Субективната екзотика

Преди няколко месеца в Рио де Жанейро в компанията на друг българин и американец наивно възкликнах: "Представяте ли си, ние сме в Рио, а тук хората си водят нормален живот!"

Спонтанната ми реплика беше провокирана от факта, че това, което за мен е екзотичен град (тъй като няма нищо общо с всичко, което бях виждала преди това) е ежедневната сцена на живот за милиони хора. Екзотиката е крайно субективно определение, а в България сме свикнали да го даваме небрежно на всичко, с което не сме свикнали. Тази тенденция се превръща в проблем, когато така квалифицираме хора заради цвета на кожата им, религията им, разбиранията или просто външния им вид, който се различава от общата маса.

Вече 4 години живея в Холандия, първо заради образованието си, а след това заради работа. Една от основните причини Амстердам да ми харесва за място за живот е възможността да контактувам с хора от целия свят. Би било твърде сложно да посетя 40 държави за този период от време, но в Амстердам досега съм се срещнала с представители на поне 40 нации от цялото земно кълбо, всеки от които ми показа нравите и манталитета в родината си и научи нещо за България. С много от тези хора съдбата ни постави в трудни ситуации, но заедно се справихме и това ни сближи, въпреки че, ако изхождаме от бекграунда си, изобщо не се предполага да намираме допирни точки.

В Холандия често виждам на детските площадки да си играят деца. Едното е русо, другото чернокожо, третото от азиатски или арабски произход. За тези деца цветът на кожата или религията, в която родителите им ги възпитават, нямат никакво значение, защото те от малки са заедно. Заедно учат, заедно си играят и не им прави впечатление с какво е по-различно приятелчето им.

В България малките деца си играят само с връстници, които са съвсем като тях, и растат с разбирането, че децата от смесени бракове трябва да бъдат осмивани, пренебрегвани и задължително снабдени с прякор, който отразява различието им. По-тъжното е, че хората между 20 и 30-годишна възраст, които имат възможността да пътуват най-малко из Европа, също трудно пречупват нагласата си за екзотика, градена в тях от ранна възраст.

От опита си на живот в многонационално общество съм се убедила, че хората са добри или лоши, вежливи или груби, мързеливи или работливи, но тези характеристики нямат нищо общо с произхода им, а с личностната им същност. Още в началото на пребиваването си в Холандия един конкретен случай ме убеди в това. Имах бъбречна инфекция, но беше уикенд и в местната болница отказаха да ми обърнат внимание докато не стане работен ден. В безизходицата на 39-градусова температура една литовка и една филипинка ме свързаха с индонезийски лекар, който ми даде антибиотик без пари и на практика ме спаси. Тези трима души не ме познаваха добре, не ги интересуваше откъде съм и какъв ми е случаят, те просто ми помогнаха от най-елементарна човешка съпричастност.

Ще приведа и друг, доста по-лежерен пример. Често ми се налага да пътувам. Досега на територията на България нито един мъж не е проявил кавалерство да ми помогне с придвижването на багажа ми. Навсякъде в Европа обаче всеки път, когато ме видят с по-голям куфар, често чернокожи мъже или от арабски произход задължително ми помагат с качването на багажа във влака например.

Тези хора никога преди не са ме виждали и никога повече няма да ме видят, и не искат нищо от мен. Тях също така не ги интересува, че не съм от "техните". Те просто смятат, че трябва да помогнат на една дама, когато тя има нужда. Съвсем елементарен пример, че възпитанието и отношението не идват с цвета на кожата, а с човешките разбирания.

В момента работя във футболна агенция с трима чернокожи холандци, от които се радвам на перфектен професионализъм и колегиалност. Работила съм и с бели англичани, които все още ми дължат пари. Примерите са десетки и аз мога да ги дам, защото имам възможност да живея и работя сред всякакви хора.

В България обаче такава обстановка няма и всички по-различни са в кюпа "мангали", а толерантността се смята за лицемерие. Още повече, че съществува безпочвено възприятие за превъзходство над всички, които не са като общата маса и склонност към негативни обобщения. В допълнение и държавата и медиите не помагат като пренебрегват въпроса и в голяма степен темата се изчерпва с неинтегрираните роми.

България само губи от заклеймяването на разнообразието и ще бъде така, докато не си дадем сметка, че екзотиката е крайно субективна.

#162 Оня Дето Го Трият 02.08.2012 в 22:14:18

Аз съм съгласен на трима черни тока да плащам (на трима, повече не мога ) ако някой с бяла якичка върне заграбеното. Олигарси и тарикати на всякака крачка, точно аз ли искаш да ти казвам кои са? Знаеш по-добре от мен имена на банкери, политици, псевдобизнесмени и всякаква паплач..... Дали източването на банка или фабрика е сравнимо с парите за тока на един катун мангали, как мисилиш? На ум се смята....

#167 fALLEN 02.08.2012 в 22:38:35

в заключение, да обединим и аз нещата, като един типичен партиен секретар - плащаме, и за едните, и за другите, но тук темата са едните. некой като посмее да скочи на мутрите, пак ще се включа с коментари.

