Люис Хамилтън има нужда от съвсем малко, за да спечели третата си световна титла във Формула 1 - да вземе с 2 точки повече от съотборника си в Mercedes Нико Розберг и с 9 повече от Себастиан Фетел с Ferrari. С оглед на това, че до края на сезона остават четири състезания, то задачата на Люис не изглежда никак трудна.
Но пък купонът може да се отложи още този уикенд, а защо не и през следващия. Хамилтън може да стане световен шампион в неделя вечер българско време, ако обаче ураганът Патрисия позволи това.
Вчера втората свободна тренировка за Гран при на САЩ на пистата „Съркит от Америкас" в Остин беше отменена заради силния дъжд , светкавиците и лошата видимост, а за днес прогнозата за времето обещава същото дори има вариант квалификацията за състезанието да бъде отложена за утре.
Вчера Хамилтън и Нико Розберг се представиха доста скромно на трасето - по няколко обиколки за двамата и първо място за Нико, при това постигнато в тази част от първата свободна сесия, когато пистата беше доста по-мокра и гумите интермедия бяха правилният избор, но измъкването на максимума от тях не беше никак лесно.
Вчера Розберг обясни, че предимството на Хамилтън тази година се крепи на три основни фактора - много по-силното му представяне в квалификациите, много по-постоянните му резултати и по-малкото повреди, които се появяват в колата на световния шампион. Много специалисти обаче са готови да добавят още няколко причини за превъзходството на Люис, които са свързани с тези, изтъкнати от Нико, но не звучат добре за сина на световния шампион за 1982 година Кеке Розберг.
Една от тях, например, е това, че Люис не изпитва почти никакво психическо натоварване, когато се сражава с Нико на пистата - какво в квалификациите, така и в състезанията. Този сезон Люис прилага един изключително успешен модел в последната част на квалификациите - много силна първа обиколка, която обикновено му дава предимство пред Нико, който трябва да направи по-рисков втори тур, често бърка в него и така натоварването върху него се покачва. В Русия Розберг успя да приложи тази тактика срещу Хамилтън и тя проработи, но както помните, Нико напусна състезанието заради техническа повреда, а Хамилтън спечели.
Миналата година Нико беше по-бързият пилот на Mercedes в квалификациите, но твърде често това беше за сметка на темпото му в състезанията. Сега Хамилтън използва това решение, но не в толкова драстична степен - настройките му са агресивни като за квалификация, но в състезанието винаги е достатъчно бърз, а ако в неделя не му стига скорост, то това не е фатално, тъй като колите на другите пилоти не са достатъчно мощни и бързи, за да го притиснат. Стига Люис да не ги допуска опасно близо, за да влязат в зоната, в която могат да използват системата DRS. Също не много сложна тактика, която обаче дава добри резултати.
В психологическо отношение Люис напълно елиминира заплахата от Нико този сезон. Той винаги го хвали, а след състезанието в Русия го затрупа с комплименти, най-вече за това, че той е „страхотен отборен играч". Във Формула 1 това е определението за недостатъчно бързия втори пилот, който трябва да помага на лидера на тима. И Хамилтън дори си позволи да обърне поглед към 2016, за когато си пожела битка с Ferrari и Себастиан Фетел. И с Нико, разбира се, след учтивото напомняне на прес службата на тима.
И още една причина за надмощието на Люис - подобно на Михаел Шумахер, Хамилтън се „храни от успехите", колкото повече побеждава, толкова по-силен става, очакването за нови успехи не му тежи и успява да го предаде на тима. Неслучайно на няколко пъти този сезон различни спецове обясниха, че в момента гледаме Хамилтън в най-добрата му форма - той е уверен в себе си, доверява се отново на тима, вярва на колата, не се съмнява в преценките си, в мир със себе си е. Нещо, което миналата година не винаги беше налице.
Което пък ни отвежда до интересен дебат за динамиката на отношенията между пилотите на Mercedes и техните шефове. Има реалната възможност Нико да се окаже в уникално губеща позиция - той е германският пилот в германския тим, но ще трябва да приеме ролята на №2. Може да ви се струва, че инцидентът от „Спа" през 2014 е отдавна отминал, но последствията от него все още са тук - най-пресният пример е ситуацията между двамата пилоти на Mercedes на старта в Япония. Да, на Нико не му достигаше мощност, но въпреки това, той отстъпи на Хамилтън, въпреки че можеше да не го прави.
Това, че Ники Лауда пое властта в Mercedes след Рос Браун беше добрата новина за Хамилтън, тъй като легендарният австриец положи огромни усилия, за да убеди Люис да напусне McLaren. И сега отношенията им са почти отлични. Почти, защото Люис напомни преди дни, че Браун има сериозен принос за успехите, на които се радват сега той и немскоговорящите му началници.
Нахвърлянето набързо на ситуацията в Mercedes означава, че с оглед на минималните промени в правилата за догодина, ситуацията за Нико ще става все по-трудна, а Люис ще може да осребри лидерската си роля. Очаква се догодина Ferrari да мине напред, а Лауда и Тото Волф вече заявиха, че двамата им пилоти ще започнат сезона с равни възможности, без значение кой колко титли има. Да, това ще е така, но дали двамата ще подкрепят Нико, ако той направи по-силен старт на сезона и има малък аванс пред Хамилтън преди стартовете, в които Фетел ще е фаворит в първата половина на 2016? Отговорът на тази хипотетична възможност ще ни обясни какво да очакваме. Навремето в Red Bull се провалиха гръмотевично, при това на няколко пъти на този сезон, което доведе до безобразни изпълнения на Себастиан Фетел на пистата, бунтът на Марк Уебър и унижението на Кристиан Хорнър при напускането на австралиеца.
През 2014 Лауда и Волф показаха, че са научили добре уроците, на които се провалиха Хорнър и доктор Марко, но сега задачите пред тях ще са по-трудни. А Дейвид Култард вече предложи готов вариант за Нико: да приеме, че Люис е по-бързия от двамата и да се примири с ролята на №2 или да напусне.
Най-вероятно обаче Розберг ще преследва трети път - да докаже в Mercedes, че може да победи Хамилтън. Което ще направи близкото бъдеще във Формула 1 още по-интересно.