София не получи европейски пари за гетата си

Петър Диков е роден в София през 1953 г. Завършва бившия Висш институт за строителство и архитектура (ВИАС). Работил е в Националния център по териториално и селищно устройство. От 2006 г. е главен архитект на София.

- Г-н Диков, ще започне ли реконструкцията на ромските гета от догодина?

- За съжаление имахме идея да започнем първата реконструкция на гетата в кв. "Филиповци" с европейски пари, но проектът ни не бе одобрен и София няма да получи финансиране по ОП "Регионално развитие". И то защото не бил проведен интеграционният модел, тоест ромите да се заселват в други територии. А познайте как ще стане това в София.

Предлагахме да стартираме тотална реконструкция на ромската махала, като по системата на вълната реконструираме целия кв. "Филиповци". Искахме да започнем с европейски пари. Това е принципен спор, който вероятно ще водим тепърва. Настоявам, че правилният подход е не да разселваме, защото от това разселване на роми в квартали се получи случаят в Ямбол. "Столипиново" също е такъв пример на заселване на роми в български квартали.

В Казанлък има един блок, също е класически пример. Да качиш един ром да живее на седмия етаж е противоестествено за него самия. Правил съм плана на Казанлък, на Раднево, Пазарджик - изкуствена интеграция няма как да стане. Тя трябва да е чрез подобряване на жилищните им условия, образование на децата и работни места. А не да ги вкарваме изкуствено в други общности, в които те се капсулират и се получава обратният ефект.

- Категорично ли ви отказаха финансиране?

- На този етап не сме включени в проектите, които ще бъдат финансирани.

- Има ли вариант общината да даде парите?

- Лично ще настоявам за това. За мен въпросът с ромите е стратегически за страната, а не е въпрос на София или Пазарджик. Ром или циганин вече е социално понятие, а не етническо.

- Защо е тази упоритост на общината да не построи нито един подземен паркинг? Когато през 2006 г. станахте главен архитект, тогавашният кмет Бойко Борисов ви заръча да направите поне два паркинга - под пл. "Македония" и под бул. "Витоша". 5 години по-късно няма нито един.

- Пет години по-късно проектите са почти на финала. Специално за тези двата паркинга имам логично обяснение. Те наистина не можеха да станат по-рано. Пл. "Македония" е най-доброто място за подземен паркинг в столицата, защото би имал най-много клиенти. За да стане обаче, трябваше окончателно да бъде решено откъде ще минава третият метродиаметър.

По сегашния първоначален вариант метрото минава точно оттам. До края на септември обаче ще се обсъдят всички четири варианта и ще се реши откъде да мине метрото. Ако се приеме вариантът да не минава оттам, което най-вероятно ще стане, моментално започваме да строим подземен паркинг между Руски паметник и пл. "Македония". Има готов проект.

Има и за "Витошка", но по настояване на "Метрополитен" го спряхме, включително и реконструкцията на булеварда. Догодина започваме и паркинга между ул. "Солунска" и "Алабин" и реконструкцията на улицата, за да стане пешеходна.

- А какво е обяснението ви за другите неслучили се паркинги?

- За другите правя многократни опити да се случат. Внасял съм 4 доклада, но няма движение. Включително и при последния, в който бях предложил възможните варианти за реализация. Досега основната причина беше, че не се знаеше как точно ще стане. Надявам се, че новият общински съвет ще отпуши въпроса.

- При положение, че най-вероятно няма да е кой знае колко по-различен от сегашния, кое ви дава тази надежда?

- Оптимист съм.

- Има очевидно нежелание да се правят паркинги. Едно от възможните обяснения е, че вероятно приходите от "синя зона" биха намалели или пък че се засягат интереси на частни паркинги из града.

- Частните паркинги са адски дребни и не решават проблема за централната част.

- Имахте и идея гражданите сами да си строят паркинги около блоковете си. Звучи доста фантастично.

- Паркинги в кварталите, откровено казано, не виждам скоро да се случат. Защото там има достатъчно свободни площи и хората си паркират. А който може да паркира без пари, никога няма да даде пари. Съществена е разликата в центъра. Планът за централната част вече е готов и е в общинския съвет повече от 5 месеца - предполагам, че след изборите ще мине.

Хората, които живеят в центъра на София, е крайно време да започнат да работят за решаване на собствения си проблем в терените, които имат във вътрешнокварталните пространства. Трябва да намерим механизъм да стимулираме хората кооперативно - с помощта на общината или с частни пари, да си изградят паркинги.

Много хора си представят, че подземните паркинги в центъра на София ще приберат колите на живеещите там. Смятам, че това или няма да стане, или ще е в много малка степен. Това са скъпи паркинги, оборотни. Колите на живеещите могат да се приберат във вътрешноквартални. Трябва да се намерят механизмите, да се направи право на строеж и да се кооперират хората. А това е извънредно трудно, всички го знаем.

