Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Следи от червило нагоре по стълбата

Светът би бил по-честен, ако красотата не носеше изгода - но така стоят нещата
Следи от червило нагоре по стълбата Снимка: Elle

Гримът засилва човешкото възприятие за женската привлекателност, компетентност и (при условие, че не сте се престарали) внушава доверие. Разбира се, не като този на Лейди Гага...

Това твърди ново проучване, което потвърждава и очевидното: козметиката определено прави жените по-привлекателни.  

От дълго време е известно, че симетричните лица се считат за по-приветливи, а по-красивите хора инстинктивно биват приемани за интелигентни и добри. Съществуват и доказателства, че жените се чувстват по-самоуверени, докато носят грим - създава се един вид плацебо ефект, както разкрива Нанси Еткоф - водещ автор на проучването и доцент по клинична психология в Харвард (очевидно учените там изследват и сенките за очи, а не само стволовите клетки). Но никое проучване досега не е доказвало, че гримът прави жените да изглеждат способни, надеждни и дружелюбни служители.

Това конкретно изследване е било финансирано от Procter & Gamble, които продават гримове, а с неговата подготовка и провеждане са се заели учени като Еткоф и други от университета в Бостън, както и институтът по ракови заболявания "Dana-Farber".

"Ослепителната" визия на жените все пак създава усещане за компетентност

В проучването са участвали 25 жени на възраст от 20 до 50 години - с различна расово-етническа принадлежност. Всяка една от тях е заснета в три визии, които условно са наречени "естествена", "професионална" и "ослепителна". Междувременно не им е било позволено да се поглеждат в огледалото, за да не може тяхното възприятие за самите себе си да влияе на впечатленията на наблюдателите.

149 души (включително 61 мъже) са оценявали всяка една от снимките за 250 милисекунди - достатъчно време, за да си изградят базово мнение. След това на 119 различни хора (сред които и 30 мъже) е оставено неограничено време, в което да наблюдават същите лица. Участниците са оценявали жените, гримирани с различен интензитет на яркост и контраст (обяснено по-просто - доколко очите и устните им изпъкват в сравнение с кожата) като по-компетентни от негримираните жени, независимо от времето, което са имали за наблюдение на снимките.  

"Малко съм изненадан, че зависимостта се запазва дори при "ослепителната" визия," споделя Ричърд Ръсел, доцент по психология в колежа "Гетисбърг" в Пенсилвания.  "Когато си спомням как изглежда някоя наистина компетентна жена, като например Хилъри Клинтън, не си представям, че тя носи много грим. Но в крайна сметка тя има много изяви, така че вероятно наистина използва козметични продукти".

Някои естествено възнегодуваха от връзката между грим и компетентност

Някои жени обаче не считат откритията на проучването за нещо положително. "Не нося грим и нямам желание да прекарвам 20 минути всеки ден пред огледалото", коментира Дебора Роуд, професор по право в университета Станфорд, която е автор и на книгата "Пристрастни към красотата", в която твърди, че възприятието според външния вид се отразява по несправедлив начин на някои служители. "Качеството на работата, която върша, не бива да зависи от цвета на червилото ми или от това дали нося спирала".

Тя обяснява, че всъщност няма "нищо против красотата". "Противопоставям се обаче на прекалената загриженост за нея и на факта, че оценката за външния вид прераства в оценка за способности и ефективност на работното място. Индивидите на пазара на труда трябва да бъдат оценявани на база своята компетентност, а не на козметиката, която използват."  

Професор Еткоф е на различно мнение - според нея има промяна на културата и идеите за поддръжка на външен вид, в това число и за грима. "Преди 20 или 30 години жените се гримираха само за да радват мъжкото око, или пък защото обществото го изискваше," обяснява тя. "Днес жените и феминистките приемат това за техен самостоятелен избор - и за ефективно средство за постигане на целите си".

Викъри, която има научна степен в областта на химията, добавя, че козметиката "може значително да промени начина, по който хората гледат на вас, за колко умни ви считат от пръв поглед, или пък колко сърдечни и достъпни изглеждате - а тази визия е под пълен контрол на жените в свят, в който съществуват толкова много неща, които не можем да контролираме".

Ако жените се поддържат, те изглеждат склонни да се грижат и за други

Боби Браун, основателка на едноименната козметична линия, твърди, че фокусирането върху чуждите възприятия пропуска смисъла на това, което прави грима въздействащ. "Той ни дава възможност да се трансформираме - не само начина, по който хората ни виждат, но и начина, по който се чувстваме". Според Браун неподходящ цвят на грима при заснетите жени е една от възможните причини някои от участниците в експериментите да заключат, че дамите със силно контрастиращ грим са "по-ненадеждни". "Хората имат негативна реакция, ако използваме неподходящи цветове или консистенция, или пък ако гримът не подчертава естествената женска красота".

Според Даниъл Хамърмеш, професор по икономика в Тексаския университет в Остин, в тезата, че гримът прави жените да изглеждат по-привлекателни, или по-склонни към социално сътрудничество, има логика - защото "хората комбинират външния вид и готовността да се грижиш за себе си с готовността да се грижиш за другите".  

Хамърмеш е автор на книгата "Красотата се отплаща", в която се разясняват предимствата, достъпни за по-красивите. Той твърди, че би предпочел добре изглеждащите хора да не получават различно отношение, но признава, че е реалист. "Като всяко друго нещо, възнаграждавано от обществото, хората ще се възползват от грима като инструмент," заявява той. "Аз съм икономист, така че не виждам защо да не го сторят. Иска ми се все пак обществото да не поощряваше това. Мисля, че светът би бил по-честен, ако красотата не носеше изгода - но така стоят нещата".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените