"Как да накараш кола да взаимодейства с технологията, с която е свикнал конкретният купувач?" - това е въпросът за милион долара.
Той важи още повече при младите купувачи на коли, които не могат да си представят времето, когато обаждането в движение е означавало да отбиваш до бензиностанцията и да пускаш монети в обществен телефон. И докато хората стават все по-зависими от услугите, които осигуряват техните мобилни устройства, автоиндустрията се опитва да поддържа темпото с най-новите джаджи - с надеждата, че технологията няма да е безнадеждно остаряла, когато возилата се окажат в шоурумовете.
Намирането на возило, което се синхронизира най-добре с техните нужди, когато са на път, е важно "особено за поколението на новото хилядолетие", което сега е на около 30 години и е стигнало "до степен това да е едно от основните им съображения при покупка на личен автомобил," казва Никол Кариер от AutoTrader.com. Проучванията й обаче констатират, че и по-възрастните шофьори наваксват с апетитите за това, което в бранша наричат "свързаната кола"
"Определено се налага да се борим и за двата пазара," коментира говорителят на GM Стефан Крос. "Преди 5-6 години, авто-технологиите бяха доста надолу в списъка с функции, приоритетни за купувачите на автомобили - те дори не бяха в топ 20. Сега те са сред петте основни решаващи фактори."
Това и таблетът ми го може
Когато решават да налеят десетки хиляди долари в нова кола, и младите, и старите купувачи все повече очакват колите да се свързват незабележимо и безжично с мащабната и променяща се вселена на телекомуникациите.
В крайна сметка, ако техните таблети за $400 могат да предават информация за полети, да показват известния за новини и обработват данни в реално време от климатични радари, не е ли логично возило за петцифрена сума да прави същото?
Предизвикателството е колата да остане умна в продължение на 10-15 години
"Технологиите никога не стоят на едно място," казва Александър Едуардс, президент на фирмата за пазарни изследвания Strategic Vision от Сан Диего. "Ако се върнете в 1970, автопроизводителите са заявявали: ‘Да, нека включим аудио-интеграцията с осемпистови магнетофони'...
"Те трябва да продължават винаги да се питат: ‘Коя ще е следващата голяма вълна?' Защото аз не бих заложил на нито една технология, съществуваща в сегашния си вид, че ще продължава да е фактор след десетилетие."
Скорошните подобрения в "свързаните коли" доведоха до това General Motors да направят ъпгрейд на Wi-Fi "горещите точки" до 4G в новите им коли, което позволява на пътниците да работят с до 7 мобилни устройства едновременно, обявяват от фирмата.
Обновяемата функция SYNC AppLink на Ford скоро ще позволява на шофьорите в 7 милиона коли да натискат бутон и само с изричане на няколко думи, да известяват Domino's Pizza например, че желаят доставка до дома.
Експертите прогнозират една на всеки 4 коли, продадени в цял свят през 2020 г., да има възможности за работа с мрежи онлайн
Междувременно автопроизводителите сключват споразумения със софтуерни гиганти и доставчици на мобилни услуги, за да включват функции, които да се обновяват с течение на времето. Chrysler Group си партнират с американския оператор Sprint, за да включат и осигурят ъпгрейди за безжичния "Uconnect Access" в Dodge Viper и Ram 1500.
Осъзнавайки темповете на промени на телеком пазара, много производители на автомобили се отказват от вградени телефонни системи като GM OnStar, преориентирайки се към това, което в бранша наричат "внесена" употреба - адаптиране на колата към устройствата, които внасяте в нея.
Трикът към такова свързване е в изпипването на система в таблото, която взаимодейства не само с разнообразните сегашни смартфони, но и с бъдещите мобилни джаджи.
Или всички екстри или нищо
Първото поколение GPS навигационни системи, инсталирани преди десетина години, сега са толкова полезни, колкото и старите видеокасетофони в гаража ви. В ерата на Netflix и Blu-ray, DVD плеърите на гърба на седалките също отдавна вече не са върхът на актуалните технологии.
Знаейки това, потребителите на автомобили са склонни да се разделят на две категории. Някои се примиряват с орязани основни функции, и смятат да използват задълго кола, която няма вградени ненужди екстри, гарантирано обречени да остареят към 2025.
Други плащат допълнително за лъскава "инфотейнмънт" конзола, която ги свързва с уеб и с личните им плейлисти. А когато технологиите поемат в нова посока, те просто ще подменят колата - за радост на автопроизводителите.
