Рекламният пазар в глобален мащаб ще отчете положителен ръст през 2016 г. с тенденция за увеличение през следващата година благодарение на дигиталните инвестиции. Това показва актуализираната прогноза на медийната агенция Carat, част от глобалната мрежа на Dentsu Aegis Network.
Стабилно покачване на общите рекламни инвестиции се очаква и за България, като прогнозният ръст по данни на Carat ще възлиза на 2,5% за 2016 г. и 2,7% за 2017 г.
Анализът се основава на данни от 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка, Азия и Тихоокеанския регион.
Carat прогнозира общите инвестиции в реклама да достигнат 548 млрд. долара до края на 2016 г. - увеличение със 4,4% на годишна база.
Основните причини за растежа са Европейското първенство по футбол, Олимпиадата и Параолимпийските игри в Рио, както и предстоящите президентски избори в САЩ, за които се прогнозира, че ще генерират рекламни инвестиции в размер на 7,5 млрд. долара.
Най-силен е ръстът на инвестициите в реклама в Северна Америка с 5 на сто за 2016 г.
Пазарът в Русия също се възстановява след свиването на разходите през последната година - на него се разчита да уравновеси по-ниските прогнози за растеж на пазари като Бразилия и Китай.
Високите очаквания за позитивен тренд на руския пазар влияят и върху прогнозата за целия регион на Централна и Източна Европа, където се очаква ръст от +4,7% за цялата 2016 г., вместо предвидените +2,2% в доклада от март. Подобно е и увеличението за 2017 г., където прогнозирания през март позитивен тренд от +4,0% се увеличава до +5,5% на годишна база.
2017 г. ще продължи да бъде задвижвана от дигиталните медии и ще достигне 570 милиарда долара, което е ръст на инвестициите от 4% в световен мащаб. В 13 държави дигиталните медии вече са основен канал в комуникационния микс и отнемат първенството на телевизията.
Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от която е и Carat, коментира прогнозата:
„С три пъти по-бърз растеж от глобалната норма, дигиталните медии само потвърждават мястото си на ненадминат двигател за растежа на индустрията. Тъй като в основата си дигиталната икономика е по-сложна, по-бърза, и променяща статуквото във всяко отношение, именно на дигиталните медии се пада отговорността да изградят ангажираността между брандовете и тяхната аудитория, като адресират посланието им по-точно и в реално време.
В свят, в който постоянната свързаност е норма на живот, мобилните канали, социалните мрежи и онлайн видеото са елементите, които доведоха най-бързо до растежа на дигиталните инвестиции. С по-гъвкави, целенасочени и базирани на данни медия решения тези три канала успяват да управляват глада за по-пълноценни и по-силни изживявания, които брандовете могат да предоставят на потребителите си на точното място и в точното време.“