Министърът на екологичния преход на Франция Никола Юло представи климатичен план, който ще представлява структурата на правителствената политика за следващите пет години в сферата на околната среда.
Революционният план на Франция: да сложи край на движението на всички автомобили с дизелови и бензинови двигатели до 2040 г. Министърът се ангажира още до 2022 г. да се прекрати производството на електричество от въглища, както и да се отделят инвестиции за 4 милиарда евро за борба с разхищението на енергия.
Ето кои са ключовите точки от стратегията на Юло:
1) Поощряване на закупуването на екологично чисти автомобили
Най-бедните домакинства във Франция ще могат да се възползват от държавна премия, за да се отърват от автомобилите-замърсители, за да си купят по-изгодно автомобили с по-малко вредни емисии - независимо дали са чисто нови или втора употреба. Юло не обясни в конкретика какъв ще бъде размерът на тази "преходна премия", но стана ясно, че целта й е да доведе до спирането от движение на всички коли на бензин, произведени преди 1997 г., или с дизел, произведени преди 2001 г.
2) 4 милиарда евро за борба с енергийните загуби
Всички сгради без нужното ниво на енергийна ефективност, с лоша изолация и консумиращи твърде много енергия ще трябва да бъдат премахнати в рамките на 10 години, обяви още френският министър.
"Смятам, че това не са разходи, а инвестиции", каза той, докато представяше плана си да вложи 4 милиарда евро в сектора на строителството и ремонта на сгради с цел намаляване на енергийните загуби. Общо 5 милиона домакинства в цяла Франция страдат от проблеми с консумацията на прекалено много енергия за отопление.
3) Ангажимент за въглеродна неутралност и край на енергията от въглища
До 2022 г. Франция трябва да прекрати цялото производство на енергия от въглища - основният източник на емисии на въглероден диоксид в атмосферата. Юло се ангажира да предложи преходна стратегия за затваряне на всички мини, чрез която "да няма губещи". Премиерът на Франция Едуар Филип вече посочи, че до 2050 г. страната трябва да постигне "въглеродна неутралност" - т.е. обемът на излъчените в атмосферата емисии парникови газове да е равен или по-малък от обема на компенсаторните емисии (закупуване на квоти, инвестиции в пречиствателни инсталации, залесяване и др.).
4) Край на разрешителните за добив на нефт и газ
Кабинетът подготвя закон, който трябва да бъде готов до края на лятото или началото на есента, който ще забрани издаването на нови разрешителни за експлоатация на залежите на петрол, газ и въглища - т.е. всички невъзобновяеми енергийни източници.
5) Таксата за един тон въглеродни емисии да достигне 100 евро
Никола Юло възнамерява да "покаже цената на замърсяването", като въведе такса за всеки тон излъчени въглеродни емисии. По този начин чистите индустриални производства ще получат конкурентно предимство пред тези, които замърсяват с въглероден диоксид - мярка, която би трябвало да стимулира "мощно" зелената икономика.
Юло не посочи конкретна цена, като каза, че тя ще зависи от бюджета, но целта му е таксата да достигне 100 евро/тон CO2 до 2030 г.
6) Край на дизеловите и бензиновите автомобили до 2040 г.
Правителството смята да изведе от употреба всички автомобили, които се движат с бензин или дизел във Франция до 2040 г. За сравнение - Индия си постави същата цел, но в още по-кратък срок, до 2030 г. Никола Юло коментира, че тази задача ще бъде тежка, особено с оглед на нуждата от преструктуриране на цялата автомобилна индустрия във Франция.
"За мен това ще бъде истинска революция", добави той.
Франсоа Рудие от Комитета на френските автомобилни конструктори коментира, че решението на правителството е "много позитивно, а конструкторите вече следят динамиката към електрификация на двигателите".
През 2017 г. във Франция бяха регистирани над 100 000 електрически автомобила - за сравнение през 2010 г. броят им беше едва 980. Колите с газови уредби са 200 000.
7) До 50% ток от ядрени централи в енергийния микс на Франция през 2025 г.
Никола Юло потвърди, че кабинетът ще спази заложените цели от 2015 г. за намаляване на дела на ядрената енергетика в общото енергийно производство до 50% през 2025 г., но не уточни кои атомни централи смята да затвори.
"Ще закрием определен брой реактори. Със служителите в министерството ще определим кои ядрени блокове можем да изведем от експлоатация според критериите сигурност, социални и икономически ефекти", каза Никола Юло.