"Да ги изметем"?

Няма как да третираш голяма група хора като животни и никой от тях да не започне да се държи като звяр.

В бежанския лагер в Харманли няма топла вода, няма и отопление. Хората са повече от наличните легла и някои от тях спят на пода. Заразата с краста е логична част от пейзажа, но не и липсата на адекватна лекарска помощ.

А затварянето на лагера беше просто бомба със закъснител. И тя избухна.

Група гневни мигранти нападнаха полицията с камъни и дървета, несъгласни със затварянето на лагера и спусната карантина. От другата страна са гражданите, които от месеци се опасяват за здравето и сигурността си. По средата полицията се опитва да въдвори ред с водно оръдие.

Кале и Идoмени, които скоро гледахме само по телевизията, се превърнаха в жива реалност у нас.

Присъствието на мигранти и въпросът какво да се прави с тях е болезнен и трудно разрешим казус не само за България, но и за цяла Европа. Тук умишлено не се предлагат добри условия на прием за бежанците, с надеждата, че ще се откажат да минават през България. Полицията често си затваря очите и за нелегално преминаващите групи, само и само по-бързо да се махнат от нашата територия.

Митът, че сме гостоприемни и обичаме чужденците, може би е валиден за западноевропейците или за някои други времена. Българите спасиха евреите и арменците, но в момента трудно са готови да подадат ръка. Обществото се е овълчило и се разделя все повече: на бедни и богати, на патриоти и интелектуалци, на прозападно и проруско настроени, на леви и десни, на успяващи и отпадащи.

В тази картина е трудно да намерим място и за бежанците, особено когато проблемът се използва за вадене на политически дивиденти. Мигрантите присъстваха като „заплаха" дори в кампанията на новоизбрания президент Румен Радев („Няма да позволя България да се превърне в гето"). Вълната на говоренето срещу тях като "примати, които живеят на гърба на българите" (Красимир Каракачанов) или „друг биологичен вид" (Михаил Константинов) не само не буди възмущение, а напротив - генерира политическа популярност.

Искрата на бунта в Харманли беше запалена в неделя, когато ВМРО организира демонстрации в няколко града, а Ангел Джамбазки „режисираше" протеста пред лагера по Фейсбук.

Промигрантската политика носи само негативи в политически план. И Бойко Борисов го знае добре. В България е по-добре да си Орбан, отколкото Меркел.

На върха на вълната в борбата за рейтинг, част от медиите също се възползват от страховете на хората и увеличават балона на ескалиращото напрежение.

Кой ще оправи цялата каша?

България е цивилизована държава. И като такава се е съгласила да се отнася хуманно към всички хора, които бягат от войната в търсене на по-добър живот. Ако не го приемаме, трябва да се превърнем в Северна Корея и да затворим границите. Едва ли това е по-добрият сценарий.

Някой трябваше да обясни на хората от самото начало кои са бежанците и какво търсят у нас. Добре беше мигрантите също да разберат къде са попаднали и да научат правилата, по които трябва да живеят в България.

Като теглим чертата - ако държавата си беше свършила работата и беше командировала нужните лекарски екипи, сметката щеше да излезе в пъти по-малка от сегашната: извънредни смени на стотици полицаи, жандармеристи и пожарникари, по спешност от цяла Южна България; 240 арестувани; стотици досъдебни производства и затрупване с работа на местната прокуратура.

Службите трябваше да вземат мерки вандалите в центровете да бъдат изолирани, защото те съсипват живота и на мирните мигранти. А ако журналистите имат съвест - би трябвало много сериозно да се замислят, преди отново да потърсят за „компетентно мнение" Динко и Перата.

Дано да не е твърде късно.

#28 7 25.11.2016 в 20:33:08

Иначе, омразо-единиците, както и любово-единиците нямат кой знае какъв смисъл. Пак не. - Омразо-единиците емоционализират тълпата много по-успешно отколкото любово-единиците. По въпроса за лихвите, имам предвид....

#31 7 25.11.2016 в 21:17:16

Само да не умрем от толерантност. Буквално. Подкрепям. - Толерантността към алчността, омразата и невежеството в нас и другите винаги е смъртоносна.

