Германският автомобилен гигант Volkswagen е избрал турския град Измир за площадка на новия си завод за производство на автомобили Skoda.
Това съобщава автомобилното списание Automobilwoche, което се позовава на собствени източници от концерна. Решението е взето на събранието на надзорния съвет на Volkswagen в четвъртък.
Усилия за привличане на инвестицията в размер на повече от 1 млрд. евро се полагаха и от българските власти, като страната предлагаше две локации за база на завода - в индустриалната зона на Пловдив и на площадката на бившия завод "Кремиковци" до София.
Според информацията на Automobilwoche, Катар е лобирал за избирането на Турция пред България. Инвестиционният фонд на арабската държава е собственик на 17% от акциите на VW. Говорител на германската компания е съобщил пред Reuters, че плановете за новия завод са утвърдени, но все още процедурата не е финализрана.
Германската бизнесмедия Handelsblatt твърди, че надзорът на VW все още не е взел крайно решение, но "настроенията са в подкрепа на Турция". Окончателният избор трябвало да се направи след средата на автгуст, съобщава изданието, като отново цитира неназовани избори. Предстои да се проучи "ситуацията с човешките права и върховенството на закона в Турция", но се уточнява, че германското федерално правителство "не е против" изграждане на завод в страната.
По предварителни данни новият завод би трябвало да заработи през 2022 - 2023 г., годишният производствен капацитет ще бъде до 350 000 автомобила.
Акциите на турския дистрибутор на Volkswagen Dogus Otomotiv се повишиха с 11,6% в петък след новината за решението на компанията.
Защо Volkswagen подмина България
Възможността за привличане на стратегически инвеститор като Volkswagen в България се обсъжда от една година, като правителството многократно "подсказваше" за готовността на страната да приеме завод за производство на автомобили.
Въпросът за Volkswagen беше поставен и по време на посещението на германския президент Франк-Валтер Щайнмайер в България в началото на април 2019 г. Държавният глава на Германия обаче отклони опитите за политическо обвързване на инвестицията.
Президентът Румен Радев отново повдигна въпроса в началото на май, като коментира, че е получил "много ласкаво и обнадеждаващо писмо от президента Щайнмайер" по въпроса за разширяване на икономическото сътрудничество.
Малко по-късно обаче последва реакция от предшественика му Росен Плевнелиев (в момента - председател на Автомобилния клъстър на България), който предупреди, че "политическото говорене по темата за преговорите с Volkswagen" е дълбоко контрапродуктивно и показва неразбиране на процеса на преговори, в който се намираме".
Ръководството на Volkswagen започна директни преговори за изграждането на нов завод в средата на месец май, като последните потенциални локации бяха сведени до две държави - Турция и България.
"През последните месеци и дни сондирахме активно възможните държави, в които можем да построим новия си завод за няколко марки в Европа", казва преди месеци главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс. Търсенето на автомобили от марката Skoda е довело до натоварване на заводите със 120%.
Просто Турците са по-добрите бизнесмени. Не би могло да се очаква провеждане на компетентни преговори от Българският държавен апарат, в който компетентността отдавна няма абсолютно никакво значение. В това правителство най-важното е да си от наште, а честито сега.