Ninja-виртуозът зад търнтейбъла Kid Koala пред Webcafе ден преди поредното си участие в София
На 17 декември Kid Koala идва у нас, за да изстреля концерта на The Cinematic Orchestra, подгрят от Grey Reverend, в динамичната парти посока, с която повечето от нас свързват култовия лейбъл Ninja Tune.
Ние пък помним добре лудницата с омагьосваща музика, лично отношение и неповторима танцувална атмосфера на първото му гостуване преди 4 години, което ни държа в Ялта до сутринта. Време е за нова среща с един от световните виртуози зад търнтейбъла, правил колаборации със светила, като DJ Food, DJ Vadim, Coldcut, Beastie Boys, Lovage, Radiohead, Björk, Mike Patton, DJ Shadow и DJ Krush.
Музиката на Kid Koala отдавна е много повече от маниакални скречове - комбинация от джаз, носталгични пиано партии, класически хип-хоп бийтове, брейкове и китарни рифове. Освен със звук, той омагьосва и с визия, а последният му проект Space Cadet (аудиовизуално шоу, което пренася публиката в музеи по целия свят) далеч не е единственото забавление за деца и родители, по което работи.
Добрата новина за бъдещите му колеги е, че в България освен участието си в концерта, Kid Koala ще се включи като лектор в безплатните дискусии на Red Bull Music Academy. Ето какво си поговорихме ден преди пристигането му...
В последните 15 години си имал общи проекти с някои от най-добрите артисти в хип-хопа и независимата електронна музика. Как избираш с кого да работиш?
Най-общо си правя, каквото правя. Мисля, че хората го оценяват и сами ме търсят. Важно е, че търнтейбълът е инструмент-хамелеон. За мен е еднакво удобно да съм зад него на балада или на агресивен хип-хоп. Доскоро работех с повече женски вокали - оказа се, че е предизвикателство да използваш търнтейбъла в този контекст, но когато успееш, се получава страхотна комбинация. Това, което ме вълнува, също предопределя с кого ще работя.
Когато започваш музикалната си кариера, индустрията е много различна. Как новите реалности промениха работата ти?
Аз правя проекти, които са забавни и вдъхновяващи. На турнета се опитвам да изненадвам себе си и публиката. И новият дигитален свят, с всичките му неудобства и промени, направи нещо, което е изключително важно за мен - приближи ме до публиката ми.
Каква част от времето ти е посветена на рисуване и каква - на музиката?
Рисувам предимно когато съм на турнета, защото има адски много време по летища, самолети, влакове и т.н. Когато съм в къщи просто прекарвам време със семейството ми и по няколко часа всекидневно в студиото.
Вече си бил в България - какво знаеш за българската музика?
Намерих много интересен стар винил докато бях там. Имаше прекрасни хармонии и страхотни инструменталисти във всички тракове, които чух.
В блога си си написал, че си си изкарал страхотно в София. Често ли помниш местата, на които пътуваш? За повечето музиканти са безлично повторение на поредицата самолет-хотел-клуб...
Обожавам да пътувам. Турнетата имат собствено сюрреално време и ритъм и се опитвам да държа очите и ушите си широко отворени, когато съм на път. Има адски много неща, които можеш да преживееш!
Наскоро потвърди, че работиш по новите албуми на Lovage и The Slew - какво друго да очакваме?
Завърших работата си по Deltron 3030. Също така съм към приключване на записите на нов албум за Ninja Tune, който ще се казва '12-bit blues'. И двата албума ще бъдат издадени в следващата година.
В саундтрака на Space Cadet има адски много откачени и сложни скречове, които съжителстват в цялост с деликатни пиано партии. Това ли е еволюцията на музикантите - повече концепция и по-малко демонстрация на техника?
Идеята в Space Cadet беше по-скоро да се придържам към темата и целите на историята. По някакъв начин този саундтрак представляваше приспивни песни за пиано и търнтейбъл. И моят обичаен инструмент в него само подкрепяше усещането на композициите. Това е най-внимателната, нюансирана работа, която съм правил на търнтейбъла. Много се радвам, че го записах, защото чрез него достигнах нови нива на емоционалност и нюанси в инструмента.
Работил си по няколко проекта за семейства и деца - какво те вдъхновява за това?
Честно казано ми омръзна да правя събития, на които публиката стои права и гледа в една посока. В шоуто Space Cadet всички трябваше да носят слушалки и да лежат на пода в надуваеми космически шушулки. И понеже проектът вървеше през слушалки, хората можеха да водят децата си, без това да е прекалено шумно или страшно за тях.
Наскоро стана баща - дъщеря ти харесва ли музиката ти?
Моята собствена дъщеря обожава да си играе в звукозаписното студио. Упражнява се на търнтейбъла когато и да е там, но мисля, че любимо й е да свири на пиано.
Твърди се, че това, което си като дете е най-истинската ти същност - какъв беше като дете?
Същият, ха-ха! Винаги на мисия по измисляне на забавления.