#168 fALLEN 02.08.2012 в 22:40:22

свирчо, тук темата е съвсем различна, защо не си пускам детето да играе с циганЕ... това за сметките и тока май някой подмолно го привнесе, подри, един вид, цялата тема.

#169 Оня Дето Го Трият 02.08.2012 в 22:43:09

Миле Абсолютно прав си! Плащам го и на едните (черните) краденето, плащам го и на другите (белите) краденото от моя джоб и го усещам много болезнено даже. Въпроса е в порядъка..... тук ме карат да не обръщам вниманието на белите, а да заклеймявам за всичко черните В съседна тема някой ще пропищи, че му вдигат лихви по кредита, че му вдигат месото и млякото, че му вдигат колата с паяк ако щеш....... пак ли черните са виновни?

#170 fALLEN 02.08.2012 в 22:43:29

айде да се върнем н атемата --- просто някави случайни, като холандците например, да не ми размахват пръст, ако може. иначе аз никого не мразя, но има доста хора, които не харесвам и бих предпочел, ако може, да ги избягвам, аз, семейството ми и т.н. по вече споменати напълно прагматични причини. казват умните си решавали проблемите, а мъдрите ги избягват, аз се опитвам да избягвам моите. като се научат да не крадат от всяка ситуация, да се къпят, като завършат поне 8ми клас, говорят и пишат почти грамотно и може да обменим мисли, ама не за 12 г. булки, как да крадньем повече джилезу или да преебем чорбаджията с двата декара череши, като му ги оберем, тогава да дойдат на мойта маса, и ще пием, и ще пеем. за съжаление нямам времето и енергията да ги науча на тия неща, а тия на които това им е работата, пък не искат да си я вършат... --- с малката разлика, че негърчето и китайчето са със същото възпитание, като твоето дете, точно толкова често ги къпят и тях, родителите им са точно такива като тебе - лекари, учители, работници и т.н. а цигането не е виждало душ през живота си, на детската площадка би отишло за да проси цигари и стотинки от родителите или за да бие по-малките българчета, а майка му и баща му имат още 20 деца, не работят, нямат образование, и ако им падне възможност ще те оберат до шушка. Усмивка --- това май беше? а не проблемите на свирчо с ерекциятга и трудно възбудимия му сФинктер...

#171 fALLEN 02.08.2012 в 22:44:41

оня, виж пак темата, за кво иде реч, не става въпрос за кражби в държавата... баси тоя път яко ебахме мамата на основната "идея"...

#174 fALLEN 02.08.2012 в 22:55:20

свирчо, я пак обясни, как ти си от единия процент богати в сащ, че да откажеш хората да ти отговарят просто, гледам, че някои още наивно се опитват да водят диалог с теб.

#176 Оня Дето Го Трият 02.08.2012 в 23:11:05

Фолън Ние на толкова теми сме е**али мамата, та на тая ли няма Обаче всичко е свързано - не може да се концентрираш на черното и да не виждаш останалите цветове на проблемите....

#179 fALLEN 03.08.2012 в 00:00:49

Ъъъ, да, явно и според теб става дума за това, че циганите са по-голям проблем от българите. --- свичро, отново имаш тотално изкривен поглед (малоумен, неадекватен). не става въпрос, че циганите са проблем за българите, става въпрос, че мангалите като тебе са проблем ЗА българите (независимо дали са бели, кафяви или светлозелени). но това путка като тебе нито ще разбере, данъци не си плащал, нито ще приеме - "какво като не плащаят, и ние живеем на тая територия, значи имаме същите права като тебе, тъп дас", нали свирчо? проблемът е че МАНГАЛИТЕ СА ПРОБЛЕМ.

#180 fALLEN 03.08.2012 в 00:01:03

т.е. СТЕ

#181 fALLEN 03.08.2012 в 00:02:00

федар, аз тоя спор, или разговор, не го водя заради някой си, водя го заради другите, "публиката". ;)

#182 fALLEN 03.08.2012 в 00:04:07

Ъъъ, да, явно и според теб става дума за това, че циганите са по-голям проблем от българите. --- мдааа, исках да кажа, че не става въпрос, че циганите са по-голям проблем от българите, а че мангалите са проблем ЗА българите. и т.н.

#184 fALLEN 03.08.2012 в 00:10:18

е, да, винаги го има момента на "гмурване в кочината", където той е цар.

#185 fALLEN 03.08.2012 в 00:11:00

все някой трябва да се жертва.

#190 fALLEN 03.08.2012 в 00:23:49

тука си чеша езика, и мозъка, не ми пука, кой как ме възприема, обичам да дразня тъпанари, като хоби ми е. обичам и да се боря интелектуално с някого. малко е дразнещо, както казваш, когато насреща нямаш нищо, но го правя и за другите, на който му се чете де, и който ме чете изобщо...

Новините

Най-четените