#33 Dox 26.11.2016 в 00:30:54

Начи, Седем. Виж ся, Като чета коментарите ти с номера 27, 28 и 31 и започвам да си мисля, как тръгваш /по-скоро се хлъзгаш/ по пътеката на Свинския. Явно и на теб ти харесват словесните еквилибристики. Не, че е нещо лошо. Циркът никога не се е смятал за нещо лошо. Но, все пак, Седем - циркаджилъкът си е циркаджилък. Природната хармония, казваш, си имала строги математически мерки. Чудесно! Вярно! Преди това, обаче, си изпраскал едно съждение, от което се опулвам. Ето го: "Добро е, когато е точно когато, където и колкото е нужно за хармонията на цялото." Извинявай, Седем, но ... ти кой си, че да определяш колко, кога и къде е нужно за хармонията на цялото? Това, че си построил къщата си на точно определено място и дъждът я е отнесъл в точно определен момент, защото количеството му е било точно толкова - това какво е, ако не хармония на цялото? Това, че на теб цялата тази работа няма да ти хареса, не означава, че липсва хармония на цялото. Грешката ти в случая, Седем, е, че считаш мислите си за част от света. А те не са. Което значи, че не са и част от всемирната хармония. Те могат само да я осъзнаят, но никога не са част от нея. За това и определенията добро или зло нямат смисъл. За това и "статии" като горната дразнят, защото се напъват да ми внушават кое било добро или зло. А тези неща са относителни. А са относителни - защото са плод на човешкия мозък. Извън него, нещата са си просто такива, каквито са - нито добри, нито лоши.

#34 7 26.11.2016 в 00:55:39

Докс С уважение: Очевидните неща няма нужда да си ги измисляме- просто трябва да си отворим очите за тях. Нищо не определям и не слагам къщата си в сметката на хармонията на цялото. Ако е построена някъде, дето не й и мястото- на пътя на стихиите- проблемът си е мой. И, ако я отнесе пороят, значи, не е влязла в хармонията на цялото. И значи, отново и отново: "Добро е /едно нещо/, когато е точно когато, където и колкото е нужно за хармонията на цялото." Мислите ми са част от света, защото мисля на този свят- но не са непременно част от всемирната хармония. Може би в бъдеще биха били достойно хармонични. Надявам се.А изводът ти, че от евентуалната нехармоничност на моите собствени размишления принципно следва ,че: "... и определенията добро или зло нямат смисъл" е очевидна девиация от логическото разсъждение- неволна или нарочна, но това аз няма как да зная. Добро и зло са относителни, защото са плод на човешкия мозък? Може би. " Извън него, нещата са си просто такива, каквито са - нито добри, нито лоши." - Да, докато не ни засегнат ,нещата биват определяни като относителни. Засегнат ли ни, те веднага стават абсолютни. Защо така? -Когато бият другите, на чужд гръб и сто тояги са малко. Когато бият нас, и една е много...Ерго, докато не мислим за хармонията на цялото, няма как да имаме абсолютни- и верни!- определения за добро и зло. Ограниченията на егоизма ни винаги привнасят елемент на относителност...

#35 1Sion1 26.11.2016 в 00:59:23

В България бежанци няма.Има незаконни мигранти.Ако, не дай Боже, избухне война в Турция, Гърция, Македония , Сърбия или Румъния, тогава може да имаме бежанци, към които трябва да се отнесем съпричастно и с доброта.

#36 7 26.11.2016 в 01:19:11

И още нещо, Докс: Абсолютни категории е имало, има и винаги ще има. Дали ние сме достигнали до тях, е друг въпрос. Мярката за абсолютност е хармонията на цялото. Друг е въпросът, че в името на общата хармония временно може да се предпочете по-малкото зло. Докато и то се изчисти и се замени с добро. - Организмът вдига температура и унищожава свои клетки в името на това да изгони вируса на болестта и да оцелеят повечето телесни клетки. Но това е временен процес. А пък, ако човек живее добре, няма да боледува и няма да му се налага да унищожава свои клетки, за да се пази от нашественици- те просто няма да могат да влязат в организма му. Човечеството е единен организъм. Вирусите са хора, забравили или още неразбрали това.Хора, поддаващи се на мисли и чувства на алчност и омраза. С една дума-невежи хора.

