От продажбата на сандвичи до бутикови хотели за милиарди долари

Предприемаческият дух на Шаран Пасрича се проявява за първи път, когато той е само на шест години.

Той е в първи клас в основното училище и за почва да продава на своите съученици сандвичите, които майка му приготвя за него.

Сега 38-годишният бизнесмен, който е израснал в Мумбай, Индия, си спомня, че всъщност е изкарвал добри пари.

Затова моли майка си да започне да му прави повече сандвичи за обяд. И всичко е чудесно, докато не става алчен и не удвоява цената. Родител се обръща към майка му на училищно събитие и се оплаква от нарасналата цена. Смелият младеж е уловен в крачка.

И хубавият живот приключва с гръм и трясък, казва Пасрича през смях.

Шаран е роден разказвач и споделя истории за опитите си да изкара пари, които са част от по-голямата част на живота му.

Първият му професионален опит с предприемачеството е на 22-годишна възраст, когато той става съосновател на британската компания Rush Media. Това е студентска медийна и маркетингова агенция, която ръководи три години, след като напуска университета в Лондон.

Предприемаческият му дух привлича вниманието на негов чичо в Делхи, който убеждава Шаран да се върне в родината си, за да поеме бизнеса му с кожени дрехи. Пасрича признава, че е било много трудно. Тогава е на 25, а вече ръководи организация от 300 души в производствения бизнес.

Но се оказва и школа - той научава много за продажбите, финансите, верига за доставки, маржове на печалба и умения за работа с хора.

Въпреки липсата на опит той ръководи успешно бизнеса и продажбите нарастват.

След три години Шаран решава да напусне, за да следва магистратура по бизнес администрация в Лондонската школа по бизнес.

Същевременно кара стаж в частната инвестиционна фирма Better Capital. В Better, където работи по инвестиции в хотели и места за настаняване на студенти, той открива призванието си. За Шаран хотелите са интересно съчетание от съседство, дизайн, общност, управление на процеси, храни и напитки.

И си мисли, че може да изгради кариера около тези страхотни неща.

Година след дипломирането си през 2011 г. той основал Ennismore Holdings, финансиран от частни инвеститори, и групата изкупува модния хотел "Хокстън" в източен Лондон за £65 млн. през 2012 г.

Първата му стъпка е да реновира базирания в Шордич хотел, чийто бранд започнал да се "изтърква", и в крайна прекарва една година като буквално живее в хотела.

Шаран влиза, представя се на 40-членния екип, работещ там, и казва, че ще прекара доста време с тях. Учи се на място като прави всичко, което е необходимо.

Шаран също така води помощ отвън и наема членския клуб Soho House да управлява ресторанта. Освен това прави стаите по-луксозни и създава предвидено за наемане място за събития и срещи, наречено "Апартаментът".

Продажбите и печалбите растат сериозно и той бързо осъзнал, че хотелът няма да е само единичен проект. Пасрича има възможност да популяризира бранда и започва да се чуди как да повтори успеха си в Лондон. Прекарва и доста време в различни квартали на британската столица.

Групата отваря втори лондонски хотел в Холборн през 2014 г. и оттогава е разширила дейността си и е включила и Амстердам, Париж и САЩ, с хотели в Ню Йорк, Портланд и Чикаго. Наред са локации в Лос Анджелис и Саутуорк в Лондон.

Бутиковите хотели на Ennismore обикновено са на модни локации и залагат на придържащ се към актуалните тенденции дизайн.

Въпреки това, в изненадващ ход Шаран решава да разшири бизнеса и в друга ниша. Така през 2015 г. купува традиционния хотел "Гленийгълс" в Пъртшир, Шотландия.

Открит през 1924 г., световноизвестният хотел в последните години се свързва повече с голфъри, отколкото с хипстъри, защото има три собствени голф-игрища - едното от тях по дизайн на бившата голф-звезда Джак Никлаус.

Но Шаран, чиято съпруга е шотландка, често отсяда в хотела, и когато е пуснат за продажба, предприемачът се възползва веднага от тази възможност. Концепцията му е, че това е отличен бранд с отлична история, но е изгубил блясъка си.

Така че разглежда архивите и търси начини да го върне пак към бурните времена на 20-те и 30-те години, когато хотелът е част от календара на социалните събития, а хората пътуват с влак от Лондон, за да отидат там.

По негови думи Ennismore са реновирали хотела като са запазили шотландската му идентичност, но са внесли по-съвременен дух.

По последни данни, Ennismore Holdings имат доход £20.7 млн. през 2017 г., ръст спрямо £14.6 млн. година по-рано. Печалбите преди данъчно облагане са спаднали от £7.7 млн. на £6.8 млн., тъй като фирмата е реинвестирала в хотелите си.

Поддържането на концепция за ърбън хотел, която не само да работи в Лондон, но да е приложима и на други места, е много трудна задача, коментира Мелинда Стивънс, редактор на Conde Nast Traveller. По-рано тази година тя назовава Шаран като един от "44 души, променящи начина, по който пътуваме".

Тя казва, че предизвикателството за Ennismore сега е да продължи да се разраства на все по-конкурентния пазар. Концепцията за "бутиков хотел" вече е нещо като клише, не е нещо ново. Така че има силна конкуренция в градове като Лондон и е трудно да изпъкнеш.

За Стивънс стилът на Шаран идва от факта, че той не е с традиционна хотелска биография, така че няма никакви задръжки какво може и какво не може да се прави.

Шаран сам признава, че работата понякога го обсебва, но той е започнал да делегира повече задължения, така че да има повече време за съпругата си Аиша (бизнес-дама и дъщеря на индийския милиардер Сунил Митал) и двете им деца. Семейството живее в Лондон.

Шаран и Аиша

Трябваше да знам всичко за бизнеса, маниак съм на тема контрол, признава той.

Беше интересен преход, и все още се уча всеки ден, но назначих умни хора, на които разчитам, и успях да им отстъпя юздите на бизнеса, казва в заключение Шаран.

Новините

Най-четените