"Creep" на Radiohead vs. "Get Free" на Лана Дел Рей: Открийте разликите

Лана Дел Рей се оказа в центъра на спор за плагиатство заради композицията на песента си "Get Free" от албума "Lust for Life" (2017 г.).

Претенции към авторството й са предявени от страна на Radiohead заради близостта в звученето на куплетите на легендарното им парче от 1993 г. "Creep" и песента на Дел Рей.

Преди дни няколко британски медии обявиха, че се готви съдебен спор между двете страни, които засега се опитват да изчистят противоречията си по извънсъдебен път.

Американската певица обаче намекна, че делото ще се окаже неизбежно.

"Новината за делото е вярна. Макар да знам, че песента ми не беше вдъхновена от "Creep", от Radiohead смятат, че това е така и настояван за 100 процента от приходите от авторски права. През последните няколко месеца им предлагах оферти до 40%, но те казват, че биха приели само сто процента. Адвокатите им са непреклонни, затова ще разрешим спора в съда", написа тя в Twitter.

По-късно, по време на концерт в Денвър, Лана коментира, че "независимо от изхода на съдебното дело, чувството, че написах тази конкретна песен като песента-послание на албума, моя личен манифест остава. Наистина ще положа усилия да защитя тези чувства, дори дори ако тази песен отпадне от бъдещите издания на албума".

Звукозаписната компания Warner / Chappell, която издава групата на Том Йорк, обаче отхвърли твърденията на Дел Рей за заплахата от съдебен иск.

"Вярно е, че водим разговори от август 2017 г. с представителите на Лана Дел Рей. Ясно е, че куплетите на "Get Free" използват музикални елементи, които могат да се намерят в куплетите на "Creep", и поискахме това да бъде признато в полза на всички автори на "Creep". За да изясним ситуацията - не е заведено съдебно дело, а Radiohead не са казвали, че "ще приемат само 100%" от приходите от авторски права за "Get Free".

Списание "Rolling Stone" коментира, че евентуалният юридически спор ще постави Radiohead в доста странна ситуация.

Още през 1993 г. композиторите Албърт Хамънд и Майк Хейзълууд осъдиха групата заради прилики между прогресията на акордите в куплетите на "Creep" и хита на The Hollies от 1972 г. "The Air That I Breathe". В резултат двамата бяха посочени като съ-автори на музиката и получиха дял от авторските права за песента.

Под въпрос би трябвало да бъде поставено какъв процент от печалбите на "Get Free" биха получили Хамънд и Хейзълууд, ако плагиатството все пак бъде доказано.

Новините

Най-четените