Винаги сме се възхищавали от силите, които стоят зад управленското дълголетие на синдикални челници като Янка Такева. Не, наистина, това е феномен, който заслужава сериозно изследване.
Как така цяло съсловие от интелигентни хора - образовани, сърцати, отдадени на безценна обществена мисия - са съгласни да се идентифицират с чугунения ведомствен консерватизъм? Ето това е загадка, пред която науката мълчи.
Проследихме обаче нивото на "дебата" по един напълно банален казус като идеята за едноседмичното скъсяване на лятната ваканция (за сметка на повече свободно време между сроковете). И да си признаем, сега вече знаем защо този вид другарки ще бъдат вечни лидери на българското учителство.
Не е проблем, че някакво мимолетно усилие за промяна на битовите навици се посреща на нож. Проблемът е, че битовизмът е проникнал като тумор в онова, което някога се е наричало професионална етика и усет за историческо призвание.
Ето част от аргументите против промените във ваканциите:
1) Ако не е сушата, ще е кишата
Училищата са адски казани в края на юни или началото на септември, защото нямат климатични инсталации. Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс.
2) Имат си и по-важна работа през лятото
Не само учениците, но и учителите използват лятната ваканция за часпром: сезонни работници, камериерки, аниматорки, гидове на стада чужди туристи, и прочее обслужващ персонал. Работодателите пускали договори от 1-во число, затова дори едноседмично отклонение от лятната ваканция се оказва проблем. Унизителен труд няма - докато не ти се наложи да сменяш чаршафите в хотелските стаи на учениците си.
3) Морето през юни / юли е по-евтино
Който е научил нещо до 24 май - научил. Оттам нататък, хлапетата не влизат в час, за да се образоват, а за да се "оформят" на конвейра. Ако може, без много напрежение, защото ол-инклузивът на Китен е резервиран още от март.
Ако между другото, остане време за допълнителна квалификация и прочитане на новите учебници по диагонал, хубаво.
Комбинирайте всичко това с тихия ужас на родителите да останат насаме с децата си за 5 работни дни в повече, и ще получите крайния резултат.
Факт: в МОН могат да се сърдят единствено и само на себе си за това, че си разбиха главите. Няма много смисъл в това да правиш "реформа" насред лятната ваканция, когато учителите дори не могат да реагират на идеята. А и в крайна сметка, явно никой не разбра какво налага разместването на ваканциите и какво значение има то за подобряването на учебния процес.
Но въпросът е съвсем принципен: ако навремето образованието на малките е било първостепенна грижа на възрастните, то днес еснафлъкът явно властва над всичко.
Истината е, че за това не са виновни учителите - реакциите им са просто външният симптом на болестта.
Щом като работодателят не може да осигури нормални условия за труд, не може и да изисква от служителите си чудеса от храброст.
А в случая "работодателят" е оценил стойността на учителския труд на 688 лева. Толкова е минималната основна заплата на един старши преподавател в България - независимо дали произвежда гении по физика, или отбива номера до пенсия.
Нищо, че всички са недоволни от натоварването, нервите, срива на качеството и липсата на признание. Предпочитат системата да не се променя, защото винаги може и по-зле. И да е счупена - да не се поправя. Благодарение на този принцип векуват другарките синдикалистки.
Това ни казват учителите, независимо дали искаме да го чуем или не.
Госпожо Костова, тази Ваша публикация си е чиста проба манипулация. Би трябвало, според Вас, всички, които са против "реформите" на ваканциите да са "чугунени" като др. Янка.....Семпло. Ако сте тръгнали да манипулирате, ще трябва да се образовате от по-добрите. А ваканциите ще си останат такива каквито са. И първият звънец ще удари точно на 15 септември.
"Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс." Това е изречение, което е трудно преглъщаемо, защото в задъхания си устрем да се надсмее унижавайки, прелива от няколко обиди, неистини и крещящо дискриминационно отношение на база възраст и пол. Дори най-старите училищни сгради се познават отдалече по многото си и големи прозорци. Останалото не си заслужава да го изчетеш дори.
Кво се чудите. Нали требва нещо да става там, в това МОН. Реформи!!!Реорганизации!!! А бе ..... требе да има движение. Какво става с вашия въпрос ли? Ами ..... вашият въпрос се движи. Така че спокойно - нещата се движат. Нещата се случват. Нема лабаво!
Аналогично на липсата на замислената ефективност от смяната на часовото време с изкуственото т.нар. лятно и съпътствието му с умора, изнервеност, пренастройка и реорганизация на организма, това миханично и недообосновано преместване на началото на учебната година би било грешка. Кому е нужно да се разхожда из календара една символна дата. Всеки българин свързва 15.09 с начало, с училище, с цветя, с надежди. Поне до сега по отношение на това всички сме били единомишленици. Почти като да инициира някой преместването на 24.05.