Енциклопедичните знания на Мартин Скорсезе са го превърнали в търсен покровител за филмовите му събратя.
Въпреки че това не е титла, която режисьорът е искал, той не спира да коментира своите филми и тези на колегите си. По начин, който да ви откъсне от живия живот и да ви накара да се замислите за дълбочината на филмовата история.
В ера, в която изкуството и развлечението се сливат като понятия, а определението киномани постепенно се измества от по-съвременното "потребители на съдържание", Скорсезе продължава да държи на фините детайли по филмопроизводството.
И смята, че е един от малкото в Холивуд, които все още ги е грижа за стандартите от старата школа. Масовата мода в момента тече в обратната посока - към непретенциозна история със зашеметяваща визия.
Но за Скорсезе тази летва изправя филмите пред сериозна криза.
"Би трябвало да говорим за кинокултура, нали? Но в момента всичко е фрагментирано и раздробено (...) Този обем от информация би трябвало да се преплете с любопитството към света. По всичко изглежда, че категоричните отговори провокират повече въпроси", коментира Скорсезе.
В горната настройка прозира и ключът в неговото майсторство На 80 г. режисьорът все още се ентусиазира, когато трябва да събере няколко отделни разказа в обща филмова рамка.
Черпи вдъхновение от книгите, които е прочел, от собствения си опит зад камера и от исторически събития, които не му дават покой.
А за предстоящия му филм "Убийците на цветната луна" е комбинирал и трите си музи в едно.
Историческата драма с Леонардо ди Каприо, Робърт де Ниро и Джеси Племънс е базиран на книгата "Убийците от Оклахома и раждането на ФБР" на Дейвид Гран.
Събитията се развиват в началото на 1920 г. и описват мистериозните убийства на индианци от племето Осейдж, малко след като са забогатели от добивите на нефт.
Когато се запознава с подробностите на серийните престъпления, Скорсезе казва, че разбиранията му за американската култура рязко са се прояснили.
Режисьорът попада на книгата в края на 2016 г., месеци след заснемането на драмата "Мълчание" с Лиъм Нийсън, Андрю Гарфийлд и Адам Драйвър, и от първия момент погледът му се забива на заглавието.
"Хареса ми съчетанието на "убийци" и "цветната луна". Звучеше почти като хайку", споделя режисьорът, който позира за корицата на Time.
Макар че заглавието на продукцията да предполага обилно количество насилие в стила на "Разяреният бик", "Убийците на цветната луна" е със сценарий, насочен към алчността в човешката природа.
Елементът за жаждата за пари, подхранвана от пословичен расизъм, е съставката, която очарова режисьора на "Добри момчета" от самото начало.
В "Убийците на цветната луна" не става дума толкова за стандартното властолюбие на белия американец, а за златния шанс да откраднеш нещо чуждо, възползвайки се от благословията на повсеместната дискриминация.
Според първоначалната визия на Скорсезе, филмът е трябвало да тръгне от разследващия агент Том Уайт, който се заема да разплете загадката с масовите убийства на индианци в щата Оклахома.
При така поставената изходна точка ролята на агент Уайт е предложена на Леонардо ди Каприо, а останалите персонажи от "Убийствата..." се явявали като странични.
Включително и образът на Моли Бъркхарт - индианка от племето Осейдж, която има централна роля в книгата на Дейвид Гран.
Замисълът е бил филмът да тече като класически трилър с куп неизвестни и основен герой (в случая Том Уайт), който избистря напрежението и подрежда парченцата от пъзела.
Но на финала Скорсезе не харесва получилия се материал и пренаписва сценария.
"В един момент осъзнах, че правя филм за белите момчета. Искам да кажа, че подходът ми беше на страничен човек, на човек, който наблюдава случващото се отстрани. Това ме притесни", споделя режисьорът.
Следвайки инстинкта си, Скорсезе задрасква първия сценарий на "Убийците" и започва отначало, този път изхождайки от перспективата на осейджите. Прожекторът се насочва към Моли (Лили Гладстон) и съпругът ѝ Ърнест, изигран от Ди Каприо.
В новия вариант на сценария агентът на ФБР (Джеси Племънс) отива на заден план.
"Пренаписването означаваше, че филмът няма да е "поредната история за белия спасител", споделя Лили Гладстон пред Vulture и допълва: "Моли вече беше главен герой, а не маргинален персонаж, който казва: "Ето ви пари. Моля ви, помогнете ми".
Резултатът е, че Скорсезе получава продукт, който може да въздейства еднакво и на индианците, и на белите американци. Според него филмът може да трогне целия свят, защото разкрива колко лесно е да се подхлъзнеш и да стъпчеш човешкото в себе си.
"Убийците от цветната луна" излиза по кината на 20 октомври.