"Купувайте френското!"

Френските потребители вече биват насърчавани да избират продукти, произвеждани в родната им държава - патриотичен отговор на френските икономически неволи. Когато икономиката е в упадък, решението според френските социалисти е в "купуването само от местни производители".

Като част от стратегия за ограничаване на вноса и подкрепяне на националната индустрия, френското правителство окуражава потребителите да четат етикетите, преди да купуват.

"Произведено във Франция" никога не е било по-модерно", твърди Le Nouvel Observateur, който посвещава цяла статия на първото голямо изложение на френски стоки под надслов: "Купувайте във Франция".

Докато икономиката запада, а производствените разходи на час струват с 20% повече от средното за Европа ниво, президентът Франсоа Оланд и неговата администрация се опитват да подпомагат родната индустрия - но подходът им неизбежно провокира някои въпроси.

Миналия месец Арно Монтебург - министърът на промишлеността на Франция, призова големите вериги супермаркети да въведат специални рафтове/раздели "Произведено във Франция" на територията на своите търговски обекти.

Самият Монтебург се превърна в рекламно лице на кампанията, позирайки за списание Parisien, облечен във френско сако, с френски часовник, а в ръцете си държи произведен във Франция блендер.

Французите изглежда харесват идеята му. 78% от респондентите заявяват, че подкрепят предложението за супермаркетите, а 2/3 от тях изразяват готовност да "плащат повече" за стоки, произвеждани във Франция. 

Апелите за патриотично потребление не са нищо ново

Всъщност например правителството на Великобритания е стартирало първата от периодичните си кампании "Купувайте британското" още през 1931 г., в отговор на тогавашната криза на платежния баланс.

Навремето президентът на Франция Шарл Дьо Гол е призовал народа си да пие повече мляко и по-малко вино - инициатива, която обаче бързо се проваля и и така и не оставя никаква следа след себе си.

Ед Милибанд, опозиционният лидер на лейбъристите във Великобритания, лансира сегашното си послание за "Произведено в Британия" в реч през  март т.г., в която заявява, че "не бива да се притесняваме за нуждата от повече патриотизъм в нашата икономическа политика".

Осъзнаващ риска от отблъскване на гласоподавателите обаче, той увери британските потребители, че "целта не е да накараме хората да се чувстват виновни, ако не купуват продукти, произведени от британския бизнес".

Във време на икономическа криза, всяко малко нещо може да се окаже полезно. Ала дали тези кампании действително ще имат ефект? 

Статията в Le Nouvel Observateur предупреждава,  че етикетът "Произведено във Франция" не означава задължително точно това, което пише на него. Той не е законоваа гаранция, че даден продукт наистина е произведен на територията на държавата.

В рамките на Европейския съюз поне до този момент няма задължение да се посочва изрично страната-производител на нищо друго, освен на хранителните продукти.

Фабиан Делайе, която ръководи кампанията "Произведено във Франция", заявява: "Винаги има големи марки, които се възползват от правилата, за да създават впечатлението, че техните стоки са произведени във Франция, когато всъщност са произведени в Китай". (И само понякога биват сглобявани във Франция).

Въпреки това, тя подкрепя кампанията, "защото е невъзможно да купуваш чужди продукти и същевременно да запазиш работните места във Франция". По нейни думи, "всяка година Франция изнася играчки на стойност 350 милиона евро, а внася за 1.5 милиарда евро," разкрива тя. "Дори подаръците за децата ни водят до обедняването на държавата."

Дали патриотичното потребление е отговор за европейските проблеми, или е просто политически трик с едничката цел да симулира дейност от страна на правителствата? Подкрепяте ли тази кампания в родната си страна?

#1 mima 15.11.2012 в 08:54:56

Аз бих подкрепила подобна кампания в България, но такава НЯМА! И въпреки липсата й се старая да избирам предимно български стоки и да избягвам чуждестранните вериги прекупвачи.

#3 John Smith 15.11.2012 в 12:16:44

Другаря Оланд явно се е вслушал в идеите на Бобчо... Британците и немците също. А у нас е- "Изберете българското, но купете китайско...или втора употреба" "

#4 Оня Дето Го Трият 15.11.2012 в 12:57:37

Е кое българско да купим, дайте нещо за пример? Французите произвеждат (все още) и от пиле мляко, та там е оправдана подобна кампания..... А тук при наште капиталисти неми се мисли ако им се отвори такъв монопол - да им е гарантирано, че ще купуваме само БГ-стоки

#9 mima 15.11.2012 в 14:18:45

Това е... народопсилогията ще ни затрие като нация. Щом е българско значи автоматично е кофти, ако е френско или немско обаче е голямата работа. Затова работа в България няма, младите хора бягат навън и тук ще остане Мангалистан.

#11 паяка 15.11.2012 в 15:16:55

Павур: "Колите им са боклук" Скоро един македонец купувач на автомобил в автокъща каза: " КОла со мачка, со борче и со путка нЕ сакам!"

#12 mima 15.11.2012 в 15:22:48

Те наистина английския отказват да го говорят, но български много добре разбират: сядам си в парижкото ресторантче и на чист български им казвам "Коняк и крем брюле." и веднага носят.

#14 Оня Дето Го Трият 15.11.2012 в 15:37:12

Франсетата ако щат да говорят английски, ама не е лошо български да заучат по малко, че я в плевенско какво им се случи на едни френски юнаци.....

#15 mima 15.11.2012 в 15:43:32

Е, там им е грешката на командосите. Да бяха извадили бутилката с коняка, щяха по иначе да ги посрещнат.

#17 Бобо 15.11.2012 в 15:58:33

Кой има крава че пие млеко. А кой нема че яде чорабено млеко- с 7.25% лихва по жилищните кредити. Либерастия бантускотова шо да я правиш?

#20 Meteora 15.11.2012 в 16:05:55

Дали ще се тъпче човек с бъргъри в Щатите или в Бг, не е ли все едно!? Просто внимателно трябва да подбира какво ще натъпче в тумбака си! И да не го мързи сам да си го приготви.

#30 Оня Дето Го Трият 16.11.2012 в 10:08:48

Бобчо Не съм икономист, ама...... Това дето наричаш глобализация и го смяташ за нещо толкова страшно е естествен икономически (и ако щеш човешки) процес. Тоя който го е ограничил не е стигнал далече - спомни си СИВ на социалистическите страни докъде го докара с тоя протекционизъм уж. Не се подигравай, а ми кажи плюсовете на протекционизма в Сев. Корея? И Васко да Гама и Колумб са били глобалисти в някакъв смисъл, щото са открили, отворили, създали, нови пазари, разнасяли са стоки насам натам..... Сигурно и тогава някой като теб се е бунтувал и е викал "Що не си седим и да се затворим вкъщи, ние сме си самодостатъчни"...

#31 паяка 16.11.2012 в 13:41:00

http://www.youtube.com/watch?v=GtGJnXB972I&feature=share

#33 Оня Дето Го Трият 16.11.2012 в 15:13:13

Дай нещо на български. От Атака са за протекционизъм и не четат английски

#35 Оня Дето Го Трият 16.11.2012 в 21:05:54

Милчо Въпроса все пак виси със страшна сила - докъде го докара СИВ и въобще къде е СИВ сега? "ше ревете за бай Тошо мишки седерастични" не може да отговори на всички въпроси - оди си при бай Тошо ти

Новините

Най-четените