"Рома" е скучен и копира Фелини", "Виждам Рами Малек по-често от кучето си", "Дайте "Оскар" на Глен Клоуз, преди да е станало късно"

"Черната пантера" е съвсем посредствен филм", "Не разбирам какво толкова се прехласват по "Бохемска рапсодия", "Роди се звезда" е римейк на римейка, който не ми казва нищо ново" - всичко това са само част от мненията, които членовете на Филмовата академия споделят само на четири очи или под условието на гарантираната анонимност.

Във времето, в което PR-ът и страхът от политическата "некоректност" са се превърнали в по-важни фактори от художествените качества на един филм, предсказването на победителите от "Оскарите" става доста сложно. А ако съдим по брутално честните лични мнения на няколко души от журито, фаворитите за победители съвсем не са всеобщите любимци.

Както всяка година - и през 2019 г. "Холивуд Рипортър" събира на едно място няколко от хората, които с гласа си определят на кого да бъде присъдена златната статуетка.

Анонимните интервюта целят не просто да се подскаже кой ще победи, но и да се разкрие защо и как членовете на Академията са стигнали до решението за избора си.

Тази година в списъка на откровените (изрично анонимни) интервюта влизат гласовете на един режисьор, една звукорежисьорка и един от специалистите по връзки с обществеността, които вече са дали своя глас. Условието е никой от тримата да не е номиниран тази година, така че да няма конфликт на интереси с избраните филми.

Ето и как изглеждат техните мнения:

НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ

Режисьорът

Не мога да разбера възхищението около "Бохемска рапсодия" и "Роди се звезда" - и двата филма намирам за обикновени. "Бохемска рапсодия" е стандартна биографична драма със страхотни последни 10 минути. Но и дори да беше великолепен филм, пак нямаше да гласувам за него, защото не искам да давам гласа си за нещо, свързано с Брайън Сингър. "Роди се звезда" е четвъртият римейк на стар филм, който не казва нищо ново - филмът е драстично надценен.

"Зелената книга" също не влиза в моя топ 5. Хората го описват като повторение на "Да возиш мис Дейзи", и това не е далеч от истината - по-интелигентен е, има по-добро чувство за хумор, но в целия филм има само една интересна сцена. По средата на действието се случва огромен сюжетен обрат, за който така и не се споменава по-нататък. Ролите са изиграни много предсказуемо.

No. 5 в класацията ми е "Vice" - щеше да е на по-високо място, но няма никакъв шанс да спечели, затова, ако гласувам стратегически за това, което искам да бъде наградено, ще трябва някои от фаворитите ми да отпаднат.

След това поставям "Рома". Изработен е красиво и изглежда фантастично, но до края не разбрах къде е развлекателната или дори интелектуалната стойност на този филм.

За мен е много бавен и доста превзет - най-скъпият любителски филм на всички времена. "Рома" е брилянтен от гледна точка на визията, ако го гледате на голям екран, но става безкрайно слаб, ако го гледате по телевизията, както 95% от зрителите му са направили. Говорих с няколко колеги, които са го изгледали у дома, и всички бяха спрели на 20-та минута.

No. 3 е "Черната пантера" - ок, това е филм по комикс и не е много по-добър от всички останали в този жанр, но трябва да му отдадем чест заради огромния обществен ефект и гордостта, която даде на много хора. Знам, че това не е причина да гласуваш за филм за "Оскар", затова му давам трето място, вместо второ или първо. За тях се разкъсвам между "Фаворитката" и "Blackkklansman".

"Фаворитката" е невероятно "вкусен" филм, интригуващ от началото до края - хуморът и сексуалността ме вдъхновиха. Това е по-добрият филм в сравнение с "Blackkklansman", но нямам представа какво се опитваше да ми каже. Предпочитам да наградя филм, който е солидно заснет и има обществено-значимо послание. "Blackkklansman" ни напомни, че нещата не са се променили особено от онова време - затова избирам него".

Звукорежисьорът

"Ще ми се да бяха номинирали "Spider-Man: Into the Spider-Verse", беше страхотен филм. Хареса ми и "A Quiet Place". Намразих "Vice", или поне първата му половина, защото се отказах да гледам оттам нататък. Филмът ми се стори фалшив. Не ме интересува "Черната пантера" - разбирам какъв ефект има той върху хората, но според мен беше доста посредствен филм. Не съм фен и на "Зелената книга" - изглеждаше ретрограден и донякъде обиден заради всички клишета.

