Превозвачи тази сутрин блокираха граничния пункт "Капитан Андреево" в знак на протест срещу мерки на турските власти. В южната ни съседка се допускат само леки автомобили, което доведе до образуване на над 3-километрова опашка от камиони.
Над 300 блокираха границата при Свиленград в продължение на часове. Те отвориха границата малко след 15:00 часа след преговори със зам.-министъра на транспорта Албена Лазарова. В следващите 20 дни ще се проведе среща на министрите на транспорта на България и Турция, на която да обсъдят проблемите.
Превозвачите са притеснени от вътрешно писмо на шефа на турските митници към митническите служби в страната, в което изрично са споменати българските МПС, които осъществяват международен превоз, обясни Георги Дончев, член на УС на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ).
Той посочи, че проблемите на българските превозвачи на българо-турската граница не са отскоро, но сега напрежението ескалира.
По думите му началникът на митниците в Турция е изпратил писмо на служителите си, в което изрично е упоменато "при превоз, осъществяван от чуждестранни МПС "особено български" - да се извършват проверки чрез документи за двойно преминаване".
"Навсякъде пише "особено български", което притеснява всички ни. Това, за мен, е някаква дискриминация", заяви Дончев. Той допълни, че има проблем и със сроковете в разрешителните, с които трябва да се движат превозвачите.
Слагат се допълнителни дни за извършване на превозва и камионите се налага да чакат по паркингите, докато дойде момента, в който могат да влязат в Турция.
"В момента турската страна изхвърля български превозвачи от турския пазар. Въвеждат ни нерегламентирани мерки и ограничения. Както ние сме ги допуснали да влизат в България да бъде либерално, същото нещо искаме от тяхна страна.
Щом дойде български камион на границата, няма значение на вход, изход, започва проверка, която проверка да се задържи камиона с причина или без причина", коментира Петко Ангелов, който е директор на компания за международен транспорт и спедиция.
Той допълни, че в резултат на действията на турската страна, фирмите губят клиенти и плащат неустойки в размер на хиляди евро.