На три метростанции в София вече ще може да се влиза чрез използване единствено на смартфона, благодарение на нова дигитална платформа.
Системата е разработена от българската стартъп компания TICKEY в рамките на новия пилотен проект на МЕТРОПОЛИТЕН ЕАД за дигитализация на градския транспорт в София.
Компанията ТICKEY вече пусна в употреба мобилното приложение и интегрира iBeacon сензори в пропусквателните устройства на три станции, като местата са обозначени с турникети.
Метростанциите, на които засега може да се влиза единствено чрез няколко клика с мобилния телефон, са "Сердика", "Константин Величков" и "Люлин".
Новата технология използва мобилен интернет, както и функциите за геолокация на потребителите. Тя лесно може да бъде внедрена в различни транспортни средства - от автобуси, трамваи, велосипеди под наем до фериботи и влакове.
За да се възползват от услугата, пътниците трябва да създадат свой профил в приложението, след което да въведат еднократно данните на дебитната или кредитната си карта, с която ще извършват разплащанията за транспорт.
С доближаването на мобилните устройства до турникета, те получават нотификация за закупуване на билет. Плащането ще може да бъде финализирано единствено след потвърждение от страна на потребителя.
Целият процес се осъществява с няколко клика и се случва в защитена среда за секунди, като бързината на услугата е съпоставима с валидирането на обикновените превозни документи, съобщават от TICKEY.
Контрольорите в градския транспорт също ще носят в себе си iBeacon устройства, за да проверят валидността на закупения превозен документ.
Димитър Димитров, един от основателите на TICKEY, коментира, че чрез системата, която е получила подкрепата от страна на Столична община, градът ще се превърне в една от малкото столици в Европа, където технологията iBeacon ще бъде отворена и достъпна за широката публика.
"Столицата ни е привлекателен център за бизнес и туризъм, а иновативната транспортна система има голямо значение за облика ни пред света", смята Димитров.
Засега предстоят изпитанията на техническите съоръжения, като следващата стъпка е поетапно всички действащи метростанции да се снабдят със специално обозначени турникети с инсталирани iBeacon устройства, които да позволяват закупуване на превозни документи директно със смартфона.
Проектът е подкрепен от Mastercard.
"Данните от нашето проучване Impact of Innovation, проведено това лято в 23 страни от региона показват, че 91% от българите очакват все повече сфери от живота да бъдат дигитализирани, като общественият транспорт е една от най-често посочваните - 51%.
От друга страна, ние, българите, прекарваме най-много време на мобилните си телефони. Затова вярваме, че решението на TICKEY адресира пазарното търсене и се радваме, че такива проекти все по-често срещат подкрепата на държавата и бизнеса", коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.