Искаше ми се да харесам "Рома", но накрая се оказа скучен филм, макар и красив за окото. До последно чаках да се случи нещо.

Отне ми време да стигна до "Blackklansman", но в крайна сметка ми хареса - наистина обожавам Спайк Лий и Адам Драйвър, а и съм фен на Джон Дейвид Уошингтън още от сериала "Ballers". Но в крайна сметка гласувах само за три филма.

Номер 3 е "Бохемска рапсодия", който ми допадна доста - не ми хареса начинът, по който представиха хомосексуалността на Фреди Меркюри, сякаш избягваха да я споменават, но Рами Малек е страхотен, а снимките от концерта бяха великолепни.

Поставям "Роди се звезда" под номер 2 - това беше наистина завладяващ холивудски филм, актьорското майсторство беше чудесно и всичко ми хареса с изключение на едно: краят.

"Фаворитката" ми допадна много - не само заради операторското майсторство, но и заради всичко останало в него. Това беше най-добрата продукция от осемте номинирани, но не мога да кажа, че ще влезе в списъка с любимите ми филми за всички времена. За мен тази година просто липсваше шедьовър от нивото на "Phantom Thread".

PR-ът

"Искаше ми се да видя номинация за "Eight Grade" или "Can You Ever Forgive Me?" за най-добър филм, аз лично гласувах за тях.

"Бохемска рапсодия" ме разочарова по няколко причини - беше прекалено дълъг, прекалено предазлив, стори ми се сякаш е правен от комисия (както е и на практика); освен това отказваше да се занимае с по-мрачните страни от живота на Фреди Меркюри, отношенията му с другите членове на Queen и с музикалния бизнес като цяло.

"Зелената книга" е приятен филм, но много старомоден. Заслужава номинация, но не и награда. Фокусът пада върху неправилния образ, всъщност ми се искаше да разбера повече за д-р Шърли (героят на Махершала Али), който е бил изключително интересна личност.

"Vice" показва страхотни актьорски изпълнения, но Дик Чейни не е особено интересна или завладяваща личност, а като тоналност филмът е пълен хаос - не разбрах дали е сатира, биографичен филм или нещо съвсем различно? И досега не мога да си отговоря на този въпрос.

Много ми хареса "Роди се звезда" - забавляващ е, романтичен е, секси е - но мисля, че е малко надценен. Не мога да кажа, че се различава особено много от миналата версия на същия филм, а се надявах да видя нещо по-съвременно. Лентата от 1954 г. всъщност е най-добра от всички, а не е печелила "Оскар" за най-добър филм, така че и тази от 2018 г. не бива да печели.

"Рома" беше чудесен, а Ялица Апарисио е истинско откритие, но на теория историята трябваше да е изградена върху универсално преживяване, а за мен то не подейства. Просто беше приятен спомен за детството на един човек.

Не съм голям фен на комиксите и супергероите, но "Черната пантера" вдигна нивото на целия жанр.

"Фаворитката" е страхотен филм по всички показатели - разказа непозната за мен история с прекрасна продукционна стойност и великолепна актьорска игра. Беше доста забавен и ме накар да се посмея, но не ми донесе каквото и да е послание.

За разлика от него "Blackkklansman" го направи и ме накара да мисля за него в продължение на месеци. Беше страшно освежаващо да видиш истинска история, за която не си знаел. Сценарият и режисурата бяха изненадващи, никога не съм подозирал, че Спайк Лий може да извади комедийни елементи в толкова драматични аспекти, но той успява. Поздравявам го и за кадрите от Шарлотсвил на края - това беше напълно правилно решение. Просто това е филмът на годината, и ако трябва да ползвам старото клише - филмът, от който имахме нужда днес. И въпреки всички прогнози, мисля, че точно той ще спечели.

НАЙ-ДОБЪР РЕЖИСЬОР

Режисьорът

Не номинирах Павел Павликовски (за "Студената война"), да ви призная, дори не ми мина през ума за него. Всъщност моят фаворит беше Бо Бърнам за "Eigth Grade". Да извлечеш подобно актьорско майсторство от тези деца и да го направиш толкова искрено, е просто удивително постижение.
Всички очакват Куарон да спечели и вероятно това и ще стане, защото хората си падат по сладостта и емоционалния заряд, който е вложил в "Рома". Но най-голямата грешка в историята на "Оскарите" беше фактът, че Спайк Лий не получи номинация за филма си "Do The Right Thing".

