„Антибългарска кампания" - това устойчиво словосъчетание не е отговор на политиката на Найджъл Фараж. То е в политиката далеч преди него, още от времето на тройната коалиция. Тогава всяка по-критична публикация в западната преса биваше разгромявана с комсомолски плам, а мантрата за „антибългарщината" се повтаряше до посиняване.
Днес вече знаем, че големият страх е бил чист PR трик, който да оправдае наемането на фирма, която да лъска БГ имиджа в чужбина. Сетихте ли се вече? Ако не, ще ви кажем две имена и бързо ще възвърнете паметта си - Моника тогава Йосифива и Петер Хохегер, в комплект с договори за няколко милиона.
Новият мандат на Станишев с маската на Орешарски започна с цената на тока. „Спонтанните" протести през февруари зададоха тона за целия мандат - вой и бой срещу ЕРП-та. Покрай ЕРП-та изгоряха и търговските вериги, но 10-ката в мишената е ясна, другите са само фон. В бизнеса свети води ненапити няма. И ЕРП не са, още повече в ситуация на изначално гарантирано монополоно положение. Ама нали държавата трябва да контролира, да санкционира, да създава условия за конкуренция? Нашата държава обаче не функционира по този начин. Институциите тук са по-слаби от хората - по-точно от някои хора.
И все пак остава неясно какво искат управляващите от ЕРП-та и защо погнаха точно тях от всички бизнеси, които бъркат в джоба на избирателите - защо например не се хванаха за цените на горивата или още по-добре за цената на руския газ.
Да защитаваш ЕРП-та било национално предателство казва Станишев пред Блиц, визирайки издателя Иво Прокопиев. Като е известно нацията се предава само на Запад, на Изток предателството е невъзможно. Това, че Газпром предлагат законодателни поправки, които междувременно българският парламент вече гласува, не е предателство, а приятелство.
Та да се върнем на ключовия въпрос - защо ЕРП-та. Най-вероятно отговорите са няколко. Първо,а защо не - там няма конфликт на интереси с близки до политиката бизнесмени. И второ, като вземете статистиката за компаниите с най-големи обороти, всичко си идва на мястото. Няма друг бизнес, през който годишно да се превъртат милиарди свежи пари, и той да може да бъде отстрелян с под ръкоплясканията на електората.