Вижте галерията
В монументалния шедьовър на Стенли Кубрик от 60-те години на миналия век краят на света идва на крилете на невероятна неутронна сатира, каквато светът не е виждал дотогава.
Гениалният филм експлоатира страховете от ядрено унищожение в разгара на Студената война. Милитаристичната лудост на политическите елити на двете супер сили - САЩ и СССР, е безкомпромисно осмяна и разобличена.
Апокалипсисът е разгърнат под формата на черна комедия на съспенса с персонажи и диалог, които бележат върха на артистичния фарс. Финалният монтаж с избухващите атомни бомби на фона на нежната песен на Вера Лин "Ще се срещнем отново" ще ви накара да приветствате вдъхновено края на човешката цивилизация.
Още един класен филм, вкоренен в страховете от Студената война. Този път тонът е сериозен, а заплахата от взаимно ядрено унищожение изпраща мравките на тревожността по гръбначния стълб на публиката. Особено когато "На другия ден" излиза в началото на 80-те години на миналия век. Това е телевизионен филм на ABC, а премиерата е гледана от 100 милиона души. До днес това остава заглавието с най-висок рейтинг в историята на телевизията.
Апокалиптичният тв филм всъщност е чисто кино и продължава да бъде първокласен урок по генериране на напрежение.
Смразяваща фантастична хорър екстраваганца "Нашествието на крадци на тела" нахлува в кината през 1978-ма, вдъхновена от филма на Дон Сийгъл със същото заглавие, излязъл през 50-те години. И двата филма за екранизации по романа на Джак Фини и разказват за изнънземно нашествие на организми, които създават копия на хората и в един момент не е ясно дали персонажите са човеци или имитации.
Легендарният научно-фантастичен хорър на майстора Джон Карпентър "Нещото" също е римейк на по-ранен представител на жанра и също е пример за късна версия, която превъзхожда оригинала.
Мистериозен извънземен организъм пристига на планетата със способността да асимилира хора и животни, които после имитира до съвършенство. Това е перфектният вирус и той се е насочил към научно-изледователска база на САЩ в Антарктида.
"Нещото" е технически революционно упражнение по първокласен съспенс, а привидно отворения финал всъщност се оказва мрачна прогноза за края на света, както признава по-късно самия режисьор Карпентър.
Датският провокатор Ларс фон Триер пусна своя апокалиптичен филм "Меланхолия" с рекламното изречение - "Без повече хепиенд". И си удържа на думата.
Тук няма спасители, гениални учени, форсмажорни събития, късметлийски обстоятелства и добри героични хора, които да отклонят или отложат съдбата. Към любимата наша Земя се е насочила мистериозна планета и заплашва да я унищожи напълно.
Филмът е изследване именно на състоянието на клинична депресия през призмата на перспективата за тотално унищожение. Нихилизмът на Триер върви с черен хумор и болезнено красиви подвижни картини.