Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Милиони за медии от властта

Даваме ми, внимавайте в картинката Снимка: Sofia Photo Agency
Даваме ми, внимавайте в картинката

Министерства раздават милиони на радиа и телевизии, като сключват договори за популяризиране на европейски програми и различни кампании. Така бюджетът на някои медии набъбва с пари от ведомствата, става ясно от документи, изпратени до Народното събрание от самите министерства, с които БГНЕС разполага.

Практиката не е нова, тя върви от времето на тройната коалиция. Тогава само 10 милиона лева бяха раздадени за честванията на независимостта.

Парите обикновено са европейски, въпреки това обаче остава открит въпросът доколко медия, която получава пари от дадено министерство, е безпристрастна спрямо него.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Лиляна Павлова, както и много от другите ведомства заявяват, че от 2010 г. до февруари 2012 г. не са сключвали договори с медии и агенции за популяризиране на работата им. Пари за такава дейност не са заложени и за тази година. Най-вероятно изчакват за догодина, когато ще са изборите.

Обикновено ведомствата дават пари на медии, за да се популяризира дадена дейност. Т.нар. комуникационен план за информация и публичност всъщност е задължителен документ за всяка оперативна програма. Така за популяризиране на Оперативна програма "Регионално развитие" МРРБ сключва и изпълнява "дейности по информация и публичност".

За "осигуряване на достъпност, публичност и прозрачност на ОПРР чрез електронните медии" от декември 2010 до февруари 2011 г. от МРРБ, по времето на министър Росен Плевнелиев, са сключили договор с 3 радиа и 1 национална телевизия. С БНР договорът е за 99 650 лв. без ДДС, с радио "Фокус"- 97 344 лв. без ДДС, но с това радио е сключен и нов договор за 120 000 лв. без ДДС, с Дарик радио - 99 992 лв. без ДДС.

Националната телевизия, на която е платено, за да популяризира програмата, е TV7. Стойността на договора е 120 000 лв. без ДДС. Всеки договор е с продължителност 1 година.

От транспортното министерство заявяват, че за медийно отразяване и пиар обслужване от бюджета на ведомството от август 2009 г. до февруари тази година са похарчили 13 899.20 лева. Парите са дадени за информационна кампания за безопасност на пътя.

През 2010 г. министерството е платило 3500 лева, за да се направи анализ какви са обществените нагласи към дейността му. За популяризиране на дейността на Оперативна програма "Транспорт" "чрез сътрудничество с електронни медии" обаче са дадени 1 719 338 лв.

Проектът, по който са сключвани и изпълнявани договорите, е с продължителност 35 месеца, започнал е август 2010 г. и приключва юни 2011-а. Така е сключен договор с БНР за 216 174.72 лв. с ДДС.

По два договора за 583 200 лв. с ДДС са дадени за информационна рубрика от 15 минути и кратки спотове в Дарик радио. С БНТ има договор за 300 192 лева.

С TV7 е сключен договор за 200 064 лв. За 6 документални филма от по 20 минути, които трябва да излъчи до края на тази година пък транспортното министерство е сключило договор за 419 707.36 лв. с "Нова броудкастинг груп" АД.

10 250 375. 04 лв. е изразходвало Министерството на земеделието и храните на Мирослав Найденов от юли 2009 г. до февруари тази година за медийни и пиар инициативи по мярката "Техническа помощ".

Ведомството, управлявано от Мирослав Найденов, също посочва, че не са давали пари и не са подписвали договори за медийно отразяване и пиар дейност. Но и там имат договори по европрограма, за която отговарят - Програмата за развитие на селските райони.

Парите се дават от "Техническа помощ" на ПРСР, като комуникационният план е 15% от целия бюджет или 18 477 193 евро, за периода 2007- 2013 г. МЗХ е сключило след юли 2009 г. три договора с електронни медии (радиа и телевизии) и е похарчило по тях 446 800 лв., през 2010 г. договорите са вече 8, а стойността им - 756 999.84 лева.

Двойно повече са тези договори през следващата година - 16. Стойността им е близо 2 млн. лева.

С пари по Оперативна програма "Околна среда" от Министерството на околната среда и водите пък са направили две кампании. По време на първата през 2010 г. са дадени 300 594 лева, за да бъде направен тв клип и той да се излъчи по БНТ, bTV и Нова телевизия.

За втората кампания през 2011 г. са дадени 1 660 966 лв. за 3 клипа - звук и видео - и тяхното излъчване. Така те са пускани по 6 радиа - БНР, "Дарик", БГ радио, ФМ+, "Фреш", bTV и телевизиите БНТ, bTV, Нова тв.

От ведомството на министър Нона Караджова заявяват, че самото министерство не е сключвало договори за медийно отразяване с пиар агенции. Социалното министерство също заявява, че тази година не е заделило пари за това, но по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" са сключени договори с 8 радиа и телевизии.

На БНТ за договор от 2011 до 2013 г. са изплатени 182 300 лeва, на bTV за 2011 г. - 207 648. 20 лева, на "Нова броудкастинг Груп" АД - 217 000 лева, на телевизия "Европа" - 80 990 лв., на TV 7 - 110 080 лв., на БНР - 59 928 лв., на Дарик радио - 214 450 лв., на "Фокус-Нунти" ООД - 99 795 лв.

Към 20 февруари тази година са подновени договорите с последните две и на "Дарик" са изплатени 4600 лева. Подопечното на Симеон Дянков министерство пък е дало малко над 400 000 лв., а здравното министерство - 6.5 млн. лева.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените