Визията на администрацията на Обама за бъдещето на пилотираните космически полети ще запрати САЩ в състоянието на "второкласна или дори третокласна държава в областта на изследванията на Космоса", обявиха командирите на три от американските лунни мисии.
Отвореното писмо е подписано от първия и от последния човек, стъпили на луната - Нийл Армстронг от "Аполо 11" и Юджийн Сърнан от "Аполо 17", а към тях се присъединява и Джеймс Лъвъл, командвал героичния полет на "Аполо 13".
"Без уменията и опита, които същинската работа с космически кораби осигурява, САЩ твърде вероятно дълго ще се плъзгат по наклонената плоскост към посредствеността," пише в писмото. "Америка трябва да реши дали иска да остане лидер в космоса. И ако иска, трябва да положим основите на програма, която ще ни даде най-добри шансове да постигнем тази цел."
Обама се очаква да оповести плановете си за бъдещите космически програми днес по време на посещение в Центъра за космически полети "Кенеди" във Флорида, оповестиха от Белия дом. Оттам също така обявиха, че петгодишната стратегия включва увеличение на бюджета на NASA с $6 млрд. и допълнителна подкрепа за нови космически технологии.
Армстронг, Лъвъл и Сърнан хвалят увеличението на общото финансиране от Обама за космически изследвания, което включва средства за научни програми, международната космическа станзия и ракета за издигане в орбита на тежки товари. Но астронавтите казват, че решението да бъде прекратена програмата Constellation за пилотирани космически полети е "унищожително".
"Единственият път на Америка към ниска околоземна орбита и международната космическа станция вече ще се договаря с Русия - като покупка на места в техните космически кораби "Союз" (при цена над $50 млн. на пътник - с очаквани сериозни увеличения в близкото бъдеще), след като нямаме капацитета да си осигурим сами транспорт," пишат те.
Флотилията от космически совалки на NASA ще бъде изтеглена от употреба в края на тази година, като руските капсули "Союз" остават единственото транспортно средство в Космоса, докато търговски компании не бъдат готови да извършват тази дейност, което ще стане след години.
Предложението на Обама да се използва търговски транспорт за достигане на орбита "не може да бъде предсказано с каквато и да е сигурност, но е вероятно да отнеме много повече време и да бъде по-скъпо, отколкото бихме се надявали," казват астронавтите.
Сърнан, Лъвъл и Армстронг коментират, че повече от $10 млрд., похарчени до момента за Constellation - включително космическата капсула "Орион" и ракетите "Арес", които я изстрелват в Космоса, ще бъдат хвърлени на вятъра заради прекратяването. "И - което е също толкова важно, ще сме изгубили много години, необходими за възстановяването на това, което ще сме изоставили."
Бъдещето на NASA, описано в документите на Белия дом, включва многомилиардна модернизация на космическия център "Кенеди", разширяване на индустрията на частните и търговските космически полети и създаване на хиляди места - и евентуално изпращане на хора на Марс.
Но Алърд Ботел, шеф на центъра за космически полети "Кенеди", казва пред CNN, че съкращенията в центъра вероятно ще бъдат около 7000 души - с края на совалките и прекратяването на програмата Constellation.
Плановете на президента прехвърлят част от финансирането от скъпата програма на NASA за пилотирани полети - към научните програми на NASA, включително роботизирани мисии до други планети.
По време на обсъждане в началото на април администраторът на NASA Чарлз Болдън похвали новото бъдеще, което предстои на агенцията.
"Този бюджет осигурява увеличение на средствата за NASA във време, когато финансирането е оскъдно," казва Болдън. "Това ще ни позволи да постигнем вдъхновяващи изследвания, научни програми и разработки - неща, с които агенцията е известна в историята."