Министерството на здравеопазването и представители на големите търговски вериги в страната са постигнали споразумение за приетите от правителството мерки, задължаващи търговците да продават българска продукция. Това стана ясно на съвместен брифинг на минисътр Десислава Танева и представители на сектора - Йордан Матеев от Сдружение за модерна търговия, изпълнителният директор на МЕТРО България Светослав Гаврилов и главният изпълнителен директор на ЛИДЛ България Милена Драгийска.
По думите на министър Танева кризата в момента е принудила държавата да предприеме тези мерки, за да може да подсигури оцеляването на българските фермери и производители. Тя също така припомни и обхвата на въпросните мерки, приет вчера от парламента - оператори с над 10 обекта на територията на страната.
"Няма нито една изключена верига от наредбата. Настоящата пандемия ни принуждава да вземем бързи, ликвидни мерки с цел минимизиране на щетите от загубата на свитите пазари", заяви министърът.
По думите на Танева правителството работи с всички сили в посока на това да предотврати изхвърлянето на храни от производителите - нещо, което е започнало вече в други страни.
"Проведохме среща с премиера Бойко Борисов и обсъдихме постановлението на Министерски съвет за създаване на регионални вериги за доставки от местни производители. Постигнахме обединение и със съвместни усилия ще помогнем местните производители да получат достъп до веригите. Благодаря на операторите, които ще бъдат експедитивни и бързо ще помогнат на местните производители. Те също дадоха свои предложения", коментира министър Танева.
"Всичко, което веригата си управлява към момента, техният оператор - това са си техни принципи. Те се запазват. Разбира се всеки от тях даде и допълнителни предложения. В това трудно време мога само да благодаря на всички оператори, които ще бъдат достатъчно експедитивни бързо да предприемем мерки за компенсиране на намалението на потреблението. Тези мерки са доста повече. Няма как някой да си мисли, че това е единственото спасени в тази криза. Мерките са няколко, по няколко направления, но безспорно основното остава достъпът до българския потребител, а вече изборът е само негов какво ще потребява и консумира. Оставаме отворени за обсъждане и сме готови да бъдем модератори", допълни още тя.
"Трябва и съм длъжна да отбележа и благодаря, че част от операторите работят последователно по този принцип от една-две години и малко по-малко нещата се случваха, но настоящата пандемия ни принуждава да вземем бързи ликвидни мерки с цел минимизиране на щетите и загубите от свитите пазари като цяло в Европа и света. Да минимизираме изхвърлянето на храна - такова, каквото се вижда вече в другите страни. И да оцелеят нашите фермери в най-уязвимите сектори", коментира още министърът.
Милена Драгийска от ЛИДЛ България предупреди за един възможен ефект от тези предприети мерки, а именно реципрочен орган от страни вносители, чиито продукти ще бъдат засегнати. Това, според нея, на свой ред може да навреди в по-далечен на българските производители, изнасящи за чужбина.
Все пак Драгийска коментира, че от страна на търговските вериги има разбиране за "необходимостта по разумен и смислен начин да бъде подпомогнат българският производител".
"В кризисна ситуация трябва да се отворят максимално много канали и мерки, които да разрешат този комплексен проблем. Затова представихме на премира и г-жа Танева допълнителни мерки, по които работихме през последните дни и за финансиране, и за улесняване на логистиката. Може би най-същественият проблем, за да се предложи местна българска продукция от малки производители на рафтовете при гаранция за качество в полза на потребителя, както и други мерки от краткосрочен, средносрочен и дългосрочен характер. Искам да уверя, че българските производители могат да са спокойни, тъй като ние сме убедени, че тази подкрепа е изключително важна в този момент", коментира изпълнителния директор на ЛИДЛ за България.
Тя допълни, че е поискано от Министерство на земеделието да се скъси пътя на комуникация, за да може по места да се подпомогнат онези фермери, които имат най-спешна нужда от това - "които буквално от утре биха извадили продукция и на които например им е отказан износ".
"Още 2016 г. започнахме програма за работа с малки производители. Вече имаме над 300 малки регионални производители, които доставят на "Метро". Сега обаче не е време за напрежение и спорове, а трябва да се обединим, защото всички са в трудно положение. Продукцията е по полето и тя трябва да намери най-бърз път до магазините. Това за локални, директни доставки е много важно, защото имаме стратегическа задача да запазим типичните български сортове продукти, които не могат да минават през дълги вериги на доставка", каза Георги Гърневски, ръководител на проекта на "Метро" за директна работа с производители на плодове и зеленчуци.
Йордан Матеев от Сдружение за модерни потребители увери, че ще членовете на сдружението ще продължат поставят българска продукция на рафтовете си. Той също така обаче напомни, че изборът все пак пада на потребителите и ги призова да избират българските продукти.