9 от 10 банкови преводи в Райфайзенбанк са наредени онлайн

91% от всички банкови преводи в Райфайзенбанк са наредени онлайн, показват данни на банката за 2018 година, представени от членовете на УС по време на традиционната годишна среща с медиите.

Както в потребителско отношение, така и по отношение на корпоративните клиенти бяха показани любопитни цифри за начина, по който клиентите на банката управляват парите си.

Близо 34% от клиентите ползват онлайн или мобилно банкиране като голяма част от тях са т.нар. активни потребители, които използват приложението поне веднъж в месеца. Всички нови клиенти получават онлайн банкиране.

Колкото до разплащанията на постерминали, то банката казват, че 83% от плащанията с карта са безконтактни.

Общо 9000 са аксесоарите, под формата на гривни, ключодържатели и стикери, които се използват за безконтактно плащане, като от банката посочват, че най-атрактивни са стикерите. Още през 2015 година от банката започнаха поетапна смяна на всички разплащателни карти с безконтактни, а вече са заменени и всички постерминали на банката с такива.

Изпълнителният директор Ани Ангелова сподели, че скоро се очаква мобилното приложение на банката да включва и директни безконтактни плащания през NFC на телефона. Над подобно решение се работи на централно ниво.

Според нея, корпоративните потребители все още предпочитат онлайн банкирането, докато частните клиенти все повече използват мобилното банкиране на телефона си.

Райфайзенбанк (България) ЕАД отчита ръст в кредитирането от 14,6%, като в края на 2018 г. кредитният й портфейл възлезе на близо 5 млрд. лв., спрямо 4,36 млрд. лв. през 2017 г. През 2018 г. активите достигнаха 7,78 млрд. лв., което представлява ръст от 11% спрямо 2017 г. Печалбата след данъци е 131,5 млн. лв.

Банката отчита и 15% ръст на кредитния си портфейл в сегмент „Граждани“, като към 31 декември 2018 г. той възлиза на 1,86 млрд. лв. Новите потребителски и ипотечни кредити нарастват с 25% спрямо 2017 г. с превес при ипотечното кредитиране. Кредитният портфейл при микрофирмите също отбелязва растеж – с 19% до 697,2 млн. лв.

Анализ на портфейла на Райфайзенбанк показва, че през 2018 г. средният размер на потребителските кредити, които хората са теглили, възлиза на 16 700 лв., като най-често финансирането е ползвано за ремонт (43%), рефинансиране (33%), обзавеждане и техника (17%). Средният размер на месечната вноска, която хората плащат, е 245 лв. спрямо 225 лв. през 2017 г.

Според анализа на банката, през 2018 г. средният размер на ипотечния кредит е бил 118 000 лв. – ръст от 12 000 лв. спрямо 2017 г. Средната месечна вноска е 637 лв., а срокът 22 години. С финансиране от банката са се купували предимно апартаменти (89%), а 11% са били за къща или вила, като делът на купените къщи и вили расте с 3 пр.п. спрямо 2017 г. И през 2018 г. предпочитанията на клиентите към монолитното строителство се запазват – 73% от жилищата, купени с ипотечен кредит от Райфайзенбанк.

През 2018 г. корпоративният кредитен портфейл на Райфайзенбанк надхвърли 2 млрд. лв. и възлезе на 2,23 млрд. лв. спрямо 1,9 млрд. лв. през 2017 г.

Преглед на портфейла на банката към 31 декември 2018 г. показва, че основните сектори на икономиката, които са финансирани, са търговия (36%), производство (29%) и земеделие (10%). Средната сума, която фирмите теглят за инвестиционен кредит, е 367 745 евро, а при оборотното финансиране – 443 639 евро. Оборотните кредити в портфейла на Райфайзенбанк са 56% спрямо 44% за инвестиционните кредити. През 2018 г. със средства по европейски програми банката е финансирала над 1700 проекта на българския бизнес с повече от 255 млн. евро.

Според изнесените данни, 55% от корпоративните кредити на банката са в евро.

На събитието беше представена информация и за третото издание на Elevator Lab - глобалния финтех акселератор на Райфайзен. То започва през април, когато българските стартъпи ще могат да кандидатстват с иновативните си проекти на платформата на програмата.

През лятото ще бъде определен българският победител, който ще може да се включи в глобалното предизвикателство в конкуренция със стартъпи от целия свят.

Решения на финтех компании от предходното издание вече бяха въведени в Райфайзенбанк - онлайн кредитиране, биометрично оторизиране на трети страни, решение за сигурност, базирано на блокчейн в основната система на банката, както и платформа за измерване на клиентското преживяване в точките за контакт на клиентите с банката.

В рамките на инициативата си Think Tank Райфайзенбанк си сътрудничи със Софийския университет в областта на анализа на големи бази данни. Банката стимулира и предприемаческия дух у служителите с вътрешния акселератор Innovation Garden.

Новините

Най-четените