#47 7 26.11.2016 в 13:28:59

При един общ поглед се вижда, че естествена пълна хармония има само в Природата. И без намесата на човека тя винаги е приятна за окото и я намираме за красива. Там, където човекът се намесва в повече от естествените си природни нужди и измества Природата, хармонията се нарушава. > Напълно подкрепям. Но човечеството също е част от природата.Ние живеем в нея и нямаме право- в името на собственото си оцеляване- да нарушаваме нейната хармония. Което ме навежда на мисълта, че основният ни проблем е алчността- омразата е само следствие от нея, при "подялбата" на неща, които в крайна сметка не са наши. А още по-точната, по-всеобхватна дума е "лакомия". И, ако лакомията на бедния е ограничена, тази на богатия често взема застрашителни размери. /Ако до вчера е бил беден, а от днес богат- още по-зле, защото бърза да си "навакса". Което не значи, че богатството му трябва да бъде експроприирано, а- че той трябва сам да се "светне" овреме да пораздаде, преди да е привлякъл завистливи погледи./ В този ред на мисли, лакомията на мигранта е несравнима с тази на трафиканта, а тази на трафиканта- с тази на шефа му и т.н. И обратното- щедростта на богатия е капка в морето на имането му, сравнена с щедростта на бедния. Оттам и прословутите "две петачета на бедната вдовица".

#48 7 26.11.2016 в 13:33:00

А който иска да се прехласва с жалостивост и съчувствие, да го прави със собствени средства. Не той да вие жалостиво, а друг да му плаща за жалостивостта. >Ние към собствените си събратя българи много често сме безжалостни и стиснати, какво остава за някакви си там мигранти. А, както казват на Изток- "Благотворителността започва от вкъщи."

#52 7 26.11.2016 в 13:48:39

Няма смисъл да изгребаш водата, преди да си спрял чешмата...

#57 паяка 26.11.2016 в 14:50:35

"27 7 | 25.11.201620:21 ...Добро е, когато е точно когато, където и колкото е нужно за хармонията на цялото. Природната хармония си има строги математически мерки." Теоретично абсолютна хармония има само в Рая. За да попаднеш там обаче е нужно да си мъртъв. При всички други обстоятелства винаги има възходи и сривове и/или много компромиси. От споразуменията боли достойнството, егото или физиката, но често е относително здравословен вариант.

#59 7 26.11.2016 в 16:48:13

"Теоретично абсолютна хармония има само в Рая. За да попаднеш там обаче е нужно да си мъртъв. " > Съвсем еретично и напълно категорично смея да твърдя, че именно вековно закостенели оксиморони като този са причина много умни хора да стават атеисти. А примирението с "относително болезнени" варианти на съществование е само логично следствие от такова заблуждение. ПП Предпочитам да мечтая за жизнерадостната утопия "рай за живите на земята", вместо да се утешавам с мрачната утопия " рай за мъртвите на небето". - "Както човек мисли, такъв е той".

#60 7 26.11.2016 в 16:57:35

Също така, каква полза от абстрактно теоретизиране? Дайте ми теория за абсолютната хармония, приложима на практика- нещо, което да е достъпно за сетивата на живия човек. Тогава никакви мигранти или трафиканти, динковци или джихадисти няма да ни плашат...

#63 паяка 26.11.2016 в 17:17:13

Едно е да мечтаеш, друго е да мислиш. Две съвършено лични занимания, които имат възможност да се развихрят при идеални условия, дори във вакуум. Когато се стигне да действия, обаче, обстоятелствата като време, пространство, начин, човеци, тяхната култура и взаимоотношения, моделират картината понякога непредсказуемо и за съжаление не винаги най-красиво и удобно за всички.

#66 7 26.11.2016 в 19:04:09

Паяка Едно е да мечтаеш, друго е да мислиш. > Дам. Но има и трета възможност- да комбинираш двете занимания. Първо си мечтаеш най-общо, а после- започваш да мислиш конкретно. Когато се стигне да действия, обаче, обстоятелствата ... моделират картината понякога непредсказуемо и за съжаление не винаги най-красиво и удобно за всички. > Също да. Обаче, това не бива да ни пречи да се стремим към възможно най-идеално изпълнение. Въпросът е- имаме ли принципите на абсолютното и имаме ли неговите критерии? Тогава просто съотнасаме постиженията си с тези критерии, следвайки принципите. И не е задължително нещата да се постигнат изведнъж- важното е да не се бърка посоката. Ъгрии?

#67 7 26.11.2016 в 19:12:35

ВК "Ти добре ли си? " Не знам, но определено така ми е по-добре... Ако на някой му допада идеята за рай на мъртвите,моите съболезнования. Съвсем шантаво и скандално последователно смятам да се придържам към идеята за рай на абсолютно съвършените живи. ПП А ако не бяхме заразили мигрантите с нашата собствена лакомия, те нямаше сега да налитат като мухи на мед. Отгоре на всичко, сигурно и трафиканти им осигуряваме, на принципа- "я не гледам я да сум добре,а гледам Вуте да е зле"...

Новините

Най-четените