„Задушаваме се, преди всичко през зимните вечери, повечето хора се отопляват с въглища, но също горят и автомобилни гуми и пластмасови бутилки, за да се сгреят", въздиша Калина Христова, 32-годишна продавачка от Перник. Така започна репортаж на агенция „Франс Прес" от миньорския град и България - най-замърсената държава в Европейския съюз.
Индустриалният град с 80 000 жители, разположен на 30 км от София, спечели първенството за най-замърсен град на Европейския съюз при последното класиране, направено от Европейската агенция за околната среда (ЕАОС).
През половината година екологичните норми на ЕС са надвишени, въпреки че могат да бъдат превишавани само 35 дни в годината. В Париж това става едва в продължение на 15 дни, а в Белгия - 29 дни, отбелязва агенцията.
Замърсяването се измерва с концентрацията на фини частици, приличащи на прах, отделяни при горенето (коли, отопление, заводи и т.н.). Тези частици са виновни за усложняване на сърдечно-съдовите и белодробните болести, имат вредно въздействие върху нервната и възпроизводителната система и могат да причиняват рак и преждевременна смърт, предупреждава агенцията.
Условията, описани от перничанката, може да се открият навсякъде в България - най-бедната страна в Европейския съюз, пише в репортажа. Четири от петте най-замърсени града в ЕС за 2011 г. са български, според последните сравнителни данни на ЕАОС. Полският град Краков е на трето място.
Враца, град с население 70 000 души в извънредно бедния северозападен район на България, разполага с централно отопление и газификация. Но те са прекалено скъпи за мнозинството от жителите му.
„Едва 250 домакинства са се газифицирали, тъй като са нужни пари за оборудване и подходящи електродомакински уреди", обяснява Димитър Димитров, който отговаря за контрола над газопреносната мрежа.
Отоплението с дърва е по-евтино. Спряхме централното парно в нашия апартамент и се отопляваме с дърва, които складираме на балкона, разкава Евдокия Славова, пенсионирана учителка.
Ромите, които в мнозинството си са безработни, често рискуват живота си, за да се снабдят с въглища, като влизат в затворени мини. А химическият завод - "Химко", който тровеше разположената в полите на Балкана Враца, бе затворен в края на комунизма. Ликвидирането му донесе безработица и бедност на града. Сега ние сами си тровим въздуха, признава Евдокия.
Ала отоплението на отделните граждани не е единственият виновник за замърсяването на въздуха в страната.
Грийнпийс България посочва и ТЕЦ-овете, които осигуряват 43% от енергията на страната. Според органицацията 2000 случая на преждевременна смърт всяка година се дължат на прекалено високата концентрация на частици и на серен диоксид, изхвърляни от тези централи.
България е на челна позиция в Европа по процентите на въглероден оксид и серен диоксид, изхвърляни от индустрията и автомобилния трафик - заявява Ивайло Попов от НПО "За Земята".
Заобиколена от планини, столицата София редовно се дави в гъст смог. В града замърсяването основно се дължи на остарелия автомобилен парк и на лошата организация на движението.
От 250 000 купени коли през 2013 г. едва 20 000 са нови - казва Любомир Доросиев, президент на Асоциацията на търговците на стари автомобили.
В София и в близкия град Дупница редовно има големи пазари на коли оказион, някои от които тръгват от цена 1500-2000 евро.
„Превърнахме се в автомобилното гробище на Европа откакто катализаторът е задължителен в развитите страни. И под претекст да се щадят бедните властите не насърчават закупуването на нови коли, казва Кръстьо Пеев, собственик на гараж в София.
Столицата страда и от хронични задръствания. На всяко кръстовище ви спира червен светофар. Водачите чакат, двигателите работят и не се мисли кой диша този въздух, възмущава се Георги Кудев шофьор на такси.
Улиците на София рядко се мият дори в центъра на града. В крайните квартали жителите имат късмет да видят чисти улици само преди общински избори, се казва в анализа на Франс прес.