Битката на Фетел с Алонсо ще става още по-оспорвана

Себастиан Фетел току-що беше започнал последната си обиколка за сезон 2012 - тази след финала на Гран при на Бразилия на път за бокса, състезанието, в което беше станал едва третият пилот, спечелил три последователни световни титли, но това не попречи на хладнокръвието на германеца. Затова и на секундата коригира екзалтирания си шеф Кристиан Хорнър с когото говори по радиото.

„Кристиан ми се обади по радиото - разказа Фетел. - Започна да ми изрежда пилотите, които вече са постигнали нещо подобно във Формула 1 и забрави да каже Ален Прост, така че го поправих. Но истината е, че тогава радиото в моята кола вече се беше повредило и в бокса не ме чуваха какво говоря."

Дали това хладнокръвие е сходно с това, което помогна на Хуан Мануел Фанджо и Михаел Шумахер да се изкачат на върха на Формула 1?

В решаващото състезание за 2012 Фетел се пребори за шестото място, при това от последна позиция след хаоса на старта, който можеше да го извади от състезанието.

Фетел стана деветият пилот в историята на Формула 1 с три титли, преди него това сториха Фанджо, сър Джеки Стюърт, сър Джак Брабъм, Ники Лауда, Нелсон Пикет, Ален Прост, Айртон Сена и Шумахер. И Фетел е най-младият член на този „клуб" като измества от първото място Сена, при това Себ постигна третата си титла шест години по-млад от Айртон. Нали знаете, че Сена е един от идолите на Фетел, при това „от най-великите"?

С други думи, ако Фетел продължава със същото темпо, той има реален шанс да пренапише историята на Формула 1 и да подобри всички рекорди. Естествено, успехите на Фетел не се дължат само на него. В Red Bull искат да наложат своето господство във Формула 1 така, както го направи Ferrari в първата половина на миналото десетилетие.

Начело с Ейдриън Нюи - най-важният аеродинамик в историята на Ф1 - тимът, за който се смята, че разполага с най-големия бюджет в спорта, има една задача - успехите на Фетел да не спират. И това е реално, защото всички там си разбират от работата.

25-годишният германец направи страхотен сезон. Допусна сравнително малко грешки, спечели състезания, в които не разполагаше с най-добрата кола и събра важни точки, когато това изглеждаше почти невъзможно.

В Бразилия Себ запази хладнокръвие в най-трудния момент за целия уикенд. Още в първия завой той беше ударен от Бруно Сена, завъртя се и докато продължи вече беше последен. Въпреки пораженията по колата Фетел изскочи на шестото място до края на осмата обиколка, а и вече виждаше пред себе си своя съперник за титлата Фернандо Алонсо.

Две обиколки по-късно Фетел спря в бокса за гуми „интермедия", тъй като дъждът се засилваше. След още девет тура Себ пак спря при механиците, вече за сликове, тъй като трасето изсъхваше. След прибирането на колата на сигурността на пистата, Фетел отново спря в бокса - за нови сликове, точно 19 обиколки преди финала. Това се оказа грешка и след две обиколки той пак се озова при механиците си - за „интермедия", тъй като пак заваля.

След всичко това Себ успя да запази седмото място - което щеше да му е достатъчно за титлата, дори и Алонсо да беше стигнал до втората позиция - но седмото място стана шесто, след като Михаел Шумахер с лекота го пропусна пред себе си 7 обиколки преди финала. И всичко беше решено.

Това се оказа едно от най-силните състезания в кариерата на Фетел, с брилянтно пилотиране, което трябва да смълчи тези негови критици, сред които и Люис Хамилтън, които твърдят, че късметът винаги е на негова страна.

След състезанието, явно все още под въздействието на емоциите Фетел заговори за „мръсните номера", които са играли съперниците на Red Bull през сезона, но темата не беше подета от шефовете му. Себ обаче даде още информация.

„Те, другите, опитаха всичко - в рамките на правилата и извън тях, за да ни победят", обясни Себ. По-късно отказа да коментира това си изказване или да го обясни. Същото стори и Хорнър.

