Очертават се сериозни проблеми за технологичния гигант в областта на гейминга Sony Interactive Entertainment- подразделението на японската компания, което стои зад едноименната конзола. То ще бъде съдено за 5,9 милиарда паунда (почти 7 млрд. евро) компенсации във Великобритания по обвинение, че е "ограбвало" своите клиенти на Острова.
Колективният правен иск е заведен от защитника на правата на потребителите Алекс Нийл и може да доведе до обезщетение на почти девет милиона геймъри.
В него се твърди, че компанията е нарушила закона за конкуренцията, налагала е несправедливи условия на разработчиците и издателите на игри и е завишавала цените за потребителите.
"С този правен иск се застъпвам за милионите хора в Обединеното кралство", каза Нийл. "Вярваме, че Sony е злоупотребила с позицията си и е ограбила своите клиенти", казва Нийл, цитирана от Би Би Си.
Същността на обвинението е такса от 30%, която се налага върху дигиталните копия на игрите за Playstation и покупките в самите игри. Тя се отнася за разработчиците, но в крайна сметка се отразява върху крайната цена за потребителите и води до това, че дигиталните игри често струват по-скъпо от техните физически копия.
Това е сериозен проблем, тъй като конзолата PS5 се разпространява и в "дигитално издание", което няма дисково устройство и разчита единствено и само на игри, които се изтеглят онлайн. В България то е по-евтино с 200 лева от стандартния модел с дисково устройство.
Уловката обаче е там, че дигиталните игри са по-скъпи, а като се прибави и неизбежното присъствие на покупки вътре в самите игри (например на скинове, предмети и пр.) и DLC съдържание, така нареченият "грабеж" е още по-ярко изразен, твърди Нийл.
"Бизнес моделът в гейминг индустрията се промени драстично през последните години. Преминаването от игри, продавани на физически дискове, към игри, продавани дигитално, доведе до въвеждането на съдържание, където играчите вече трябва да плащат, за да продължат напред, да отключват повече функции или да персонализират изживяването си с нови герои или оръжия. Игрите вече са предназначени да стимулират играчите (включително деца) да харчат възможно най-много пари", смята Нийл.
Не че е незаконно Sony да налага такса в случая.
Все пак потребителите и разработчиците се възползват от PS конзолите и PS дигиталния магазин като платформи за продажба на игри и друго съдържание. Според адвокатката проблемът в случая е, че компанията злоупотребява от почти монополната си позиция чрез своя Playstation Store и съответно си позволява да налага свръхвисока комисионна от 30% за всяка дигитална покупка.
Това се изразява в загуби за клиентите, а оценките на Нийл сочат към щети между 67 и 562 паунда на всеки британец, използвал дигиталния магазин след август 2016 г.
Не за първи път се повдигат обвинения относно комисионите за цифрови платформи и достъпа до съдържание. Подобни процеси се водят и в други страни срещу Apple и Google.
"След като използвате техните операционни системи, не ви остава друг избор, освен да платите високите разходи за съдържание, защото няма алтернатива. Смятаме, че е почти същото и за клиентите на Sony PlayStation", каза още Нийл.
Друг подобен спор за 30-процентна комисионна имаше между разработчик и разпространител. Разработчиците на играта Fortnite от Epic Games заведоха дело срещу Apple, тъй като производителите на iPhone не позволяват въвеждането на други системи за електронни разплащания извън собствената си. Това доведе до изтегляне на Fortnite от магазина на Apple и мащабен съдебен процес.
В крайна сметка съдът се произнесе в полза на Apple по девет от общо десет обвинения, повдигнати срещу тях, включително и това на Epic, свързано с 30-процентната такса. Все пак при последното обвинение съдията принуди Apple да остави един 90-дневен прозорец, в който разработчиците могат да свържат потребителите с други системи за разплащане извън App Store.
Този процес обаче се проведе в американски съд и всичките му решения са подложени на обжалване.
Не е изключено делото срещу Sony в британската правна система да има друг изход.