Номерата пред имената на партии и коалиции в бюлетините да отпаднат.
Това предвижда проектозакон за изменение и допълнение на Изборния кодекс, внесен в парламента от четирима депутати – Данаил Кирилов от ГЕРБ, Христиан Митев, Емил Димитров и Искрен Веселинов от Обединени патриоти.
В мотивите към предложението те обясняват, че с това се цели да отпадне ефектът "15-15", при който гласоподаватели отбелязват кандидати с преференциален номер, който отговаря на номера на партията в бюлетината. Според вносителите на проектозакона този ефект "изкривява" изборния резултат.
Идеята е ЦИК да продължи да провежда жребий и партиите и коалициите отново да се подреждат в бюлетината спрямо изтегления ред, но номерата да не се изписват пред имената им.
Предложените промени в Изборния кодекс предвиждат и отлагане на въвеждането на машинен вот и дистанционно гласуване в страната.
Централната избирателна комисия (ЦИК) ще продължи да определя в кои секции да има машинно гласуване, но те ще са не по-малко от 1000. Броя и номерата на тези секции ще трябва да се посочат не по-късно от 10 дни след насрочване на изборите.
Внесеният законопроект обаче предвижда и ограничения – машинно гласуване няма да може да има в избирателни секции с по-малко от 300 избиратели, при гласуване с подвижна избирателна кутия, в лечебни заведения, домове за стари хора и други институции за социални услуги, както и в секции на кораби под българско знаме или в чужбина.
Като причини са посочват кратките срокове за образуване на избирателни секции на такива места, логистични трудности, както и рискът от нарушаване тайната на вота.
Според предложението изработването на машините за гласуване ще се изпълнява от "Информационно обслужване" АД (т.е. от държавата) като при необходимост дружеството ще може да използва за целта "други специализирани изпълнители".
Що се отнася до използваните до момента машини, депутатите посочват, че експертен екип от БАН и Софийския университет е установил "редица факти, касаещи сигурността на хардуерната им част". Не става ясно дали тези факти създават рискове. Въпреки това като причина за предложението "Информационно обслужване" да изработва машините се посочва, че така няма да се "създават предпоставки за изкривяване на изборния резултат".
Това обаче ще доведе до отлагане на въвеждането на машинното гласуване, а сред мотивите на депутатите за него е това, че необходимо да се даде време на ЦИК да възложи на "Информационно обслужване" АД изработването на машините и за организация, за да се избегне създаването на нагласи в обществото "за възможни манипулации" на изборите и резултатите.
При машинното гласуване е предвидена и друга промяна. В момента чл. 212, ал. 4 от Изборния кодекс гласи: "След произвеждане на гласуването се отпечатва от системата контролна разписка, която се пуска в специална кутия за машинното гласуване. Избирателят не може да промени своя вот чрез повторно машинно гласуване".
В проектозакона на управляващите кутията от "специална" става "непрозрачна", а също така и отпада изречението, че избирателят не може да промени вота си чрез повторно машинно гласуване.
Според предвидените допълнения към закона вече е това да е изрично посочено, че резултатите от машинното гласуване се сумират с резултатите от гласуването с хартиени бюлетини.
Що се отнася до дистанционното електронно гласуване промените в Изборния кодекс от 2016 г. предвиждаха при произвеждане на избори след 1 януари 2018 г. да се създаде възможност за експериментално такова гласуване.
Предложението на депутатите от ГЕРБ и ОП обаче е датата да отпадне, с което електронното гласуване също се отлага за неопределен период от време. Същевременно отпадат и плановете да може да се гласува електронно на изборите за евродепутати през 2019 г.
Предлага се електронното гласуване да се реализира поетапно, тъй като имало рискове от недействителност на гласа поради "грешно отбелязване на гласа на избирателя; грешки при броенето и отчитането на резултатите от страна на ЦИК" да се стигне до касиране на изборите. Като риск се посочват и възможни хакерски атаки.