Министърът на образованието и науката Николай Денков е на мнение, че голяма част от критиките по организацията на тазгодишните изпити за учениците са силно преувеличени.
Според Денков има "свръхчувствителност" по темата. В ефира на БНТ министърът обясни, че от МОН за първа година организират толкова изпити в рамките на месец, защото за първи път завършват випуски по новия закон.
Признава, че е имало пропуск, но без сериозни последствия - грешката в националното външно оценяване по математика за 10-ти клас, която е била не в задачите, а в листа с формулите. До нея се е стигнало при конвертирането на списъка с формули от един файлов формат с друг, при което са изчезнали част от скобите.
"След проверка се оказа, че в изпита е имало само една задача, в която е трябвало да се използва сгрешената формула. 6 минути след подаването на сигнала са изпратени вярно конвертираните формули", допълва Денков.
Той обясни, че в онези училища, в които не е било удължено времето на изпита, ще се дадат пълния брой точки за тази задача.
"В конкретния случай тези изпити не са толкова важни. Ако това се беше случило с изпита за седми клас, това би било огромен проблем", коментира образователният министър.
Той е на мнение, че изпитите след седми и десети клас трябва да се провеждат в различни дни, за да не се създават предпоставки за объркване.
Денков защити и разказът "Талисманът", по който работиха завършилите седми клас ученици и чийто подбор беше разкритикуван. Според министъра целта на разказа не е "да е литературен шедьовър".
"Има конкретни изисквания към тези текстове - да не са много сложни, защото са предназначени за всички седмокласници, не само за елитните гимназии", обясни той.
По думите му винаги ще има критики, а в самия ден на изпита е получил поздравления от учители за избора на текста. Критиките дошли, когато се появила информация за политическите възгледи на автора.
По друга спорна тема около изпитите - въпросът за пожарникаря, който затрудни четвъртокласниците, Денков обясни, че темата се представя едностранно.
"Учениците учат какво е професия - това е част от тяхната програма. На оценяващите е казано да не се приема само отговора "професия", приемат и че това работят, подготвени са за това, тренирани са за това. Но ако гори пожар и ние с вас отидем да го гасим, това прави ли ни пожарникари?", коментира министърът и допълни, че трябва "малко по-дълбоко да се вглеждаме".