"Blackkklansman" е противоположният край на "Do the Right Thing". Възхищавам се на работата на този човек в продължение на години. Досега Академията почти напълно игнорираше гения му, и е крайно време да се поправи.

Не знам дали това е най-добрата режисура на годината - мисля, че решенията на Йоргос Лантимос във "Фаворитката" бяха по-креативни, интересни и смели - но и не съм сигурен дали някога ще ми се отдаде нова възможност да гласувам за Спайк. Затова ще се възползвам от настоящата.

Звукорежисьорът

Намразих "Cold War", така че няма начин да гласувам за Павел Павликовски. Мисля, че Адам Маккей направи грешка с "Vice" - опита се да направи същото с него, каквото направи с "The Big Short", но не му се получи.

Знам, че ще прозвучи като богохулство, но мисля, че Куарон е взел доста назаем от Фелини - сигурно можете да го наречете "отдаване на почит".

Мисля, че и "Blackkklansman", и "Фаворитката" бяха чудесни, но повече ми хареса "Фаворитката" на Йоргос Лантимос.

PR-ът

Харесвам работата на Адам Маккей, но "Vice" изобщо не е толкова силен, колкото "The Big Short", и е своеобразен пропуск. Павел Павликовски е заснел филм, който ми хареса, но имаше няколко стилистични и тематични повторения между него и предишната му продукция "Ида".

Много ми допадна "Рома" и мисля, че Алфонсо Куарон е надарен с извънреден талант, но не смятам, че това е най-добрият му филм. Много повече ми хареса "И твоята майка също".

Мисля, че Йоргос Лантимос се е справил страхотно с "Фаворитката" и определено израства като режисьор, без да се комерсиализира.

Но гласувах за Спайк Лий. Заслужава тази награда заради други свои филми, но го избрах не заради това. Просто смятам, че "Blackkklansman" беше разтърсващ на много нива, появи се в правилния момент и Лий се справя брилянтно. Нямам съмнения в него.

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В ГЛАВНА МЪЖКА РОЛЯ

Режисьорът

Не съм гледал ролята на Уилям Дефо в "At Eternity's Gate" - това просто е от онези филми, които не мога да се накарам да гледам, не ме интересуват.

Брадли Купър имитира Крис Кристофърсън или Сам Елиът, не мога да разбера кого точно, но просто не останах фен на "Роди се звезда". Има едно общо усещане, че определени хора получават всички награди и не смяташ за нужно да им даваш повече от това - Брадли Купър ще страда от него, така както страдаше Лео ДиКаприо.

Виго (Мортенсен) се справя добре - игра, която съм виждал и преди, но която не е нищо специално. Това е роля, която Робърт Де Ниро щеше да изиграе преди 20 години.

Рами Малек ще спечели - където и да отида, Рами Малек е там, много чаровно момче. Мисля, че съм прекарал повече време в компанията му, отколкото с кучето си.

За разлика от него, не съм засичал Крисчън Бейл на нито едно парти, но той прави ролята на годината. Играе Дик Чейни и то без да го имитира. Просто влиза под кожата му. Ако можеше да вкараш Дик Чейни в този филм, няма да познаеш разликата между двамата. Мисля, че Бейл успя да стигне до човешкия му облик - или до липсата на такъв.

Звукорежисьорът

Не гледах "At Eternity's Gate" с Уилям Дефо. Крисчън Бейл просто не ме развълнува. Виго Мортенсен беше добър, но не мога да гласувам за някого, чийто филм не ми хареса.

Рами Малек беше великолепен - но колкото и ужасно да прозвучи - той е прекалено нисък, а Фреди Меркюри беше наистина висок. Това ме подразни по някакъв начин (б.р. всъщност разликата в ръста на двамата е 2 см).

Харесах най-много Брадли Купър в "Роди се звезда" - абсолютно му повярвах в образа на алкохолизирана рок-звезда, вярвах му във всяка сцена и всеки миг с него беше перфектен. Фактът, че пееше, свиреше и режисираше сам, е достатъчно красноречив за това колко добър беше във филма.

