да се съгласят за сделката - завършен сценарий. Но много скоро горчиво ще съжаляват за този си пропуск.
В презентацията си пред тях Ринш е показал няколко кратки заснети епизода на White Horses, които са завършени при страшно спорни обстоятелства.
Първоначално работата по сериала е финансирана с личните средства на режисьора, които свършват светкавично бързо.
За да изведе донякъде идеята си, Ринш привлича близкия си приятел Киану Рийвс като продуцент, който да му помогне финансово, за да оформи поредицата в някакъв търговски вид за студията
Според информация на Variety на снимачната площадка за сбитите епизоди на White Horses е царяло истинско фиаско. Режисьорът е наложил тежък 24-часов режим на работа под носа на профсъюзите.
Стигнало се дотам една актриса да припадне по време на изпълнението си от дехидратация и да бъде хоспитализирана по спешност.
А по време на монтажа Ринш е бил изгонен от стаята след див скандал с останалата част от екипа на постпродукцията.
По информация на "Ню Йорк Таймс", които пишат експозе за случая, Netflix не са запознати с нито един от тези детайли, когато се съгласяват на сделката.
По план снимките на White Horses трябва да се проведат на няколко локации: Сао Пауло, Бразилия, Монтевидео, Уругвай и Будапеща, Унгария. Още в първите снимачни дни в Сао Пауло старият навик Ринш да се държи тиранично с екипа си избухва с пълна сила.
Източници на "Ню Йорк Таймс" разказват, че режисьорът през цялото време ги е обиждал, псувал и хвърлял предмети по тях.
Обстановката е била толкова нетърпима, че когато шефовете в Netflix се запознали със ситуацията, изпратили приятеля на Ринш - Киану Рийвс, в Бразилия, за да му организира интервенция.
Намесата обаче не дава резултати. На думи режисьорът обещава да влезе в правия път, но след като Рийвс се връща в Ел Ей, Ринш напуска собствения си проект, като го оставя недовършен.
Парите, останали от Netflix, той влага безразборно в акции на стоковата борса и губи по-голямата част от тях.
През 2022 г. късметът му се усмихва благодарение на вложен капитал в криптовалутата Dogecoin, която ми носи дивиденти от 27 милиона долара.
Но вместо да използва парите, за да избута стартирания сериал за Netflix, Ринш се отдава на шопинг. Купува си пет "Ролс-Ройс"-а, "Ферари", няколко луксозни часовника и изцяло преобзавежда дома си.
Някъде по това време от Netflix се усещат, че са били изпързаляни.
В кореспонденцията им с режисьора той непрекъснато се оправдавал с COVID-19 и безкрайните карантини за забавянето на продукцията. Но когато в последния си имейл Ринш им заявил, че компанията му дължи още пари, за да довърши сериала, на Netflix им става ясно, че си имат работа с измамник.
Големият парадокс е, че за да не накърнят реномето си, от стрийминг услугата са били готови да заметат случката и дори да приемат твърденията на Ринш, че спечелените милиони от Dogecoin са си лично негови.
Но режисьорът дава ход на съдебно дело, в което заявява, че Netflix му дължат 14 милиона долара за разходи по сериала му.
В коментар до "Ню Йорк Таймс" стрийминг компанията твърди, че "не са виждали никакви кадри от предполагаемия сериал на Карл Ринш" и че са внесли "всички необходими финанси за завършването на продукцията".
Самият Ринш казва, че ще изрази позицията си по казуса едва след края на делото.
Без съмнение тази дива история е изключително забавна и ако Netflix поискат да я филмират, разполагат с достатъчно материал от първа ръка. Но извън хумора, си струва да се замислим за какво стрийминг компаниите са готови да харчат колосални суми.
Наливат милиони в заглавия, които или не виждат бял свят (Batgirl), или имат ужасяващо нисък зрителски интерес ("Цитаделата").
Може би пък историята с Карл Ринш и Netflix да даде важен урок на целия бизнес - че в за в бъдеще е по-добре да обръщат внимание на творческия потенциал на историята, отколкото на хипотетичните обещания за доходи.