В сборника с разкази "Край до край" на Стефан Стефанов (изд. "Колибри", 2015 г.) има един забавен разказ - "Сеячи на бури". В него се разказва за това как из българските планини има местен клон на HAARP*.
Там млади програмисти, охранявани от възрастен комуняга, променят атмосферните условия където и когато се наложи. В един момент обаче, без да искат, създават няколко супербури, които се превръщат в заплаха - както за България, така и за съседите.
Този чудесна сатира на конспиративните теории е напълно приложима за това лято. ГККП "Кулата" в някои часове се превръща в най-големия паркинг в България. Профилите на българските летовници се пълнят със снимки от гръцките брегове, а на Черноморието се вайкат - как така при толкова много хотели, толкова много заведения на плажа, толкова hi-tech чадъри и шезлонги, че дори и условия за паркиране на джипа на плажната ивица сезонът e "застрашен".
Тази ситуация съвпадна с две неприятни новини - буря с фатални последици в Халкидики и поредния скандал от Черноморието, при който млад меринджей се опита да нокаутира телефона на недоволни израелски туристи.
Всяка медийна публикация по темите предизвиква остри дебати между защитници и противници на летуването по Черноморието. Има и такива, които търсят конспиративни теории - че, видите ли, някой плаща на медиите в България, за да отразяват такива неща. В едната новина търсещият конспирация ум вижда опит да се гонят туристи от "опасните" гръцки плажове към българските, в другата - да се направи обратното.
В социалните мрежи дори обикаля шарж на министър Николина Ангелкова, нарисувана как стои пред едно табло и се чуди какво бедствие да прати на плажовете в Гърция.
Конспирации обаче няма, има природа. В Слънчев бряг тя е човешка, в Халкидики се изразява с претенциите на времето.
Да не би когато медиите отразяват бурите в САЩ, някой да им е платил да плашат потенциалните кандидати за "Зелена карта"? Или с информацията за рекордните жеги във Франция се прави опит младоженците у нас да бъдат отказани от меден месец в Париж (ама защо Париж, бе?) и да бъдат пратени да гледат Стобските пирамиди край Благоевград?
Не, просто има новина. Когато има бедствие, то се отразява масово. За поднасянето на новината може да има различни причини, но сред тях не е намерението на дадено министерство или хотелен бос да откаже летуващите да пътуват до мястото на бедствието.
Така новината, че е имало буря със загинали на Халкидики не праща автоматично всички прочели я в Созопол. Ако изобщо някой се откаже от почивка в Гърция, той може да отиде в Турция или дори Хърватия. Не иска ли да стъпва на българското Черноморие, една новина не може да го откаже.
От другата страна Министерството на туризма също сякаш търси някаква конспирация. Министър Ангелкова се оплака от "негативната кампания" срещу Черноморието, сякаш всичко е един зъл заговор, целящ да опетни безупречните условия за туризъм у нас.
Министерството дори е готово да плаща за правилните отговори на въпроса "Как да оправим туризЪма" - 515 хиляди лева са предвидени за обществена поръчка за маркетингови проучвания по темата. Пари от бюджета, така че дори когато почиват в чужбина, българите пак ще плащат за "подобряване" на родния туризъм.
Всъщност много българи не искат да почиват по родното Черноморие, защото:
1. ...има презастрояване. На места инфраструктура няма, а никнат хотели;
2. ...направили са си сметката къде какво обслужване са получили и на каква цена;
3. ...някои места по Черноморието са ориентирани към чуждестранните туристи, а не към българските. Като така и така ще се чувстваш чужд, поне да си онзи чужденец, на когото обръщат внимание;
4. ...в търсене на печалба родни курорти се превръщат в център за развлечения, а не в място за почивка. След определена възраст - за някои 25, други - 30, при малцина и повече - на човек му писва от "дуфшъ-дуфшъ-дуфшъ" от три съседни плажни бара и просто иска да се попече някъде на спокойствие.
Ето ви четири фактора, промяната в които в малка или голяма степен зависи от държавната политика. И не е нужно правителството да чака до 2021 г. за резултати от маркетингово проучване, за да се промени нещо. Или Ангелкова отново да обяснява, че проблемите на туризма били още от прехода...
Редовните посетители на родното Черноморие и тези, които се нагърбват с това да работят там и после се чудят за какво точно са работили, могат да дадат още много насоки какво и как трябва да се промени. При това без обществена поръчка.
А ако на туристическото министерство просто не му се занимава, да пускат HAARP-a и това е.
* HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program) е американска изследователска програма, обект на множество конспиративни теории, според които тя се използва за контрол на времето и превръщането му в оръжие.