PR-ът

Виго Мортенсен има страшно много отлични роли, но не мисля, че това беше сред най-добрите му - в "Зелената книга" ми се стори монотонен. Уилям Дефо? Обожавам го, но не знам дали може да се очаква нещо изненадващо или ново в ролята му в "At Eternity's Gate".

Рами Малек е брилянтен актьор, но ми се искаше да влезе много по-дълбоко в "Бохемска рапсодия". Няма спор за таланта и трансформативните способности на Крисчън Бейл, но ролята на Чеийни беше тясна за него, защото героят не се промени от началото до края.

Гласувах за Брадли Купър, защото мисля, че с ролята си се справя с цял куп сложни послания - радостта от влюбването, трагедията на зависимостта, да не говорим за това, което прави с гласа си. Наистина бях потресен как работи с гласа си, как снижава регистъра и т.н. Има сцена с него в рехабилитационния център, когато тя идва да го види - просто се разплаках от начина, по който Купър го изигра. При това - режисира сам себе си.

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ГЛАВНА ЖЕНСКА РОЛЯ

Режисьорът

Сега ще ви издам една шокираща тайна: много хора гласуват за приятелите си. Работил съм с Оливия Колман и имам прекрасни впечатления от нея. Спомням си как й казах "Ще дойде момент, в който ще се качиш на сцената и ще спечелиш Оскар". И искам да й помогна да го направи.

Това, което не разбирам, е защо тя е в категорията за "главна женска роля", а останалите две актриси от състава Ема Стоун и Рейчъл Вайс са поставени в категорията "поддържащи". И трите заслужават наградата.

Мелиса Маккарти прави фантастична роля в много лек филм (Can You Ever Forgive Me?). Просто не си представям Лейди Гага с наградата - да, когато е на сцена и пее, блести като богиня, но извън това не ме грабна в нито един момент.

Глен Клоуз е фантастична в "Съпругата" и мисля, че лесно ще спечели - лично аз не познавам човек, който да не е гласувал за нея.

Ако не познавах Оливия, обаче, щях да гласувам за Ялица Апарисио от "Рома" - не защото прави невероятна роля, според мен дори не играеше, а само съществуваше на екрана - а защото не мога да си представя по-сърдечен момент в историята на Наградите на Академията от мига, в който тази жена се качи на сцената.

Звукорежисьорът

Глен Клоуз от "Съпругата" ще спечели и аз лично гласувах за нея - но заради "Опасни връзки" (от 1988). Беше толкова силна в този филм, сцената с вглеждането в огледалото все още ме кара да потръпвам. Мисля, че "Съпругата" беше ок, самата тя призна, че е била изненадана от вниманието, което е получила след толкова малък филм. Но понякога се налага да гласуваш за натрупаната работа.

А и тя е на определена възраст, когато вече е време да получи наградата.

Знаете ли какво разбрах наскоро? Всички гейове я обожават. Имам приятели и близки, които са гей, и всички ме убеждаваха да гласуавм за нея - никога не бях гледала на Глен Клоуз като на гей-икона, но ето че всички я обичат.

Лейди Гага беше наистина добра в "Роди се звезда". Обичам Оливия Колман във "Фаворитката" и бих гласувала и за нея. Но смятам, че сега е ред на Глен.

PR-ът

Никога не съм гледал сериозно на идеята да гласувам за Лейди Гага в тази категория - да, филмът ми допадна и ролята й беше приятна, но нищо в нея не ме изненада. Не мисля, че това беше сериозно постижение. Новата версия на филма се фокусира повече върху образа на Брадли Купър, а не върху нейния, за разлика от по-ранните филми.

Ялица Апарисио е прекрасно откритие и наистина се вписва в ролята, но все пак ми се иска да я видя в още няколко филма.

Влюбен съм в играта на Мелиса Маккарти в "Can You Ever Forgive Me?" и това не е изненадващо - винаги съм я намирал за много талантлива и многообразна.

Беше много трудно да реша между Глен Клоуз и Оливия Колман. "Фаворитката" ми се струваше по-скоро филм с три главни героини - троен танц между нея и двете й партньорки.

За Глен - "Съпругата" е нейният филм, и като героиня, и като актьорска перспектива тя владее цялото действие. Самият филм не е най-добрият в историята на киното, но нейното представяне осмисля всичко останало.

