"Майдан" става търговска марка

Протестът в Украйна опря и до бизнеса - вече валят заявки за регистрация на търговски марки на името на култовия киевски площад "Майдан", откъдето през ноември тръгнаха вълненията срещу президента Виктор Янукович и външнополитическата ориентация на страната към Русия.

Украинският адвокат Маркиян Галабала поиска справка на заявките за регистрация на продукти и марки, съдържащи името "Майдан" или "Майдан Незалежности" (в превод - Площад „Независимост"). Информацията дали някое от подадените заявление е уважена не може да бъде предоставена, обясняват украинските власти.

Името "ЕвроМайдан" е първото поискано. На 3 декември 2013 г. това прави един от студентите в Киев - Владимир Компаниец. 27 дни по-късно такава заявка е постъпила и от Владимир Кличко, брат на настоящия опозиционен лидер Виталий Кличко. Две предложения има за името "Майдан" - от протестиращите Наталья Примаченко и Людмила Пономарева.

Други опозиционни партии, търсещи ефективно име и бърза популярност, предлагат Общоукраинско обединение "Майдан", Обществено движение „Народен Майдан", Народно обединение „Майдан", Политическа партия "Майдан", "Обединение Майдан", "Maydan" и други.

"Повечето оригинални думи, особено новите, могат да бъдат регистрирани като търговски марки. С това собственикът на марката придобива правото да забрани използването им без неговото разрешение", разяснява юристът Галабала, направил справката.

В началото на годината Асен Витанов от окупиралите Софийския университет "Св. Климент Охридски" студенти е подал заявка в Патентното ведомство да запази името "Ранобудните студенти". От редакцията се свързахме с него, като по негови думи още няма отговор, а заявката е на първата от четирите фази, през които трябва да премине.

Същото се случи и през 2011 г. с движението "Окупирай Уолстрийт", което бе признато официално като бранд от американското Бюро по регистрация на патенти и търговски марки.

Протестиращите срещу глобалното неравенство бяха изпреварени от предприемчива двойка от Лонг Айлънд - Даян и Робърт Мареска, които искаха да използват марката, за да продават тениски, шапки, раници и всякакви други атрибути, които бяха хит сред протестиращите.

Борбата за патента тогава не беше никак лесна, тъй като имаше и дружи заявки за „Окупирай Уолстрийт".

Новините

Най-четените