Добър 4,05 е средната оценка от матурата по български език и литература тази година. Средно зрелостниците са получили по 52,77 точки от максималните 100.
Това съобщават от Министерството на образованието на база резултатите от задължителните държавни зрелостни изпити, които се проведоха през май.
При втората задължителна матура - по профилиращ предмет - усредненият резултат е 62 т., които отговарят на оценка добър 4,48.
От МОН посочват, че по-високият резултат тук е очакван, тъй като на първата матура се явяват всички, завършили 12. клас - 43 011 души, а втората е по избор по профилиращ предмет и на нея отиват "по-малко на брой и по-мотивирани зрелостници".
На втория изпит по предмет от профилираната подготовка са се явили 24 322 младежи, а останалите са положили държавен изпит по професия.
С най-висок среден брой точки при втората матура са чуждите езици.
Трябва да се има предвид, че скалата за превръщането на точките в оценки тази година е била различна от периода 2008-2021 г. За тройка са били нужни 30 точки, вместо досегашните 23. Отличен 6,00 - както досега - са получили тези с 95 и повече точки.
Що се отнася до двете крайности, от МОН посочват, че няма ученик, който да е получил 0 точки и на двата изпита, както няма и такъв с по 100 точки на двете матури.
32 зрелостници са изкарали по 100 точки на една от матурите си. 49 души са с две пълни шестици. 1651 зрелостници имат две отлични оценки, т.е. над 5,50, а две двойки - 941 зрелостници.
Тъй като при някои предмети като физика, астрономия, музика и чужд език броят максимални оценки е бил различен, резултатите са били преизчислявани спрямо максимален брой точки 100, за да се изчисли крайната оценка.
"Ако зрелостник има 42 точки на теста по физика и астрономия, то резултатът му ще бъде изчислен, като 42 се раздели на 60 (това е максималният брой точки по този предмет) и се умножи по 100. Така крайният резултат от държавния зрелостен изпит ще бъде 70 точки. Те се превръщат в крайна оценка по вече обявената скала - в случая много добър 4,85", дават пример от МОН.
От министерството също така посочват, че не могат да се правят сравнения с оценките на зрелостниците от миналата година, защото от 2022 г. учебните програми и форматът на изпитите са били различни.