Може би Фетел има предвид серията технически скандали и разправии с ФИА от първата половина на сезона, когато съперниците на тима редовно обвиняваха Red Bull, че нарушава правилата. В хода на първата половина на сезона на три пъти ФИА накара Red Bull да прави промени по RB8, за да са сигурни комисарите, че болидът отговаря на техническите правила. И още веднъж - ФИА промени някои правила, за да спре разработка на Red Bull.

Или пък, може би Фетел говори за оплакванията от страна Ferrari, че е трябвало да бъде наказан през октомври в Япония, тъй като е блокирал Алонсо в квалификацията.

И със сигурност, Фетел е имал предвид решението на Ferrari да предизвика наказание за своя пилот Фелипе Маса, за да може Алонсо да мине напред на стартовата решетка в Остин и дори да е от чистата страна на пистата.

Може би всичко това звучи изненадващо за минутите след най-големия триумф във все още кратката кариера на Себастиан. Но пък ни дава ясна представа колко са важни тези неща за него.

На въпроса какво е имал предвид Фетел, тим босът на Ferrari Стефано Доменикали отговори, че не иска да навлиза в тази дискусия.

Доменикали предпочете да говори за лошия късмет на Алонсо, който загуби шампионата само за три точки, при това през сезона, който самият Фернандо определи като „без съмнение, най-добрият в кариерата ми".

Наистина, Фетел направи добър сезон, но този на Алонсо беше още по-добър - нещо, което ясно се усети и в Бразилия.

Дженсън Бътън записа хубава победа в трудните атмосферни условия в Сао Пауло, а още преди старта пилотът на McLaren обясни, че предпочита Алонсо да вземе титлата, тъй като този сезон е бил „по-постоянен". Също малко преди старта босът на McLaren Мартин Уитмарш обясни, че е „поразен" от това, което постигна през годината Алонсо с автомобил, доста по-слаб от този на другите лидери.

Тези думи дойдоха от човека, който в Гран при на Унгария през 2007 искаше да изхвърли Алонсо от McLaren заради заплахите му към тима и разправията с Рон Денис.

Доменикали и Алонсо посочиха проблемите в първите обиколки в Белгия и Япония за основните причини Фернандо да загуби битката за титлата. Мнозина обаче са на мнение, че Алонсо също има вина за удара с Кими Райконен в Япония, който завърши за него със спукана гума - секунди след старта на състезанието.

Но в Белгия Алонсо нямаше никаква вина - съотборникът на Кими Ромен Грожан прелетя над главата на Фернандо и се стовари върху болида му. Там испанецът имаше сериозен шанс за място на подиума, щеше да означава, че Алонсо щеше да си тръгне като шампион от Бразилия, а не като „горд", но разочарован вицешампион.

Алонсо трябва да бъде доволен от себе си, тъй като постигна изключително много през сезона, като се има предвид, че в първите състезания болидът му беше с около 1,5 секунди на обиколка по-бавен от най-бързите коли. И на сухо Фернандо така и не успя да се пребори за първо място в квалификация.

Да, и при него се появи една особена горчивина, когато той обясняваше за „някои странни решения, да кажем, когато става въпрос за наказания" - без съмнение за състезанието в Япония, както и по отношение на техническите скандали между Red Bull и ФИА.

След сезон 2012 във Ф1 е ясно, че битката между Фетел и Алонсо ще става още по-оспорвана, по-интересна и мащабна. В последните три години Фернандо загуби две титли в битката с Фетел, така че няма да е новина, ако кажем, че от началото на 2013 испанецът ще е съперник №1 на световния шампион.

Другият представител на Топ 3 в класирането Люис Хамилтън изостана в края на сезона заради лош късмет и техническите проблеми на McLaren, а той също имаше реален шанс за титлата. Ще бъде интересно да видим дали в Mercedes ще успеят да стопят аванса на лидерите през 2013 или Хамилтън ще се окаже в посредствен тим без изгледи за прогрес.

Тепърва ще разберем и дали McLaren може да се бори за титлата без Хамилтън, а отговорът на това ще крие и в работата на Бътън с гумите, които сериозно го изтормозиха през 2012.

В крайна сметка, основните фаворити са двама - Фетел и Алонсо. Но битката им обещава да е титанична. И ако Ferrari осигури на испанеца по-силна кола още от началото на сезона, то на Фетел и Red Bull ще им е много по-трудно да продължат победната си серия.

Новините

Най-четените