С течение на времето, много от "непретенциозните" купувачи започват да преминават на лъскавата страна
Те твърде често се дразнят, че се налага да посягат към звънящия мобилен телефон, докато шофират. Още някой дребен инцидент, и вероятно шофьорът ще желае следващата му кола да ги известява, например и за автомобили, идващи в "сляпата" им зона на оглоедалото за странично виждане.
На пръв поглед, "желанието колата ти да работи като смартфон има толкова смисъл, колкото и това телефонът да работи като кола," казва автотехникът Гари Танън. "Това е допълнително усложнение в автомобила, което може да се повреди."
От друга страна, функции, които някога се считаха за не толкова задължителни, като електрически прозорци, сега се приемат за даденост.
"Круиз-контролът е добър пример," казва Танън. "Да, и той е поредно нещо, което може да се повреди. Но пък когато работи, е адски удобно да разполагаш с него."
Във всеки случай, колите не могат да възприемат последните иновации незабавно
Цикълът на нови модели коли върви през 4-5 години, през които популярността на мобилните технологии може да еволюира от базов мобилен телефон до Android смартфон и най-новата джаджа на Apple. От своя страна компании като Apple, Google и Microsoft ухажват автопроизводителите да лансират вградени в колите развлекателни и информационни системи, ориентирани към почитателите на техните брандове.
Например Apple тази година обявиха разработката на система, наречена CarPlay, която интегрира функции на iPhone и гласа на "виртуалната секретарка" Siri в аудиосистемите на колите, без да се налага телефонът да е свързан чрез докинг станция.
Да оставим колата да шофира, за да има време за телефона
Чък О'Брайън кара по магистралата в час пик и от половин минута не е и поглеждал към пътя.
Многозадачността е в кръвта му, така че той разпорежда на своя Mercedes S550 да провежда телефонни разговори, да показва на таблото последните вести от Ирак, да поръча канал по Sirius сателитното радио или безжично да подава музика от Pandora. И проверява имейли на своя iPhone 6, ако се налага.
29-годишният О'Брайън е представител на поколение, което е свикнало да очаква най-новите технологии в ръцете си. Което е нещо добро, защото в своята кола той държи да прави всичко това, без да се налага ръчно да увеличава скоростта, да забавя или дори да гледа в пътя.
Не всички харесват такъв стил на шофиране, коментира той. Но за О'Брайън, който е мениджър по продажбите в Aristocrat Motors в Мериам, т.нар. "Driver Assistance Package" е най-лесният и безопасен начин за маневриране. Особено когато движението е натоварено.
"Бихме могли да си обикаляме по магистралата до безкрайност," казва той, "без дори шофьорът да докосне някой педал"
Системите за самоуправление, които подпомагат шофьора, избягват сблъсъци или просто разпознава пешеходци пред колата - в наши дни вече са достъпни за разнообразни модели коли от висок клас от различни производители. Те разчитат на сензори и камери, за да попречат на колата да излиза от платното. Те се съобразяват и със скоростта на колата, движеща се на безопасна дистанция отпред, и с колите, изпреварващи отзад.
Системата в струващата $119 000 кола на О'Брайън може да открие обект, спрял на пътя, и ще натисне спирачките, ако ръчно ускоряващият шофьор не усети предупреждението от бордовия компютър.
"Много комфортно е така," казва О'Брайън, държейки волана само с един пръст. "Колата просто знае" и в повечето случаи реагира много по-бързо от шофьора.
Изцяло автономното шофиране, където автомобилите могат да бъдат програмирани да отиват до места, без да е нужна човешка намеса, са най-висшата, засега научнофантастична разновидност на свързаната кола, коментират експерти.
Ако предстои бъдеще, в което колите да се управляват сами, те ще трябва да комуникират помежду си - и със сензорите по пътя - чрез безжични технологии, казва Кевин Линк, старши вицепрезидент на Verizon Telematics. Компанията осигурява данни и мобилен трафик на шофьорите на Mercedes, Volkswagen и Nissan в САЩ.
"Още не сме стигнали дотам... но трябва да стигнем до автономното шофиране," казва той. "Над 30 000 души загиват годишно само в САЩ заради автомобилни катастрофи, и 90% от тях се дължат на човешки грешки."
"Трудно е за нашето поколение да си представим, че шофирането е по-безопасно, ако се извършва от компютри," казва 52-годишният Линк. "Но потомците ни със сигурност ще го очакват от своите автомобили."