Сбогом на един от най-влиятелните режисьори в света

Филмовият свят обедня и опустя драматично със смъртта на големия Джонатан Деми - един от най-разноликите и влиятелни американски режисьори за последните 30 години. Роденият в Ню Йорк артист издъхна в своя град на 73 години. Той страдаше от рак на хранопровода и сърдечна недостатъчност.

Деми оставя след себе си внушителна кариера в игралното и документално кино, превърнала името му в гаранция за качествен материал, интригуващи теми, ангажиращи персонажи и великолепна естетика.

Джонатан Деми е най-известен с режисурата на смразяващия шедьовър "Мълчанието на агнетата" - може би най-успешният и иконичен трилър в историята на киното, наравно само с монументално произведение като "Психо" на Хичкок.

"Мълчанието на агнетата" е адаптация по романа на Томас Харис и разказва за отношенията между интелектуалеца канибал и сериен убиец д-р Ханибал Лектър и младата служителка на ФБР Кларис Старлинг. Ролите са изпълнени от сър Антъни Хопкинс и Джоди Фостър с върховно майсторство.

Филмът излиза през 1991-а и става това, което някои критици наричат "инсантна" или "моментална" модерна класика.

"Мълчанието на агнетата" извършва естетическа и съдържателна революция в американското кино, извежда трилър конвенциите и историите за психопати на съвсем друго ниво и става един от само трите филма в историята с петте най-важни награди "Оскар" - филм, режисура, актьор, актриса и сценарий.

Деми стъпва на върха на света заслужено.

"Мълчанието на агнетата" е откровение на дисциплинирания и уверен авторски стил. Близките планове на персонажите, които гледат право в камерата, стават част от визуалния лексикон на американското кино, образите са завинаги вградени в популярната култура, а естетиката на Деми влияе на могъщи млади режисьори като Пол Томас Андерсън, Уес Андерсън, Александър Пейн и много други.

"Мълчанието на агнетата" продължава да е един от най-важните американски филми, а заслугата на Деми не може да се впише в конкретни граници и обеми.

Горчива ирония влошава вкуса на успеха.

Подобно на днес, но в по-малка степен, в началото на 90-те общественият климат е замърсен от политическа коректност и фетишизиране на концепцията за жертвата.

Деми е обвинен от всякакви правозащитни ляво-либерални организации и активисти в хомофобия заради образа на серийния убиец и централен антагонист на филма Бъфало Бил.

Успехът на "Мълчанието на агнетата" е използван от политически коректния лагер като инструмент за прокарване на аргумента, че Холивуд демонизира хората с различна сексуалност.

Тези обвинения засягат Деми особено жестоко защото той е хуманист и либерал през целия си живот, правил е документални филми за репресирани малцинства и народи, участвал е в множество каузи, ангажирани с човешките права и достойнство.

Според някои анализатори той така и не се възстановява емоционално след атаките и прекарва голяма част от кариерата си в опит да докаже, че не е хомофоб и се бори за правата на малцинствата.

Следващият му голям успех до известна степен е продукт на това желание - драмата "Филаделфия", която се фокусира върху света на болен от СПИН гей и допринася за промяна на обществените нагласи към болестта в началото на 90-те години на миналия век.

По-късно Деми режисира и "Възлюбена" - епична драма, посветена на робството.

Последният голям хит на режисьора е "Рейчъл се омъжва" от 2008-а година - арт филм, с който той се завръща към документалния си стил.

През годините Деми преминава през жанрове и стилове, снима комедии, трилъри, драми и романтика, редува игрални с документални и концертни филми, снима клипове. Той бе един от важните и влиятелни гласове в американското кино.

Сега филмите му остават тук, за да говорят за него.

Новините

Най-четените