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В ПОДДЪРЖАЩА МЪЖКА РОЛЯ

Режисьорът

Не мисля, че Сам Рокуел заслужаваше номинация за ролята си във "Vice", но и той вече е "в клуба", след като спечели "Оскар" миналата година. На негово място бих искал да видя момчето от "If Beale Street Could Talk" Браян Тайрий Хенри или златотърсача от "Баладата за Бъстър Скръгс", който пееше с глас като на Бисквитеното чудовище (Том Уейтс).

Сам Елиът е номиниран за роля в "Роди се звезда", която не ме убеди нито за секунда. Как така играе братът на Брадли Купър?!

Не гласувах за Адам Драйвър, въпреки че избрах "Blackkklansman" за най-добър филм, защото не намирам играта му за особено специална. Скандално е, че Махершала Али е в тази категория - ролята му в "Зелената книга" е толкова "поддържаща", колкото тази на Том Круз в "Рейнмен".

Гласувай за Ричард И. Грант в "Can You Ever Forgive Me?" заради сцената му в края на филма. Това е най-красиво изиграният момент в киното за цялата година.

Звукорежисьорът

Мразя целия филм на Сам Рокуел ("Vice"), затова няма да гласувам за него. Сам Елиът почти не се показа в "Роди се звезда". Махершала Али и Адам Драйвър винаги са играли добре.

Но мисля, че Ричард И. Грант разтопи сърцата на всички. A и е от онези прекрасни актьори, които винаги си познавал, но никога не си научавал името му.

PR-ът

Сам Рокуел беше добър както винаги, но не присъстваше чак толкова във "Vice". Другият Сам - Сам Елиът - е великолепен, прави чудесна роля в "Роди се звезда", но и той не получи достатъчно поле за изява.

Адам Драйвър е страхотно талантлив актьор, който прави велика роля в "Blackkklansman". Махершала Али е чудесен, но за съжаление не го показва в "Зелената книга".

За мен Ричард И. Грант дава най-доброто класическо изпълнение на поддържаща роля - всяка негова сцена е по учебник - подкрепя водещата актриса, така както винаги го е правил, и едновременно с това постига много повече. Смешен е, тъжен е, пияница е, но е и човек. Внася изключително много човечност в героя си, особено в последната сцена. За мен беше удоволствие да го видя в толкова добра роля.

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ПОДДЪРЖАЩА ЖЕНСКА РОЛЯ

Режисьорът

Изненадах се, че Марина де Тавира от "Рома" изобщо е получила номинация. Дори не знаех коя е тя във филма, можеше да е и бабата.

Режина Кинг от "Ако Бийл Стрийт можеше да говори" e една от най-добрите актриси в САЩ, но в ролята й нямаше нищо забележително с изключение на една сцена, в която се опитваше да убеди изнасилена жена да проговори.

Ейми Адамс е великолепна във "Vice", както винаги, но играта й не може да се сравни с тази на Рейчъл Вайс и Ема Стоун от "Фаворитката", които добавиха извънредна дълбочина на героините си.

Тези роли спокойно можеше да се изиграят в миналото от Бет Дейвис и Мерилин Монро. Понеже няма как и двете да спечелят наградата, трябва да избера само една, затова гласувам за Ема - защото успява да влезе в образа на чужденка по напълно автентичен начин. Но с чиста съвест можех да дам гласа си и за Рейчъл Вайс.

Звукорежисьорът

Жената от "Рома" Марина де Тавира няма никакъв шанс да спечели. От останалите четири изборът не е никак лесен. Рейчъл Уайз, Ема Стоун и Ейми Адамс винаги са били на висота.

Но бих се радвала да видя Реджина Кинг с наградата, защото играе прекрасно в телевизионни роли. Време й е.

PR-ът

Марина де Тавира е доста добра, но не може да се сравнява с останалите четири актриси. Като цяло обожавам Реджина Кинг и мисля, че може да изиграе всяка роля, но точно тази беше толкова еднопосочна, че не беше най-интригуващата гледка.

Рейчъл Уайз беше много добра, но по-силната роля във "Фаворитката" е на Ема Стоун.

И така изборът ми се свежда до Ема Стоун и Ейми Адамс, които смятам за еднакво фантастични.

Ако трябва да отговоря коя от двете прави по-силна роля, то това е Ема Стоун. Постига много повече с очите си и изражението на лицето си, непрекъснато мисли, непрекъснато крои заговори. Всяка сцена с нея е удоволствие.

Новините

Най-четените