Министър-председателят Бойко Борисов обеща да инспектира на всеки 20 дни как върви строителството на магистрала "Люлин". Днес Борисов навести отсечката, за чието многострадално строителство още предишните управляващи се канеха да "забързат" с денонощно 24-часово видеонаблюдение.
Строителството на 19-километровата магистрала, чиято цена на километър надмина 10 милиона евро, закъснява и България рискува да загуби европейско финансиране, осигурено от предприсъединителната програма ИСПА. До огромното оскъпяване се стигна, след като от строителя й - турския консорциум "Мапа Ченгиз", поискаха анекс към договора и правителството се съгласи след дълги преговори.
"Силно съм скептичен, че магистралата ще бъде завършена до края на годината. Истински се надявах, че са доста по-напреднали, защото по разчети би трябвало ноември-декември да се полага асфалт. Пожелавам им успех и ще ги наблюдавам", каза Борисов пред агенция "Фокус". Според Бойко Борисов държавата и агенция "Пътна инфраструктура" са отсъствали пет години от работата по обекта. Сега, по думите на премиера, ще има строг контрол.
Изоставането от заложените срокове, преправени за последно в началото на тази година, е два месеца. Турският консорциум "Мапа Ченгиз" е обещал, че ще навакса изоставането. По график магистралата трябва да бъде завършена до края на годината и съвсем готова до 15 май 2011 г.
На магистрала "Люлин" вече е и един от камионите с измервателна апаратура, с която ще се оценява качеството на положения асфалт.
Консултантът на проекта, взел 12 млн. лева, не е свършил работа за един лев, заяви Борисов, цитиран от БТА. Надзорникът е американско-британският консорциум "Луис Бергер - Мот Макдоналд". По думите му има места, където мостовете са на височина 6-7 метра, което можело да се избегне и да се спестят средства. Както каза Борисов същият консултант надзиравал и строежа на "Струма" и затова "магистралата я няма".
Днес заместник-министрите на регионалното развитие и на транспорта Георги Прегьов и Ивайло Московски ше проверят строежа и на магистрала "Тракия". Още от първия ден ще следим спазва ли строителят на "Тракия" графика, каза премиерът.
Строителният министър: Спасихме пари на държавата!
В началото на август министърът на регионалното строителство и благоустройството Росен Плевнелиев в интервю пред "Фокус" обясни възела на проблемите пред магистрала "Люлин". Ето част от него:
Росен Плевнелиев: "...Там, където свършва тази магистрала, на пътен възел Драгичево, оттам до Долна Диканя, са построени 18 км от правителството на Станишев. Започнати са от правителството на Сакскобургготски през 2002 г.
Продължението на магистрала "Люлин", забележете, е трябвало да стане за три години, свършва за 7 години и половина. Трябвало е да стане за 32 млн. евро, свършва на 96 милиона евро, със същия инженер консултант ("Луис Бергер-Мот Макдоналд" - бел.р.). Това беше програмирано да стане, ние видяхме и затова се намесихме.
Дори и да изходим от съображението, че на този същия консултант, на който Станишев му е одобрил абсолютно всички разходи за продължението и така магистралата стана по три в отсечката от Долна Диканя до пътен възел Драгичево, ние буквално го изнудихме - и с преговори месеци наред от 210 млн. евро смъкнахме цената на 185 млн. евро.
От тази гледна точка ние не сме увеличили цената на "Люлин". Тя беше програмирана да стане, по доклад на инженер-консултанта, 210 милиона евро, но всъщност щеше да стане 250 милиона, когато изобщо щеше да приключи строителството - към 2012 г.
Между другото - инженер-консултантът пет месеца не подписа този доклад, защото знаеха за какво става въпрос. Ние казахме на турския консорциум: "Хайде сега - бъдете така добри, ние ще преговаряме за минимизиране на цената, минимизиране на срока и така стигнахме до 185 милиона евро. Ние смятаме, че сме спасили много пари на държавата.
"Фокус": Защо?
Росен Плевнелиев: Забележете още нещо: когато една магистрала е завършена на една трета към края на 2009 г., когато срокът й изтича, а програма ИСПА, по която е финансирана "Люлин", приключва в края на 2010 г., вие може да актувате единствено и само тези видове работи, които са изпълнени към края на 2010 г. Каквото не актувате към края на 2010 г., вие го губите. Но това е по-малкият риск.
Давам пример - в анекса, който подписахме с турския консорциум, пише, че ако те не усвоят 142 милиона евро до края на годината, ще имат неустойки в размер на 70% от сумата, която е разликата между реално усвоената и 142 милиона евро. Ако те усвоят например 130 милиона евро до края на годината, България като държава ще изгуби 70% от разликата между 130 млн. евро и 142 млн. евро, защото това е финансирането по ИСПА.
И това е първият голям успех, че ние им казахме: ние не искаме да изгубим един лев, ако изгубим, ще има неустойки. Но това е по-малкият проблем. По-големият проблем е, че ако магистралата не завърши окончателно на 15 май 2011 г., ние губим всичко. А на правителството на Станишев не им пукаше..."