- Хората от един блок не могат да си съберат таксата за асансьор, вие искате за паркинг да събират. А и е скъпо начинание.

- Трябва да се убедят, че това е единственият начин. Трябва да направим някъде един, за да видят, че работи. Това е като със санирането на сградите. Или от всички обсъждания на подробните устройствени планове на кварталите, близки до центъра, хората не вярват, че може да се направи подземен паркинг, върху който да има градинка. В целия бял свят така се решава въпросът.

- А защо да не е възможно в евентуалните общински подземни паркинги да паркират и живеещите в центъра, но на преференциални цени?

- На какво основание?

- На това, че те живеят там и плащат данъци. Както е със "синята зона".

- То и плащането в "синя зона" е много относително. Не съм далеч от живеещите, които казват: "Защо да плащам, като не ми се осигурява паркомясто". Почти съм сигурен, че тези паркинги ще бъдат построени чрез публично-частно партньорство. Общината няма средства сама да ги направи и да прави някаква социална програма. А всеки частник ще иска да си върне инвестицията и да печели. Ако строим паркинг на столичани от центъра, живеещите в "Люлин" ще имат основание да кажат: "Защо?"

- Има ли опасност есента или пролетта софиянци отново да карат кану по Околовръстното шосе?

- Не. Това беше инцидент, а в момента се работи много усилено да се предпазим от такава ситуация. Има някои събития в природата, които, каквото и да направи човек, няма как да ги прогнозира на 100%. Там се изля голямо количество вода. Сега решаваме проблема със затлачването на дерето, което бе пълно със земна маса от строежи.

- Какво се случва с плановете на кварталите "Дружба", "Бъкстон", "Красно село", "Борово"? Разредихте ли новите сгради, които те предвиждаха за сметка на зелените площи?

- Много. След две-три корекции стигнахме до разумни решения, но заради изборите не ги внасям в СОС, за да не станат поле на политически приказки, което не е здравословно. Особено в зоните на "Красно село" много корекции се направиха и хората останаха доволни.

- Защо спряхте местния референдум за плана на "Дружба"?

- Защото е безсмислен.

- Защо? Там ставаше въпрос за 110 нови сгради, които да изникнат с плана.

- Това са частни терени. Когато кажем, че на всички частни терени няма да се строи, трябва да кажем кой ще плати сметката. Има частен терен - не говоря как е възстановен, защото това е друга тема.

От 1992 г., когато влезе реституцията на земеделски земи вътре в градовете и курортите, това разби нашите градове и курорти. 20 г. никой не го пипна, въпреки че всички се изредиха. Сега ще казваме, че хората няма да си използват имотите си, ама това си има цена.

Решението е да има планове. Устройството на територията е насилие над собствеността, иначе всеки щеше да си прави каквото си иска. Последната корекция на "Дружба" е абсолютно разумна. Две от частите още веднъж ще се обсъждат и вероятно ще намалим още сградите.

- Докъде стигнахте с преговорите за новия национален стадион?

- Доволен съм, че испанците (испанската фирма "Тукис" - бел. ред.) проявиха интерес към терена до "Враждебна" и чрез публично-частно партньорство ще го изградим. Иначе при нашето ниво на футбола, ако някой си мисли, че стадионът ще се строи от държавата и ще се поддържа от нея - това е утопия. Преговорите вървят.

- Ще бъде ли реконструиран най-после Женският пазар?

- Ремонтът на частта от ул. "Кирил и Методий" до бул. "Сливница" ще се завърши до десетина дни. А за другата част е обявен вече конкурс за технически проект и в началото на година ще започнем. Включва и подземен паркинг за около 350 коли.

- Понеже е време за равносметки, какво свършихте и какво не успяхте от 2006 г.?

- София има общ устройствен план, което означава прозрачност и регламент. Няма голям инвеститор, който да купи терен и с регламентирани или не средства да строи. Ако е в разрез с общия план - не става. Успяхме да покрием голяма част от територията с подробни планове - едни приети, други - не, което също е прозрачност и отрязване на корените за корупция.

Другото - планово се решиха големите инфраструктурни обекти - големите магистрали и улици, метрото с третия метродиаметър. Влязохме в центъра на града и уникалното Ларго. Направих и максимално прозрачна работата на направлението.

Не свърших много неща. Много исках да се случи някой парк, но и "Западен парк" и "Възраждане" бяха блокирани. Искаше ми се паркингите да тръгнат. Не успяхме и с ромските квартали.

http://www.segabg.com

#2 SiDi 07.09.2011 в 20:04:11

Че нещо въобще направил ли е?

Новините

Най-четените