"Българската Коледа" се оцапа със скандал за харчене на тъмно

Кампанията за набиране на средства за лечени на болни деца и апаратура за детски отделения - "Българската Коледа", се оцапа със скандал, разкрива в днешния си брой "Труд".

Дали левчетата, събрани с толкова надежда от стотици хиляди обикновени хора и други, дарени от фирми, се харчат по правилата, пита "Труд".

Според публикацията двамата най-големи вносители на апаратура за очни болести в България твърдят, че м.г. без подаване на оферти е избран да бъде купен сложен операционен микроскоп и т. нар. оптичен кохерентен томограф от фирма, чийто склад е... градина с домати, офисът - частен дом, а служителите на трудов договор са - само един, шефът (според справка на НАП).

"Значи едните, балъците, ще спазват закона и ще плащат наеми, а другите - тарикатите, ще пишат нивата на къра като склад. И ще продават на президентството! Ама те какви са? Богопомазани ли са?", попита пред "Труд" Георги Коцев, управляващ директор на "Олена", която от 11 години внася апаратите на "Цайс".

Подкрепя го Илина Бояджиева, шефка на СМI, която е на българския пазар от 19 години.

Двата очни апарата са били купени от инициативата "Българската Коледа" за 184 825 лева, за да помагат при лечението на болни деца в очната клиника на столичната болница "Св. Анна".

Всъщност единият от тях - оптичният кохерентен томограф, диагностицира предимно очни страдания при възрастните, а не при децата, казват обаче офталмолози.

Но според тях по-скандалното е, че техниката е купена само на базата на една оферта, от фирма, регистрирана няколко месеца преди сделката. А в България от години има компании с авторитет, които внасят подобни апарати от реномирани марки.

Единственият кандидат бил одобрен от... началника на очната клиника в столичната болница "Св. Анна" доц. Борислав Дъбов. Именно за подопечното му звено са предназначени апаратите, пише авторът на публикацията Диана Тенчева.

След като офертата на дистрибутора "Интернешънъл медикъл дистрибюшън" била препоръчана от доцента, Общественият съвет, натоварен с кампанията, се съобразил със становището му.

"Лично за мен това е 100-процентна далавера. Защото да внесеш апарати, които са високо специализирани, не са конкретно за деца (а нали кампанията е с такава насоченост), не разполагаш със сервиз, дори със складова база за тях, то наистина е направена голяма далавера." Това заяви пред "Труд" Георги Коцев, управляващ директор на "Олена".

И добави, че заедно с колежката си - Илина Бояджиева, водещия вносител на очна апаратура и консумативи у нас, оспорва процедурата на избор на доставчик по същество. Двамата са категорични, че не може някой да харчи над 180 000 лева, без обществена поръчка.

Екип на "Труд" се е срещнал с доставчика на апаратурата Тодор Карагогов. 

"На посочения от него адрес за офис на фирмата му намерихме съпругата му с дете на ръце. Защото "офисът" се оказа обикновено жилище в стар мрачен вход с постлан мокет на етажната площадка. А долу на входа се навъртаха улични кучета, които допълнително затрудняваха достъпа...

Карагогов категорично обясни, че не знае дали други са се явили за поръчката. А бил спечелил, защото за съответната сума предложил най-доброто", пише в публикацията.

Бояджиева контрира, че двата апарата са с 20-40% по-високи цени, защото такива отстъпки дават световните компании като "Опто вю" и "Цайс", когато научат, че покупката е за подобна благотворителна кампания. Още повече - по инициатива на президентството.

Екипът ни посети и мястото, посочено от "Интернешънъл медикал дистрибюшън" за складова база - костинбродското с. Градец, където би трябвало да се съхранява хайтек апаратурата.

Изненадата беше силна - оказахме се насред полето, с нивя и домати. А складовата база бе една обикновена къща - с печка "Раховец" отпред и дълъг маркуч.

"Труд" цитира експерти, според които складовете за високоспециализирана апаратура трябва да отговарят на куп изисквания. Измерва се квадратура, осветление, какъв е достъпът до вода, дали се поддържа определена температура, защото може да съхраняват стерилни консумативи. Странно е как агенцията по лекарствата е регистрирала подобна къща за склад на ултрамодерна апаратура.

Като няма търг, нещата така минават, че се лансира висока цена. И тя не е реална. Примерно, ако един апарат струва 50 000, но се продава за 100 000 лв. Така фирмата печели, обяснява пред "Труд" специалист.

Новините

Най-четените